روش و آداب ختم سوره انعام + متن و صوت

یکی از مهم ترین سوره های قرآن کریم که برای رفع حاجات مختلف ختم آن مجرب اس سوره انعام می باشد در این مطلب به فضایل و برکات سوره انعام و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
1 ساعت و 56 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره انعام + متن و صوت

آشنایی با سوره انعام

ششمین سوره قرآن سوره انعام است و از سوره های مکی می باشد که در جزء هفتم قرآن جای دارد و دارای صدو شصت و پنج آیه است. این سوره حول محور اعتقادات پایه‌ ای اسلام است از جمله تاکید بر موضوع یگانه‌ پرستی و مبارزه با شرک و بت‌ پرستی است.
 
روایاتی درباره فضیلت سوره حشر
1.در کتاب نور الثقلین از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است سوره انعام همراه با هفتاد هزار فرشته که تسبیح و تهلیل و لاحول و لاقوة اِلّا بالله و تکبیر می‌گفتند، به یکباره بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرود آمد.پس هرکس که آن را تلاوت کند، همان فرشتگان تا روز قیامت برای او تسبیح خواهند گفت.

2.در روایت از امام صادق (علیه السلام) آمده است این سوره در حالى که هفتاد هزار فرشته آن را همراهی مى‌کردند، نازل شد پس شما هم آن را تعظیم کنید، چون در این سوره نام پروردگار در هفتاد جاى آن آمده است. اگر مردم از فضیلت این سوره آگاه باشند خواندن آن را ترک نمی کنند.
همچنین در روایت دیگری از این امام بزرگوار آمده است اگر هر کسی که حاجتی دارد چهار رکعت نماز با دو سلام بخواند و پس از حمد آن سوره انعام و پس از نماز دعاى یا کریم یا کریم را قرائت کند، سوگند به کسى که جانم در دست اوست خداوند حاجتش را برآورده خواهد کرد.

3.در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است سوره انعام بصورت یک جا بر من نازل شد و هفتاد هزار فرشته در حالى که با آواز بلند حمد و تسبیح پروردگار بر لب داشتند، آن را بدرقه مى‌کردند.
همچنین در روایت دیگری از ایشان آمده است خداوند به واسطه سوره انعام به من و مسلمانان عزتى عطا کرد که هرگز بعد از آن خوار نخواهند شد.
 

طریقه ختم سوره انعام

1.در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است اگر درصدد برآورده شدن حاجتی هستید چهار رکعت یعنی دو نماز دو رکعتی بخوانید و بعد از قرائت سوره حمد سوره انعام را تلاوت کنید و بعد از سلام نماز بگویید
یا کریم، یا کریم، یا کریم، یا عظیم، یا عظیم، یا عظیم، یا اعظمُ من کلُّ عظیم، یا سمیعَ الدُّعاءِ، یا من لا تُغَیّرُهُ الایّامُ و اللّیالی، صلّ علی محمدٍ و آل محمد، وارحَم ضعْفی و فقری وَ فاقَتی وَ مسْکَنَتی، فانّکَ اَعْلَمُ بها منّی، و انت اعلمُ بحاجتی، یا من رَحِمَ الشیْخَ یعقوب، حین رَدَّ علیه یوسفُ، قرّةَ عَیْنِهِ، یا منْ رَحِمَ ایّّوبَ بعد حُلُولِ بلائهِ، یا من رحم محمداً وَ منْ الْیُتْمِ آواهُ، وَ نَصَرَهُ علی جبابرةِ قریشٍ وَ طَواغیتها، وَ امْکَنَهُ منهم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیث
و این یا مغیث را چندین بار تکرار کنید، سوگند به آن که جانم به دست اوست، خداوند پس از خواندن نماز و پس از تلاوت این سوره، و خواندن این دعا، تمامی نیازها و حوائجی که در دل دارید را از شما مضایقه نخواهد کرد و آن را به شما می بخشد انشاء الله.
همچنین در روایت دیگری آمده است اگر در روز چهارشنبه هفتاد بار آیه هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ؛ اوست خدایی یگانه هیچ خدایی جز او نیست دانای نهان و آشکار و بخشاینده و مهربان است را تکرار کنید با این کار بر اهل علم و قلم پیروز می شوید و فتوحات برای شما رخ می دهد و حوائجتان برآورده خواهد شد.

2.ختم مجرب دیگری که برای برآورده شدن حاجان نقل شده است بدین صورت است که به هنگام روز یا شب پنجشنبه یا جمعه رو به قبله سوره فاتحه را تلاوت کنید و  بعد از آن سوره انعام را تا آیه «مثل ما اوتی رسل الله» بخوانید به این آیه که رسیدید بلند شوید و دو رکعت نماز حاجت به جا بیاورید که در هر رکعت هفت بار سوره حمد را بخوانید و سپس هفت بار آیة الکرسی و هفت بار سوره کوثر را تلاوت کنید و بعد از سلام نماز سوره را از الله اعلم حیث تا آخرین آیه سوره بخوانید. بعد از اتمام سوره مبارک انعام به سجده بروید و هفتاد بار ذکر لا اله الا الله محمد رسول الله را تکرار کنید و با حالت التماس از خداوند حاجت خود را بخواهید.

3.در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است برای دفع بلا و رفع حاجت چهل و یک بار سوره انعام را بخوانید حاجتتان برآورده خواهد شد و اگر بلایی باشد دفع می شود و اگر در یک مرتبه نتیجه حاصل نشد در چند مرتبه بخوانید یا بصورت دسته جمعی بخوانند و هر فردی که این کار را انجام داد در ادامه این دعا را بخواند تا حاجتش برآورده شود و آمرزیده شود
یا سریعَ الحساب یا شدیدَ العِقاب یا غفورُ یا رحیمُ یا خالقُ یافاطِرالسَّموات وَ الارض
یا فالِقَ الحَبِّ وَ النَّوی یا فالقَ الاصباحِ یا مُسَبّبَ الاسباب یا مُفَتِّحَ الابواب یا قاضِی الحاجات
یا مُقیلَ العَثَرات یا مُحییَ الاموات یا نُورَ الارضِ وَ السّماوات یا غافِرَ الخَطیئات یا ساتِرَ العَورات یا دافعَ البلیّات
إقضِ حاجتی فی هذه الساعات یا اله الاوّلینَ وَ الاخرین یا بدیعُ السماوات و الارض یا ذالجلال و الاکرام یا ارحم الراحمین.
بعد از آن حاجت خود را از خداوند تعالی درخواست کنید انشالله که حوائجتان برآورده خواهد شد.

4.ختم مجربی که برای آشتی کردن و افزایش محبت نقل شده است بدین صورت است که آیه صد و پانزده سوره انعام را سه بار تلاوت کنید و بر روی شخص مورد نظر بدمید.

5.در روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده است اگر بیمار هستید و از آسیبی که آن بیماری بر شما می رساند می ترسید سوره انعام را بخوانید، چون خواندن این سوره ترس از آسیب بیماری را از بین خواهد برد.

6.ختم مجربی که برای تسهیل در ازدواج نقل شده است بدین صورت است
ابتدا وضو گرفته به سمت قبله بنشینید سوره انعام را تا اواسط آیه رسل الله تا الله دوم تلاوت کنید یعنی آیه 124 از سوره انعام: وَ إِذَا جَاءتْهُمْ آیَةٌ قَالُواْ لَن نُّؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِیَ رُسُلُ اللّهِ اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَیُصِیبُ الَّذِینَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِندَ اللّهِ وَعَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا کَانُواْ یَمْکُرُونَ.
بعد از خواندن این آیه بعد دو رکعت نماز به جا بیاورید که در هر رکعت از آن پس از قرائت سوره حمد هفت بار آیه الکرسی و پنجاه بار سوره توحید را قرائت کنید و بعد از اینکه نماز را به پایان رساندید به سجده بروید و هفتاد مرتبه ذکر لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ را تکرار کنید و بعد ادامه سوره انعام را قرائت کنید.

7.ختم انعامی که برای یادبود و آرامش روح اموات میگیرند بدین صورت است که 
ابتدا نماز ظهر را بجا آورید سپس دو رکعت نماز حاجت بخوانید و بعد از آن چهل و یک بار تکرار کنید: اللهم صلی علی محمد و آل محمد
پس از آن چهل و یک یا یازده بار بگویید: استغفرالله ربی و اتوب الیه
سپس چهل و یک یا یازده بار این ذکر را تکرار کنید: افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد،
بعد چهل و یک یا یازده بار بگویید: حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر،
 بعد از آن چهل و یک یا یازده مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره‌ توحید را بخوانید، پس از آن این ذکر را تکرار کنید: اللهم انی اسئلک بحق سورة‌ الانعام و بحق محمد علیه افضل الصلاة و السلام و بحق اسمائک العظام ان تنظر الینا نظر رحمة و غفران و ان تحفظنا من شر کل ذی شر و من شر کل دابة ربی انت آخذ بناصیتها ان ربی علی صراط مستقیم اللهم بحق حقک و بحق النبی و عترته
بعد سوره انعام را بخوانید، و در آیه 16 بعد از کلمه الفوز المبین چهل و یک مرتبه تکرار کنید افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد،
و در آیه 36 وقتی به کلمه «یسمعون» رسید چهل و یک مرتبه بگویید: افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد،
و در آیه 54 بعد از عبارت نفسة الرحمة بگویید: صلوات الله و ملائکته و سکان سماواته و حملة عرشه و جمیع خلقه علی سیدنا و نبینا محمد و آل اجمعین،
در آیه 59 پس از کلمه کتاب مبین این دعا را قرائت کنید: اللهم انی اسئلک باسمک المکنون تا آخر آن چه که در ختم ها دارد.
و در آیه 73 پس از عبارت «کن فیکون» بگویید: الهی بحقّ سرّ تا آخر،
و در آیة 87 پس از عبارت «صراط مستقیم» چهل و یک مرتبه تکرار کنید: افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد،
و بعد با اشک و آه بخوانید: ربنا آتنا فی الدنیا تا آخر.
و در آیه 90 بعد از ذکری للعالمین چهل و یک مرتبه تکرار کنید: اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین و بعد از آن این ذکر را بخوانید: اللهم صل علی محمد و آل محمد و صل علی تا آخر.
و در آیة 110 پس از کلمه یعمهون بگوید: اللهم یا ذالعرش الکریم تا آخر.
و در آیه ‌124 پس از کلمه رسل الله و قبل از کلمه الله اعلم بین دو اسم با حضور قلب این دعاها را بخواند که انشاء الله حاجت روا گردد: چهل و یک بار ربنا آمنا بما انزلت و اتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین، چهل و یک مرتبه افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد، چهل و یک مرتبه ربنا انک جامع الناس لیوم لا ریب فیه ان الله لا یخلف المیعاد.
پس از آن بگویید: اللهم یا نور النور تا آخر،
و وقتی تلاوت سوره به پایان رسید این دعاها را بخوانید:
یازده مرتبه لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین استغفر الله ربی و اتوب الیه
یازده مرتبه افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
سه مرتبه ربنا آتنا من لدنک رحمة و هییء لنا من امرنا رشدا
بعد از آن بخوانید، اللهم صل علی محمد و آل محمد اللهم یا سریع الحساب تا آخر دعاء.
انشالله که در علو درجات فرد مرحوم تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد.

8.اگر می خواهید خانه ای بفروشید اما موفق نشدید ختم مجربی که در این رابطه بیان شده است بدین صورت است که کمی شِن بردارید و با انگشت خود آیه 122 سوره انعام
أَوَمَنْ کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا ۚ کَذَٰلِکَ زُیِّنَ لِلْکَافِرِینَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ 
را روی آن بنویسید بعد شن‌ ها را جمع کنید و 313 بار همان آیه 122 سوره انعام را بر روی این شن بخوانید، حالا شن را بروی خانه ای که میخواهید بفروشید بپاشید.

9.آمده است اگر می خواهید رزق و روزی شما افزایش یابد آیه پنجاه و نه سوره انعام را بر صفحه ای از قلع بنویسد و بعد آن صفحه را در هر کجا که می خواهید مغازه یا خانه آویزان کنید به لطف خدا رزق و روزی شما پر برکت خواهد شد.

10.اگر می خواهید کسب ثروت کنید باید روز یا شب پنج شنبه یا جمعه رو به قبله قرار بگیرید اول سوره حمد را تلاوت کنید و بعد شروع به تلاوت سوره انعام کنید هر زمانی که به آیه 124 به قسمت مِثْلَ مَآ أُوتِیَ رُسُلُ اللهِ رسیدید بلند شوید و دو رکعت نماز بخوانید به این صورت که در هر رکعت هفت بار سوره حمد، هفت بار آیه الکرسی و هفت بار سوره کوثر را تلاوت کنید و بعد از سلام نماز سوره انعام را از ادامه آیه 124 یعنی  اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ ادامه دهید بعد از تمام شدن سوره انعام به سجده بروید و هفتاد بار ذکر لا اله الا الله محمد رسول الله را تکرار کنید و حاجت خودتان را از خدا بخواهید.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.