خطرهای جدی خشک کردن لباس در اتاق

هرگز لباس هایتان را در داخل محیط خانه خشک نکنید و همیشه سعی کنید آن ها را در فضای آزاد پهن کنید چون رطوبت موجود در لباس ها می تواند منشا آلوده شدن هوای خانه باشد و موجب بروز بیماری های تنفسی مانند آسم در ساکنین منزل شود.
3 ساعت و 2 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
خطرهای جدی خشک کردن لباس در اتاق

آیا لباس خیس را در منزل میتوان خشک کرد؟

پهن کردن لباس های خیس داخل خانه باعث افزایش رطوبت هوا شده و محیط را آماده ی تکثیر هر چه بیشتر مایت ها و حشرات موذی می کند. تحقیقات حاکی از آن است که بخار ناشی از خشک کردن لباس ها در داخل خانه برای سلامتی افراد مضر است. به همین دلیل خشک کردن لباس ها در داخل خانه به هیچ وجه توصیه نمی شود. در محیط هایی که رطوبت آن بیش از حد طبیعی است، قارچی به نام آسپرژیلوس فلاووس فرصت رشد پیدا می کند. این قارچ در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باعث بروز عفونت های ریوی شده و تنفس را برای مبتلایان به آسم سخت می کند. پس می توان گفت خشک کردن لباس ها در داخل خانه باعث ابتلای انسان به بیماری ریوی بسیار خطرناکی به نام آسپرژیلوس می شود.
 

به این دلایل نباید لباس های خیس خود را در فضای بسته پهن کنید

 
رطوبت
خب شاید بگویید به دلیل کوچک بودن فضای خانه چاره ای ندارید ، اما به هر حال قصد داریم به شما بگوییم اصلا خوب نیست که لباس ها را در داخل خانه پهن کنید. طبق گزارش انجمن آسم ایرلند ، اگر لباس های خود را در فضای داخلی خشک کنید ، رطوبت را حدود سی درصد افزایش می دهید. رطوبت بالاتر می تواند احتمال ایجاد قارچ های سمی را افزایش دهد.
 
قارچ و هاگ
یک محیط مرطوب باعث رشد قارچ هایی می شود که می توانند هاگ آزاد کنند. این هاگها به طور بالقوه می توانند باعث واکنشهای آلرژیک در انسان شوند که اغلب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند؛ در نتیجه ، فرد می تواند بدون دانستن علت ، به طور ناگهانی واکنش های شدید آلرژیک را تجربه کند. همه افراد به قارچ و هاگ واکنش نشان نمی دهد، با این حال، افراد مبتلا به آسم و کسانی که به دلیل شرایط خود حساسیت بیشتری به قارچ و هاگ دارند ، ممکن است علائم آسم در آنها تشدید شود .قارچ ها همچنین می توانند روی پوست تأثیر منفی بگذارند.

کپک و اسپور موجود در خانه در افراد مستعد واکنش های آلرژیک بوجود می آورد، این علائم ممکن است در ابتدا بی خطر به نظر برسند، مانند آبریزش بینی ، اما در طولانی مدت می توانند بسیار آزار دهنده باشند. اگر علائمی را تجربه کردید که از بین نمی رود و در زندگی روزمره شما مشکلاتی ایجاد می کند ، عاقلانه است که به پزشک خود مراجعه کنید. امکان بوجود آمدن علائم زیر وجود دارد:


آبریزش بینی

سرفه

عطسه

کهیر

سردرد

خستگی

تحریک بافت همبند

آسم
 
راه حل
اگر مجهز به فضای تراس یا خشک کن برای خشک کردن لباس ها نیستید و مجبور به پهن کردن آنها در فضای داخلی خانه هستید ،حتما این کار را در اتاقی انجام دهید که تهویه خوبی داشته باشد. به عنوان مثال ، رخت آویز را در حمامی با پنجره های باز و فن روشن قرار دهید.
 

انواع روش های خشک کردن لباس ها در خانه و مزایا و معایب آنها

 
خشک کردن لباس با خشک ‌کن
ماشین‌های لباسشویی دارای قابلیت‌هایی هستند که به وسیله آن می‌توان لباس‌های شسته شده را خشک کرد. این ویژگی ماشین لباسشویی با ایجاد گرما در کمترین زمان ممکن فرایند خشک کردن لباس را انجام می‌دهد. برای خشک کردن لباس با خشک کن، به موارد زیر توجه داشته باشید:

نکات استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی ابتدا باید لباس‌ها را براساس نوع و گرمایی که برای خشک شدن نیاز دارند تفکیک کنید.

بررسی کنید هیچ کثیفی و لکه‌ای روی آنها باقی نمانده باشد. زیرا اگر یک لباس لکه دار را داخل خشک کن قرار دهید، احتمال اینکه لکه دائمی شود یا به سختی از بین برود، وجود دارد.

هنگام استفاده از خشک ‌کن لباسشویی، به حجم لباس‌ها و ظرفیت دستگاه توجه داشته باشید. زیرا اگر حجم لباس‌های درون لباسشویی زیاد باشد، ممکن است به صورت یکنواخت خشک نشوند. استفاده از 50 درصد یا در نهایت سه چهارم ظرفیت دستگاه بهترین حجم برای خشک کردن لباس با خشک ‌کن است.

اگر خشک کن لباسشویی به درستی تنظیم نمی‌شود یا لباس‌ها را بیش از حد چروک می‌کند، حتما از یک تکنسین تعمیر لباسشویی کمک بگیرید تا دستگاه شما را عیب یابی کند.
 
مزایا و معایب استفاده از خشک کن
مزایای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی عبارتند از:

با استفاده از خشک کن، زمان خشک شدن لباس‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

همچنین استفاده از خشک‌کن باعث می‌شود که نیازی به اتوکشی البسه نباشد.

حرارت موجود در خشک کن، علاوه بر خشک کردن لباس‌ها در اغلب موارد چین و چروک آن‌ها را نیز از بین‌ می‌برد.
 
معایب استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی به صورت زیر است:
اما از معایب استفاده از خشک کن می‌توان به افزایش هزینه‌ انرژی اشاره کرد.

زیرا خشک ‌کن ماشین لباسشویی برای تولید حرارت مورد نیاز، برق زیادی مصرف می‌کند.

همچنین استفاده از خشک ‌کن می‌تواند برای محیط زیست نیز مضراتی به همراه داشته باشد.

انتشار کربن همراه با الیاف پلاستیکی آزاد شده از لباس‌ها از موادی هستند که موجب آسیب به محیط زیست می‌شود.
 
خشک کردن لباس با سشوار
زمانی که دسترسی به لباسشویی مقدور نیست یا نمی‌توان از هوای آزاد برای خشک کردن لباس استفاده کرد، سشوار یکی از وسایلی است که برای سریع‌تر خشک شدن لباس می‌تواند مؤثر باشد.
برای این کار لباس را روی یک سطح پهن کرده یا از چوب لباسی آویزان کنید سپس سشوار را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و آن را از فاصله حدود 15 تا 20 سانتی متری به صورت یکنواخت روی سطح لباس حرکت دهید تا به خوبی خشک شود.
 
خشک کردن لباس با اتو
اتو یکی از وسیله‌های کاربردی برای خشک کردن لباس در مواقع اضطراری و شرایطی است که استفاده از خشک ‌کن لباسشویی میسر نیست. برای خشک شدن کردن لباس به این روش کافی است لباس را روی یک سطح صاف یا میز مخصوص اتو قرار دهید. برای جلوگیری از سوختن و آسیب به لباس بهتر است حرارت اتو را در حالت کم قرار دهید و آن را به آرامی روی لباس حرکت دهید تا خشک شود.
 

روش سریع خشک کردن لباس با لباسشویی

برای خشک کردن سریع لباس با خشک ‌کن ماشین لباسشویی می‌توانید اقلامی مانند حوله خشک، توپ‌های نم‌گیر، توپ تنیس یا یک ورق فویل آلومینیومی را به لباس‌ها اضافه کنید. این کار ضمن افزایش سرعت خشک شدن لباس‌ها، باعث حفظ لطافت و کاهش میزان چروک در البسه می‌شود.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.