روش و آداب ختم سوره فیل + متن و صوت

یکی دیگر از سوره های بافضیلت قرآن که روایات بسیاری در باب فضیلت و برکات آن آمده است سوره فیل است.در این مطلب به فضایل و برکات سوره فیل و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
3 ساعت و 16 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره فیل + متن و صوت
آشنایی با سوره فیل
صد و پنجمین سوره قرآن سوره فیل است و از سوره های مکی می باشد که در جزء سی ام قرآن جای دارد.سوره فیل پنج آیه، ۲۳ کلمه و ۹۷ حرف دارد. به این مناسبت این سوره را سوره فیل می‌ نامند که داستان اصحاب فیل را توصیف می‌ کند. گاهی نیز این سوره را سوره الم تر می‌ نامند، به این مناسبت که با این عبارت آغاز می‌ شود.
درباره شأن نزول سوره فیل از امام سجاد(علیه السلام) نقل شده است: ابوطالب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) گفت: آیا تو برای همه مردم مبعوث شده‌ اى، یا تنها قوم خودت مخاطب تو هستند؟ پیامبر پاسخ داد: نه، برای همه انسان‌ها مبعوث شده‌ام، از سفید و سیاه، عرب و عجم؛ من تمام کسانی را که بر قله کوه‌ ها و دریا ها هستند، به این آیین فرا می‌ خوانم، من تمام فارس و روم را دعوت می‌ ‏کنم. این سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به گوش قریش رسید و موجب تعجب و حیرت آنان شد. قریش به ابوطالب گفتند: آیا گوش به سخنان فرزند برادرت نمی‌دهى که چه می‌گوید؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم این سخنان را بشنوند، ما را از سرزمین‌مان می‌ربایند و سنگ‌هاى کعبه را قطعه قطعه جدا می‌کنند. اینجا بود که خداوند درباره این سخن آنان که مردم فارس و روم خانه کعبه را متلاشى می‌‏ کنند، سوره فیل را نازل کرد.
در متن این سوره به موضوعات مهمی پرداخته شده است که عبارتند از
خداوند در این سوره به داستان اصحاب فیل اشاره می‌ کند که سپاهی به فرماندهی ابرهه برای تخریب کعبه از یمن به سمت مکه حرکت کردند و خداوند با ابابیل آن‌ها را نابود کرد. سوره فیل در قرآن به داستان اصحاب فیل پرداخته است و خداوند با فرستادن ابابیل آنان را هلاک کرد. مرغان با باریدن کلوخ‌های سنگی بر سر آنان هلاکشان کردند، به گونه‌ای که همچون برگ جویده‌ شده شدند. این واقعه در سال ولادت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رخ داده است که بعدها به مناسبت این حادثه عام الفیل نامیده شد.
شکست اصحاب فیل؛ نشانه قدرت خدا در سرکوب دشمنان دین
روش خدا در سرکوب اصحاب فیل
ناتوانی اصحاب فیل در برابر قدرت خدا
استفاده از پرندگان کوچک
ناکارآمدی ساز و برگ نظامی اصحاب فیل
استفاده از سنگ‌های گلی
بی‌اثرشدن نقشه‌ها و تدبیرهای اصحاب فیل
درهم شکسته‌شدن اصحاب فیل با قدرت الهی
 
روایاتی درباره فضیلت سوره فیل
در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است هر کس سوره فیل را در نمازهای واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می دهند که او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده ای در روز قیامت ندا می دهد که درباره بنده من به راست شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت کنید او از کسانی است که خداوند او و کارهایش را دوست دارد.
البته بنا به گفته علمای شیعه قرائت این سوره به تنهایی در نماز جایز نبوده و باید همراه با سوره قریش به عنوان یک سوره خوانده شود.

در روایت دیگری از امام جعفر صادق (علیه السلام) آمده است که ایشان وعده بهشت را به کسانی که این سوره را در قرآن می خوانند، داده است.

در کتاب مجمع البیان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است هر کس این سوره را تلاوت نماید خداوند او را تا پایان عمر از غرق شدن در آب و دگرگونی قیافه در امان می دارد.
 

طریقه ختم سوره فیل

در روایات و کتب دینی برای افزایش رزق و روزی و کسب ثروت بسیار ختم سوره فیل بسیار مرب است که به این منظور باید هر روز پس از به جا آوردن نماز صبح پنجاه مرتبه سوره فیل را تلاوت کنید تا به خواست خدا رزق و روزی شما فراوان شود.
همچنین آمده است که برای کسب رزق و روزی باید برای هفت روز و روزی بیست مرتبه سوره فیل خوانده شود.
برای کسب ثروت و رزق و روزی بین نمازهای ظهر و عصر بیست و یک مرتبه سوره فیل را تلاوت کرده تا از جانب خداوند روزی حاصل شود.

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که یکی از مجربترین ختوم برای دفع و نابودی دشمن ختم سوره فیل است. درباره خواص سوره فیل برای غلبه بر دشمن آمده است که این سوره را در روز چهارشنبه نود و هشت مرتبه بخواند و به سمت دشمن خود فوت کند، تا به قدرت خدا دشمن مغلوب شود.

خواص سوره فیل برای جدایی و دوری از فردی که در واقع بودنش برای شما موجبات ناراحتی را فراهم می کند، قابل توجه است. خواندن این سوره برای غلبه بر دشمن و در امان ماندن از آسیب های دشمن به شرح زیر آمده است:
هر گاه انسان بر کسی که از شرش می ترسد وارد شود کلمات کهیعص حم عسق را که ده حرف است بگوید و به ازای هر حرف که بر زبان می آورد یک انگشت از انگشتانش را ببندد از شست دست راست آغاز کند و به شست دست چب پایان برد.
وقتی بدین جا رسید سوره فیل را در درونش بخواند و وقتی به لفظ ترمیهم رسید ده بار آن را تکرار کند و در هربار تکرار یکی از انگشتانش را که بسته شده را باز نماید. این ختم بسیار مجرب است.
 

صوت سوره فیل

 

سوره فیل همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ ﴿١﴾
أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ ﴿٢﴾
وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ ﴿٣﴾
تَرْمِیهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ ﴿٤﴾
فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ ﴿٥﴾
به نام خداوند بخشنده مهربان
آیا ندیدی که خدای تو با اصحاب فیل (سپاه فیل سوار ابرهه) چه کرد؟ ( 1 )
آیا کید و تدبیر آنها را (که برای خرابی کعبه اندیشیدند) تباه نکرد؟ ( 2 )
و بر هلاک آنها مرغانی گروه گروه فرستاد. ( 3 )
تا آن سپاه را به سنگهای سجّیل (دوزخی) سنگباران کردند. ( 4 )
و تنشان را چون علفی زیر دندان حیوان خرد گردانید. ( 5 )

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما