همه آنچه که باید درباره روستای لزور بدانید

لَزور نام روستایی گردشگری و تفریحی در دهستان قزقانچای بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه واقع در ۴۷٫۵ کیلومتری دماوند، ۳۹ کیلومتری شمال باختری فیروزکوه و ۲۶ کیلومتری شمال راه شوسه فیروزکوه به تهران است. این روستا در کنار رود فرح رود، در دامنهٔ جنوبی کوه معراج، که کوهی در رشته کوه البرز است، قرار دارد. روستای لزور در ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد واقع شده‌است.
2 ساعت و 21 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای لزور بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان فیروزکوه
بخش ارجمند
دهستان قزقانچای
روستا لَزور
جمعیت  ۹۶۵ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار گویش فیروزکوهی
ارتفاع از سطح دریا ۲۳۵۰ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی
ره آورد جاجیم، گلیم بافی، جوراب‌های پشمی، صنایع چوبی، نان گلاج و ....

لَزور نام روستایی گردشگری و تفریحی در دهستان قزقانچای بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه واقع در ۴۷٫۵ کیلومتری دماوند، ۳۹ کیلومتری شمال باختری فیروزکوه و ۲۶ کیلومتری شمال راه شوسه فیروزکوه به تهران است. این روستا در کنار رود فرح رود، در دامنهٔ جنوبی کوه معراج، که کوهی در رشته کوه البرز است، قرار دارد. روستای لزور در ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد واقع شده‌است. مردم روستای لزور به گویش فیروزکوهی که یکی از گویش‌های اصیل مازندرانی است، صحبت می‌کنند و بیشتر آن‌ها به شغل‌های کشاورزی، دام‌داری، نجاری و خیاطی مشغول هستند. دشت‌های سرسبز و رودهای جاری پرآب در روستای لزور انگیزه‌ای قوی برای مردم این روستاست تا به کشاورزی و دام‌داری بپردازند. در زمین‌های روستای لزور محصولات کشاورزی مثل گندم، جو، سیب‌زمینی و میوه‌های گیلاس، گلابی و آلبالو کاشت و برداشت می‌شود. روستای لزور جزو روستاهای اطراف تهران با قدمت تاریخی ۴۰۰ ساله است و به این روستا در قدیم دارالمومنین می‌گفتند. ماجرای استفاده از روستای لزور از این قرار بوده که در زمان‌های خیلی قدیم که وسایل حمل‌و‌نقل به‌شکل امروزی نبوده، در مسیر جنوب به شمال و شمال به جنوب این روستا محلی برای توقف و استراحت بوده است. این ماجرا تا زمانی ادامه پیدا کرد که راه‌آهن تهران- فیروزکوه هنوز افتتاح نشده بود، اما همین که این راه‌آهن شروع به‌کار کرد، دیگر خبری از توقف در روستای لزور نشد. روستای لزور از آنجا که در مرز استان تهران و مازندران قرار گرفته؛ اسمش به‌زبان مازندرانی است. شاید برایتان عجیب باشد؛ اما لزور در زبان مازندرانی به‌معنای انسانی با شکل‌و‌شمایل درشت و قوی است که زیاد غذا می‌خورد. این روستا آب‌ و‌ هوایی کوهستانی دارد. در فصل‌ های سرد مثل پاییز و زمستان آب‌ و‌ هوای روستا آن‌قدری سرد می‌شود که تحملش در بعضی روزها واقعا سخت است؛ اما در فصل بهار و تابستان هوا نه گرم است و نه سرد و خنکی مطبوعی دارد. البته گاهی ممکن است در فصل‌های بهار و تابستان، سرما را با وزش باد در اوایل صبح، حس کنید.
 

جای‌ های دیدنی روستای لزور

 
دریاچه لزور
هنگام روبه‌رو‌شدن با دریاچه لزور آب‌گیری به‌شکل مثلث را می‌بینید که عمقی به اندازه ‌۱۵ متر دارد و متقارن نیست. در فصل بهار و تابستان که به دریاچه لزور پا می‌گذارید، گیاهان سبز روییده اطرافش و آبی آب دریاچه، حال‌و‌هوای طبیعت چهار‌محال و بختیاری را برایتان زنده می‌کند. دریاچه لزور را با نام‌های دیگر سد سیاه‌رود و معجز چشمه هم می‌شناسند و در بعضی از منابع گفته شده که بیشتر آب این دریاچه از چشمه معجز اطراف آن تامین می‌شود.

قله میشینه مرگ
قله میشینه مرگ؛ اسمش ترسناک است اما مسیر رسیدن به این قله با‌وجود تنگه‌های غرقِ آب و دشت‌های پوشیده از گیاهان سبز آن‌قدر زیباست که ترسناک‌بودن نام آن را فراموش می‌کنید. حالا برای آنکه خیالتان راحت شود که صعود به قله میشینه مرگ برای آدم‌ها خطری ندارد، از علت نام‌گذاری این قله برایتان می‌گویم. در مسیر صعود به قله میشینه مرگ با میش‌های زیادی مواجه می‌شوید، اما نترسید این میش‌ها واقعی نیستند و مجسمه‌اند. پس تا این‌جا فهمیدید که چرا میشینه جزئی از نام قله میشینه مرگ شده است. مرگ هم قسمتی از نام قله میشینه مرگ شده تا ماجرایی غم‌انگیز را درباره پرندگان بگوید. واژه مرگ زمانی روی اسم قله میشینه گذاشته شد که پرندگان از چشمه‌ای نزدیک این قله آب خوردند و جانشان را از دست دادند. یادتان باشد در فصل‌های پرباران مثل بهار به قله میشینه مرگ صعود نکنید، چون در این زمان‌ها قله به‌دلیل آب‌گرفتگی چندان امن نیست.
 
تنگه فرح‌ رود
در نزدیکی دریاچه لزور، باریکه‌ای جذاب با آب‌و‌هوایی خنک به‌نام تنگه فرح‌ رود قرار گرفته است. آب این تنگه از چشمه معجز و دریاچه لزور می‌آید. تنگه فرح‌رود فضای کوچکی دارد، اما تنفس در هوای تمیز همین فضای کوچک و باریک، ریه‌هایتان را جان تازه‌ای می‌بخشد.
 
امامزاده خوشنام
‌امامزاده خوشنام با جاذبه‌های طبیعی که حین رفتن به آن می‌بینید، تجربه یک زیارت لذت‌بخش را برایتان رقم می‌زند. در مسیر رفتن به این امام‌زاده خوب به اطرافتان دقت کنید تا زیبایی طبیعی آن را مثل آبشار و باغ میوه‌های رنگارنگ را ببینید. اگر پیاده‌روی در مسیر امام‌زاده خوشنام شما را خسته کرد، برای رفع خستگی از آب خنک و گوارای چشمه‌های اطراف آن بنوشید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.