روش و آداب ختم سوره نصر + متن و صوت

یکی دیگر از سوره های بافضیلت قرآن که روایات بسیاری در باب فضیلت و برکات آن آمده است سوره نصر است.در این مطلب به فضایل و برکات سوره نصر و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
1 ساعت و 54 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره نصر + متن و صوت

آشنایی با سوره نصر

صد و دهمین سوره قرآن سوره نصر است و از سوره های مدنی می باشد که در جزء سی ام قرآن جای دارد.سوره نصر سه آیه، ۱۹ کلمه و ۸۰ حرف دارد سبب این نامگذاری آن است که کلمه نصر در اولین آیه این سوره به کار رفته و از پیروزی الهی سخن گفته است. نام دیگر این سوره اذا جاء است؛ زیرا این سوره با همین کلمه آغاز می‌ شود. سومین نام این سوره، تودیع است. نزول این سوره در اواخر عمر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و وداع خداوند و جبرئیل با ایشان، دلیل این نامگذاری است.
سوره نصر حامل سه پیشگویی و خبر غیبی است
فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام؛
ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا (صلی الله علیه و آله)؛
رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله).
در کتاب مجمع البیان امده است که وقتى این سوره نازل شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن را بر اصحابش قرائت کرد، اصحاب همه خوشحال گشته به یکدیگر مژده مى دادند، ولى وقتى عباس آن را شنید گریه کرد، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسید: چرا مى گریى عمو؟ عباس گفت: یا رسول الله من خیال مى کنم این سوره خبر مرگ تو را به تو مى دهد. حضرت فرمود: بله این سوره همان را مى گوید که تو فهمیدى ، و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بعد از نزول این سوره بیش از دو سال زندگى نکرد، و از آن به بعد هم دیگر کسى او را خندان و خوشحال ندید.این مضمون در تعدادى از روایات با عبارات مختلف آمده است.
بعضى در وجه دلالت سوره بر خبر مرگ پیامبر (صلی الله علیه و آله) با این که در ظاهر سوره خبری از مرگ نیست گفته اند که این سوره دلالت دارد بر اینکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از انجام رسالات خود فارغ شده ، آنچه بنا بود انجام دهد انجام داده ، و دوران تلاش و مجاهدتش به سر رسیده است.
در متن این سوره به موضوعات مهمی پرداخته شده است که عبارتند از
در موفقیت‌ های بزرگ، خدا را فراموش نکنید
وظایف پیامبر و مسلمانان پس از کسب پیروزی
بشارت پیروزی‌ های بزرگ برای مسلمانان
تسبیح خدا با یادآوری نعمت‌ ها و کمالات او
فتح مکه توسط مسلمانان با یاری خداوند
پیروی از فرمان خدا و طلب آمرزش گناهان
استقبال گسترده مردم از دین اسلام در پی فتح مکه
 
روایاتی درباره فضیلت سوره نصر
در کتاب تفسیرالبرهان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است هر کس سوره نصر را قرائت نماید به او اجری مانند کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) جنگیده و به شهادت رسیده است داده می شود. وهر کس بعد از سوره حمد قرائت کند نمازش به بهترین وجه قبول است.

در کتاب المصباح کفعمی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است اگر کسی در نمازش بعد از سوره حمد هفت مرتبه سوره نصر را بخواند نمازش مورد قبول واقع شده و نمازگزاردن در سر وقت آن برایش دوست داشتنی می شود.

در کتاب اقبال الاعمال از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است هر کس در شب سیزدهم رجب ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند در بهشت قصری برای او بنا می کند که طول و عرضش هفت برابر بیشتر از دنیاست.

در کتاب اقبال الاعمال از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است هر کس در شب نهم شعبان چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از قرائت سوره حمد ده مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند بدنش را بر آتش حرام می کند و به واسطه هر آیه ثواب ده شهید از شهدای بدر و ثواب عالمان دین را به او خواهد داد.

در کتاب مستدرک سفینة البحار آمده است هر کس سوره نصر را در نمازهای واجب یا مستحب بخواند خداوند او را در مقابل همه دشمنانش یاری می کند.

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است هر کس سوره نصر را در نمازهای مستحبی یا واجب خود قرائت نماید خداوند او را بر تمام دشمنانش یاری می کند و در روز قیامت در حالی می آید که همراه او کتابی گویا است و خداوند این کتاب را از درون قبرش بیرون می آورد و در آن مایه امان از گرمای آتش جهنم است.
او در روز قیامت بر چیزی عبور نمی کند مگر اینکه بشارتش می دهد و او را به هر خیری خبر می دهد تا اینکه وارد بهشت شود. برای قاری این سوره در دنیا اسباب خیر فراهم است به حالتی که کسی ندیده و به قلبش خطور نکرده است.
 

طریقه ختم سوره نصر

ختم سوره نصر برای جلب محبت بسیار مجرب است، خواندن این سوره محبت معشوقتان را خیلی سریع جلب می کند که به یکی از دو روش زیر می توانید این سوره را تلاوت کنید.
 اول اینکه به هفت دانه سیاه دانه هفت بار سوره نصر را بخوانید و یک به یک در آتش بیاندازید.
روش دوم اینکه آیات سوره نصر را به یک خوراکی شیرین مانند خرما یا شکلات سه بار بخوانید و به آن بدمید و به طرف مقابل بدهید تا محبت شما در دل آن شخص قرار بگیرد.

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) برای افزایش رزق و روزی و کسب ثروت آمده است هر پنجشنبه چهل مرتبه سوره نصر خوانده شود تا به ثروتی دست پیدا کند که در خاطر نگنجد، به برکت خواندن این سوره خدای مهربان چنان وسعت و برکتی به رزق و روزی او می دهد که موجب تعجب خود آن فرد میشود.

اگر حاجتی در دل دارید و درصدد برآورده شدن آن هستید از امامان معصوم (علیهم السلام) روایت شده است هر کس سوره نصر را در نماز نافله خود یا در زمان غروب خورشید روز جمعه قرائت و دعا کند خداوند رحمان دعایش را مستجاب و حاجت او را روا می کند.

در کتاب مستدرک سفینة البحار آمده است یکی از خواص خواندن سوره نصر یاری کردن خداوند در برابر دشمنان است. اگر شخصی در نمازهای واجب یا مستحب خود سوره نصر را بخواند خداوند او را در مقابل همه دشمنانش یاری و شر دشمان را دفع می کند.

در روایات و کتب دینی آمده است اگر گره ای در کارتان افتاده است برای باز شدن آن گره سوره نصر را هر روز چهل و یک مرتبه تلاوت کنید از عالم غیب در کار شما گشایش و فتحی ایجاد خواهد شد.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است برای دفع دشمنانتان سوره مبارکه نصر را بیست و یک بار و جهت دفع بلاها هر روز هفت بار قرائت نمایید.
 

صوت سوره نصر


سوره نصر همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾
هنگامی که یاری خدا و [آن] پیروزی فرا رسد،
وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾
و مردم را ببینی که گروه گروه در دین خدا درآیند،
فَسَبِّـحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾
پس پروردگارت را همراه با سپاس و ستایش تسبیح گوی، و از او آمرزش بخواه، که او همواره توبه پذیر است.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.