کالری نان ذرت چقدر است؟ + ارزش غذایی

نان ذرت نوعی نان مغذی و سرشار از فسفر و سلنیوم بوده که به راحتی تهیه می شود. نان ذرت نوعی نان تهیه شده با آرد ذرت است. آرد ذرت خود با آسیاب کردن ذرت خشک ایجاد می شود.نان ذرت معمولا شیرین و خوش طعم بوده و با کره یا در کنار سایر غذاها مانند سوپ، خورش یا انواع خوراک ها سرو می شود.
2 ساعت و 7 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری نان ذرت چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی نان ذرت در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 314 کیلوکالری
کربوهیدرات 48.10 گرم
پروتئین 7.20 گرم
چربی 10.00 گرم
آب 31.90 گرم
فیبر 2.40 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 61.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در نان ذرت در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 44.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 0.10 میلی گرم
تیامین (B1) 0.24 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.27 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.06 میلی گرم
کولین (B4) 0.00 میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.44 میلی گرم
ویتامین B6 0.10 میلی گرم
فولات (B9) 55.00میکروگرم
ویتامین B12 0.16 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در نان ذرت در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 73.00 میلی گرم
آهن 1.90 میلی گرم
منیزیم 20.00 میلی گرم
فسفر 376.00 میلی گرم
پتاسیم 128.00 میلی گرم
سدیم 778.00 میلی گرم
روی 0.63 میلی گرم
مس 0.06 میلی گرم
منگنز 0.22 میلی گرم
سلنیم 9.90 میکروگرم
 

نان ذرت برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
سرشار از فسفر
نان ذرت منبع خوبی از فسفر است، به طوریکه با مصرف یک وعده آن 20% از DV بدن تامین می شود.فسفر دومین ماده معدنی فراوان در بدن بوده و وجود آن برای چندین جنبه سلامتی مهم است. فسفر نقش مهمی در تولید DNA، ذخیره انرژی و تنظیم تعادل pH بدن داشته و یک جزء ساختاری اصلی استخوان ها و دندان ها است. احتمال کمبود فسفر در بدن بسیار نادر است با این حال در صورتی که رخ دهد باعث عوارض جدی مانند تحلیل استخوان، ضعف عضلانی، نقص ایمنی و … می شود. البته در صورت داشتن شرایط پزشکی تاثیرگذار بر توانایی بدن برای تنظیم فسفر (مانند بیماری کلیوی) باید قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. زیرا احتمالا این افراد باید مصرف غذاهای حاوی فسفر از جمله نان ذرت را محدود کنند.
 
حاوی سلنیوم
سلنیوم یکی دیگر از مواد مغذی موجود در نان ذرت است که بعنوان نوعی آنتی اکسیدان عمل می کند. در واقع سلنیوم از بدن در برابر آسیب سلولی اکسیداتیو محافظت کرده و باعث کاهش التهاب می شود. این ترکیب همچنین برای عملکرد تیروئید و تولید هورمون های تیروئید ضروری است. از طرفی وجود سلنیوم کافی در رژیم غذایی، باروری و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش سلامت باروری می شود. بر اساس یک بررسی در صورتی که سطح سلنیوم طی دوران بارداری پایین باشد رشد جنین تحت تاثیر قرار گرفته و خطر ایجاد شرایطی مانند پره اکلامپسی افزایش می یابد.
 
کاهش وزن
ذرت حاوی کالری و چربی بسیار کم است، بنابراین به روند کاهش وزن و درمان چاقی بیش از حد کمک می کند. علاوه بر این، به دلیل فیبر موجود در آن از یبوست و سوء هاضمه جلوگیری کرده و اشتها کاذب را نیز کاهش می دهد.
 
پیشگیری از سرطان
آرد ذرت بدن را در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و بدن را در برابر انواع بیماری های جدی مانند سرطان (به خصوص سرطان روده بزرگ) مصون نگاه می دارد.
 
پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
ذرت منبع طبیعی و غنی از فیبر است که سطح کلسترول در خون کاهش می دهد و نسبت کلسترول مفید خون را نیز افزایش می دهد. در نتیجه، از انسداد شریان ها جلوگیری کرده و بدن را در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.
 
مفید برای سیستم و مجاری ادراری
از مهمترین خواص دارویی ذرت می توان به مدر (ادرار آور) بودن آن اشاره کرد. به همین علت، مصرف آن باعث حذف سموم و رسوبات از بدن می شود. علاوه بر این، برای درمان بیماری های ادراری، عفونت های مثانه و دستگاه ادراری، کم بودن ادرار، ادم (احتباس آب در بدن)، درمان التهاب کلیه، دفع سنگ و رسوبات کلیه موثر می باشد.
 

مضرات نان ذرت

نان ذرت قابلیت اضافه شدن به یک رژیم غذایی متعادل را دارد با این حال باید برخی مضرات و نکته های منفی آن را نیز مد نظر داشته باشید. برای نمونه نان ذرت تهیه شده با آردهای تجاری مقادیر زیادی کربوهیدرات داشته و فقط 2 گرم فیبر ارائه می دهد. کربوهیدرات منبع مهم انرژی برای بدن بوده اما برخی افراد (مانند افراد مبتلا به دیابت یا افراد دنبال کننده رژیم غذایی کم کربوهیدرات) نیاز به کنترل کربوهیدارت مصرفی خود دارند. یکی دیگر از مضرات نان ذرت این است که این ماده غذایی تقریبا به عنوان یک دانه تصفیه شده در نظر گرفته می شود. غلات تصفیه شده علاوه بر ارائه فیبر کمتر نسبت به غلات کامل، باعث افزایش سطح التهاب و قند خون می شوند. از طرفی گرچه انواع بدون گلوتن نان ذرت موجود است اما بیشتر نان ذرت ها حاوی گلوتن هستند. گلوتن نوعی پروتئین است که در غلات مانند گندم، جو و چاودار وجود دارد. گلوتن برای افراد دارای اختلالات مرتبط با گلوتن دردسر ساز بوده و اثرات منفی بر سلامتی آنها می گذارد. در آخر نیز به این نکته توجه کنید که برخی از انواع نان ذرت (مانند انواع فرآوری شده یا خریداری شده در فروشگاه) مقادیر زیادی سدیم دارند. مصرف مقادیر زیاد سدیم باعث افزایش فشار خون به خصوص در افراد دارای حساسیت به نمک، می شود. در صورتی که تمایل به مصرف نان ذرت مغذی، حاوی فیبر و دارای خواص سلامتی دارید، سعی کنید خود از ابتدا آن را تهیه کرده یا هنگام خرید از فروشگاه نوع تهیه شده با غلات کامل به جای آرد ذرت تصفیه شده را انتخاب کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.