نقاشی پشت شیشه عاشورایی
سنت نقاشی پشت شیشه عاشورایی یکی از ارکان مهم هنرهای تصویری مذهبی ایرانی است. این نوع نقاشی شاید اصیلترین سند خلاقهی فرهنگ تجسمی ایرانیها است. این سبک نقاشی به لحاظ فرم ،محتوا و عناصر نمایشی به کار رفته در آن، ویژگیهای منحصربهفردی دارد و موقعیت ذهنی هنرمند شیعهی ایرانی را به خوبی نمایان میسازد. پس با ما همــراه باشید با بررســـی مختصر در مورد نقاشی پشت شیشه عاشورایی.
يکشنبه، 22 مهر 1403
تخمین زمان مطالعه:
گردآورنده :
ابوالفضل رنجبران
موارد بیشتر برای شما
نقاشی پشت شیشه عاشورایی
یکی از موضوعات نقاشی پشت شیشه که زمانی جایگاه ویژه در این هنر داشت، شمایل نگاری بود که در آن میان، آثار عاشورایی از جایگاهی ویژه برخوردار بودند. زمانی این طیف از آثار نقاشی پشت شیشه عاشورایی، آذین بخش خانهها، سقاخانهها و اماکن متبرکه بود. این آثار که مردم با خون و جسم خود با آنها آشنا بودند موضوعات مرتبط با واقعه عظیم کربلا را در بر میگرفتند. از جمله مشخصههای این طیف از آثار وجود نمادهای متعدد در ارتباط با ظهر عاشورا و وقایع پس از آن است(خبرگزاری بین المللی شفقنا).
نقاشی پشت شیشه، مورد توجه هنرمندان
سنت نقاشی پشت شیشه عاشورایی یکی از ارکان مهم هنرهای تصویری مذهبی ایرانی است. این نوع نقاشی شاید اصیلترین سند خلاقانه فرهنگ تجسمی ایرانیها است. این سبک نقاشی به لحاظ فرم، محتوا و عناصر نمایشی به کار رفته در آن، ویژگیهای منحصر به فردی دارد و موقعیت ذهنی هنرمند شیعهی ایرانی را به خوبی نمایان میسازد. شیشه در این نوع نقاشی، بستر تخیل نقاش میشود و هنرمندان آن اغلب بینام و یا با امضای اسم کوچک در گوشهای خود را نشان نمیدادند. نقاشی پشت شیشه به دو دستهی تزیینی و مذهبی تقسیم میشود. اطلاعات دقیقی از خاستگاه ورود این تکنیک به نقاشی ایرانی وجود ندارد اما بر اساس گمانهزنیها این نقاشی توسط بازرگانان اروپای شرقی و هند و چین وارد ایران شده است. در زمان سلطنت فتحعلی شاه و رواج صورتگری و شبیهکشی، تکنیک نقاشی پشت شیشه در آثار این سبک از نقاشی ایرانی زیاد دیده میشود. در شیراز، اصفهان، قزوین، تهران و کاشان از نقاشی پشت شیشه در گچبری و آینهکاری های خانهی اعیان زیاد استفاده میشده است و همزمان به صورت مستقل نیز برای نقاشی به کار میرفته است. واقعه عاشورا نیز از عهد صفوی و زندیه و قاجار مورد توجه هنرمندان شیعه و مسلمان قرار گرفت. نقاشی پشت شیشه در سالهای پایانی رونقاش، با الهام از تعزیه و پردهخوانی شکل گرفت. در همین زمینه کتاب ارزشمند و جامعی از نقاشی پشت شیشه از مجموعه شخصی دکتر جهانگیر کازرونی و دکتر فریال سلحشور به چاپ رسیدهاست(مجله آوام).
نقاشیهای پشت شیشه
در کنار پردههای رنگ و روغنی و شمایلهای آبرنگ، باید به نقاشیهای پشت شیشه که بخش مهمّی را تشکیل داده است اشاره کرد این هنردقیق که سابقهای سیصد ساله دارد به تساوی در موضوعات مذهبی وغیرمذهبی به کارگرفته شده است. عالیترین نمونههای آن از اوایل قرن سیزدهم به صورت تصاویری از فتحعلیشاه قاجار و فرزندان و درباریانش به جا مانده است که از آن میان باید شبیه «محمدعلیمیرزا دولتشاه» را ذکر کرد که قطعاً از ممتازترین این نوع آثار است از نقاشیهای پشت شیشهای تصویری از حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) را میتوان نام برد که مثالی کافی در این مورد است: حضرت به رشادت تمام، بر اسبی سپید نشسته است و بیرقی به دست چپ دارد و بانویی از اهل بیت، مشک آبی را به ایشان میسپارد نور از گرداگرد سر او زبانه میکشد و به زیر پای حضرت نهرو نخلستان را میبینیم. در اساس ترکیب بندی و انتخاب موضوع این نقاشی تفاوت چندانی با یک نقاشی عادی آبرنگ و یا رنگ روغنی ندارد، جز آن که بخاطر صعوبت و دشواری روش قدری سادهتر کار شده است و قلمگیری در آن دیده میشود(هنر ایرانی با الهام از عقاید دینی و داستانهای عامیانه مذهبی ص۹).
نقاشیهای پشت آیینه
آغاز عمر نقاشی به عنوان یکی از هنرهای تزیینی با آغاز زندگی بشر همزمان بوده است. حرمت نقاشی در دین اسلام طبعاً سبب شده که هنرمندان به جای تصویر رویدادهای زندگی به تزیین اشیاء کوچک و شخصی رویآورند از جمله این اشیاء در قرون اخیر قلمدان و جلد کتاب و جعبه و پشتآیینه است. شیوه نقش پردازی این چیزها را در ایران رنگ روغنی مینامند، زیرا در پوشش آبرنگ مانند نهاییآنها، روغنی را که در واقع نوعی از لاک است به کار میبرند(سیری در صنایع دستی ایران، ص ۳۷۷).
در مسجد هیأت علی اکبریهای مقدّم مشهد یک نوع کار بر روی آیینه مشاهده شد. در این نمونه کار مرحوم رضوان که از هنرمندان آستان قدس میباشد اشعار محتشم کاشانی را در کتیبههایی بر روی آیینه پیاده کرده است و دور تا دور بالای دیوار مسجد اشعار محتشم با رنگهای بسیار زیبا بر روی آیینه نقاشی شده است در کنار خطوط، تزیینات دیگر به صورت اسلیمی و ختائی نیز مشاهده میشود.
موزه نقاشی پشت شیشه
موزه نقاشی پشت شیشه، یکی از موزههای تهران است، که با تمرکز و محوریت آثار نقاشی پشت شیشه تعریف شده و فعالیت میکند. ساختمان موزهٔ نقاشی پشت شیشه متعلق به پزشکی به نام سیاوش شقاقی بوده است. بعدها ساختمان آن را به شهرداری تهران واگذار میکنند که پس از بازسازی، در سال ۱۳۷۷ به سازمان میراث فرهنگی واگذار شد و به عنوان نخستین موزهٔ نقاشی پشت شیشهٔ ایران باز گشایی مییابد. این موزه با نام تمام هنرمندان و بزرگان این رشته از گذشته تاکنون شناخته می شود.
وضعیت کنونی:
در حال حاضر این هنر از رشته های منسوخ شده نقاشی میباشد.
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
خطوط به کار رفته در هنرهای عاشورایی
شنبه، 14 مهر 1403
واقعـه کربلا و تجلی هنر
شنبه، 14 مهر 1403
تاریخچه شمشیر و ساعد پوش در تعزیه
شنبه، 14 مهر 1403
پیشینه تاریخی تعزیه
پنجشنبه، 12 مهر 1403
تاریخچه چهـار آیینـه
چهارشنبه، 11 مهر 1403
تاریخچه کلاهخود، زره و سپر تعزیه
چهارشنبه، 11 مهر 1403
سقاخانهها و ظروف آبخوری
چهارشنبه، 11 مهر 1403
زنجیر عزاداری
چهارشنبه، 11 مهر 1403
قبه و پنجه عزاداری
چهارشنبه، 11 مهر 1403
عَلَم عزاداری و هنر عاشورایی
سهشنبه، 10 مهر 1403
تازه های مقالات
پیوند عرفانی در هنر خوشنویسی
استناد حضرت زهرا (س) به آیات قران در خطبه فدک
سوالات متداول بلیط تهران دبی علی بابا
انواع هوش مصنوعی را به همراه کاربرد هریک بشناسید
دوگانه جنگ و صلح در اسلام
آب و هوای فتحیه و بهترین زمان سفر به آن
کالری یک لیوان چای
کالری یک لیوان کاپوچینو چقدر است؟
کالری کینوا چقدر است
کالری یک عدد کتلت چقدر است؟
بیشترین بازدید هفته
خلاصه ای از زندگی مولانا
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
چهار زن برگزیده عالم
پیش شماره شهر های استان تهران
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
پیش شماره شهر های استان گیلان
موارد بیشتر برای شما
پیوند عرفانی در هنر خوشنویسی
حکمت | صدقه پنهانی! / استاد فاطمی نیا
سخن آوا | امان از دل فرزند شهید! / استاد مومنی
استناد حضرت زهرا (س) به آیات قران در خطبه فدک
این روزها اسرائیلیهای زیادی به ایران جواب مثبت میدهند!
کشورهای عربی مایه ننگ منطقهاند، ببینید ایران با اسرائیل چه کرده!
شورای حکام قطعنامه بدهد پاسخ میدهیم/ برجام خاصیت سابق را ندارد
واکنش عراقچی به خبر دیدار نماینده ایران با ایلان ماسک
تصاویری از خسارات وارده به حیفا بر اثر حمله موشکی حزبالله
شکار سرباز صهیونیست توسط تکتیرانداز القسام
پیام شیربچه فلسطینی از میان ویرانهها به اسرائیل و آمریکا
همراه با پویش ایران همدل در سراسر کشور
ضاحیه پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی
لحظه اصابت موشکهای اسرائیلی به مناطق مسکونی در بیروت
خیابانی: آقای قلعهنویی! خیلی از مردم با شما مخالف هستند!