بازي هايي که نبايد از دستشان داد

انتخاب يک بازي مبارزه اي خوب طي ساليان اخير، کار چندان دشوار و پيچيده اي نبوده است. اين سبک ديگر شکوه و جلال ساليان دهه نود را ندارد و عنوان هاي خوب اين ژانر ديگر به تنوع و توانمندي نمونه هاي دوران دور نيستند. اين سبک بيشتر مديون شرکت ها و بازي سازان ژاپني بوده و همواره بايد بهترين نمونه ها را در ميان ساخته هاي
دوشنبه، 17 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازي هايي که نبايد از دستشان داد

 بازي هايي که نبايد از دستشان داد
بازي هايي که نبايد از دستشان داد


 






 

عالي خير، خوب بلي TEKKEN 6
 

x PS3/XBOX 360/PSP
 

انتخاب يک بازي مبارزه اي خوب طي ساليان اخير، کار چندان دشوار و پيچيده اي نبوده است. اين سبک ديگر شکوه و جلال ساليان دهه نود را ندارد و عنوان هاي خوب اين ژانر ديگر به تنوع و توانمندي نمونه هاي دوران دور نيستند. اين سبک بيشتر مديون شرکت ها و بازي سازان ژاپني بوده و همواره بايد بهترين نمونه ها را در ميان ساخته هاي آن ها جست و جو کرد. از سال 1996 تا به امروز که نزديک به سيزده بهار را پشت سر مي گذاريم، گويي اين سبک در نوعي خزان خفته و جبروت آن در تک عنواني با نام Tekken محبوس و اسير شده است. Tekken همواره بهترين و کامل ترين بازي دهه اخير در سبک مبارزه اي بوده که راه را بر خودنمايي عناوين ديگر بسته و عرصه جولان را بر آن ها تنگ کرده است. سرانجام بعد از مدت ها انتظار و خبرسازي، نسخه ششم از اين هميشه شاهکار عالم بازي نيز به بازار عرضه شد. اين بار نه به شکوه و بزرگي قبل، اما هنوز خوب و ارزشمند.
ساختار و روند بازي برخلاف انتظار همگان کماکان دست نخورده و بدين تغيير باقي مانده است. سبک مبارزه اي بازي Tekken بسيار منحصر به فرد و نسبت به بازي هاي هم سبک پيچيده و حرفه اي است. تکنيک ها را مي توان به سه دسته ضربات قدرتي، چند ضربه هاي متنوع و انعطاف پذير و سالتوهاي بي شمار تقسيم کرد. مانند گذشته، داشتن مهارت در تنظيم فاصله ها، شناخت حرکات خود و رقيب زمان بندي در فشار دادن کليدها و انجام چند ضربه راز پيروزي است.
در نسخه ششم بازي، هشت شخصيت جديد به بازي اضافه شده اند و مجموع مهره هاي قابل انتخاب را به عدد 42 رسانده اند که تنوع کم نظيري است. تا حدود زيادي سعي شده شخصيت و فنون اين شخصيت ها تکراري نباشد، اما متأسفانه اين مهم به دقت و وسواس گذشته صورت نگرفته است. با اين حال Tekken 6 از نظر تعادل يا بالانس بودن شخصيت ها، بهترين بازي مبارزه اي موجود است. برخلاف گذشته در شماره جديد امکانات آنلاين و چند نفره خوبي گنجانده شده است که بازي را طولاني تر و تأمل برانگيزتر مي کند. در بازي هاي مبارزه اي، بازي با هوش مصنوعي کامپيوتر پس از مدتي کسالت آور مي شود. از اين رو، اگر کسي را براي مبارزه اي دو نفره پيدا نکرديد، حتماً سري به بخش آنلاين آن بزنيد. سازندگان اين بار تلاش بيشتري براي توسعه امکانات بازي در بخش ويرايش شخصيت ها کرده اند و دست کاربر را براي طراحي شخصيت هاي منحصر به فرد باز گذاشته اند.

تکرار يک شاهکار CoD MW2
 

PC/XBOX 360/PSP
 

MW2 را نمي توان يک نسخه جديد از CoD ناميد. اين بازي بيشتر شبيه يک بسته الحاقي براي شماره اول از MW است تا يک بازي کامل و مستقل، روند و کنترل بازي بسيار آشنا است و براي پي بردن به چند و چون کار و مسلط شدن به کليدها فقط چند دقيقه زمان کافي است. امکانات جديد بازي منهاي داستان آن، که ادامه ماجراهاي نسخه اول است، به نقشه ها، محيط ها و چند مدل اسلحه جديد محدود مي شود. گرافيک بازي نسبت به نسخه اول داراي بهبودهايي است اما از ديد کلي تقريباً با آن مشابه است. بيشتر تغييرات گرافيکي شامل دوباره سازي بعضي از جلوه هاي ويژه و افکت هاي ويديوئي شده است. شاخص ترين تلاش طراحان در نسخه جديد توجه به سينماتيک بازي است. MW2 از نظر سينماتيک و نوع پيشبرد روند و داستان بازي يک نمونه بي نقص و تمام عيار در بين اول شخص هاي کنوني به شمار مي آيد. همه چيز سريع، درگيرانه و به شدت بصري اتفاق مي افتد و سعي شده است تا ميان پرده ها از دل بازي بيرون کشيده شوند تا روند مجزا و منفک نداشته باشند.
متأسفانه بازي درحالت تک نفره بسيار کوتاه است و اگر آن را با درجه سختي کم يا متوسط آغازکنيد، بايد ظرف مدت پنج يا شش ساعت فاتحه آن را بخوانيد. با وجود اين، MW2 بهترين اول شخص موجود است، بنابراين هرگز به فکر پيدا کردن نمونه اي بهتر نباشيد. آن چيزي که لذت از CoD طولاني و عميق مي کند، تلاش دوباره براي تمام کردن بازي در حالت هاي سختي بالاتر و بازي کردن آن در حالت چند نفره است. چه از شبکه هاي LAN و چه از اتصال به سرورهاي جهاني از طريق اينترنت استفاده کنيد. MW2 بهترين اول شخص آنلاين تمام دوران است. در حال حاضر، نزديک به ده ميليون کاربر در جهان به صورت آنلاين مشغول انجام اين بازي هستند و بعد از بازي World of Warcraft در جايگاه دوم قرار دارد. MW2 طي 24 ساعت اول انتشار خود در جهان با فروش 4/7 ميليون نسخه، رکورد سريع ترين ميزان فروش تاريخ بازي هاي کامپيوتري را از آن خود کرد. پس از پنج روز از انتشار اين بازي ، هشت ميليون کاربر با اتصال به سرورهاي جهاني به صورت آنلاين به رقابت با يکديگر پرداختند. در حال حاضر، نسخه کنسولي بازي پرطرفدارتر است ،اما حرفه اي هاي سبک اول شخص بيشتر به ويرايش PC آن گرايش دارند. دليل آن نيز بي شک تسلط بهتر کاربر در کنترل بازي به کمک ماوس و صفحه کليد است. نسخه PC را مي توان با FPS بالاتر نيز اجرا کرد که تأثير مستقيمي در افزايش لذت از يک بازي اول شخص دارد. به هيچ وجه لازم نيست به دنبال پيدا کردن يک بازي هم سبک و جايگزين براي MW2 باشيد. اين تلاشي است که به نتيجه نمي رسد. MW2 آنقدر خوب است که حتي براي بازي هاي سبک هاي ديگر نيز زماني باقي نمي گذارد!

Street Fighter IV
 

SF IV روندي خطي و بسيار کلاسيک دارد و به هيچ وجه به نرمي و رواني Tekken 6 نيست، اما به عقيده بسياري، روح آرکيد و مبارزه طلبي بيشتري در آن به چشم مي خورد. امکانات Online آن به مراتب متنوع تر و جذاب تر هستند و در ضمن نسخه PC آن نيز موجود است.
پرواز بر فراز ونيز Assassin's Creed ll

PS3/XBOX 360/PSP
 

AC را بايد نقطه تلاقي مدرنيته و سنت ناميد. ترکيب هوشمندانه از حال و هواي سنت زده و پر رمز و راز تمدن هاي کهن و سبک و سياق هاي دنياي امروز. نسخه اول بازي با وجود کاستي هايي که داشت، در جذب مخاطب بسيار موفق بود و فضا سازي ها و آزادي بازيکن در تجربه محيط ها، روندي دلپذير از بازي به وجود مي آورد.
از همان ابتدا و بسيار قبل از نسخه آغازين بازي، سازندگان از ساخت يک سه گانه خبر داده بودند و بنا را بر اين گذاشته بودند که ماجراهاي بازي را در طول سه نسخه کامل روايت کنند. نسخه دوم اين بازي موفق و پرطرفدار، ماه گذشته به بازار عرضه شد. اين بار دسموند در لباس و کسوت يک جوان ايتاليايي پر شر و شور است که ناخاسته درگير بازي قدرت و دعواهاي خانوادگي مي شود، سفري به ايتالياي قرن پانزده دارد. در اين بازي دسموند به زمان قديم و خاطرات Ezio Auditore da Firenze که جواني نيرومند و زيبا روي بوده است ، مي رود.
AC2 از نظر روند، آسان تر و عامه پسند تر طراحي شده است. به طور کلي، سازندگان در هيچ يک از مراحل سعي در پيچيده و سخت کردن بازي ندارند و اجراي روان بازي را به هر چيز ديگري ترجيح داده اند. در حالي که سازندگان ادعا مي کنند يکي از تفاوت هاي اصلي اکشن آن ها غيرخطي بودن روند آن است، اما اين غيرخطي بودن بيشتر به چرخ زدن در شهرها و سفر بين دو نقطه از نقشه از راه هاي مختلف محدود مي شود. تنوع مأموريت ها و وظايفي که به عهده شما گذاشته مي شود ،بسيار زيادتر از شماره اول است، اما باز هم مأموريت هايي که داستان را به جلو مي برند و روند اصلي آن را تشکيل مي دهند ، محدود و مشخص هستند. با اين حال، هرگز فکر نکنيد از پرسه زدن در ونيز، فلورانس يا توسکاني در ايتالياي عصر رنسانس خسته خواهيد شد. به خصوص ونيز و کانال هاي آبي آن که طراحي و بازسازي آن در AC2 بيشتر به يک شاهکار هنري مي ماند تا يک بازي کامپيوتري.
گرافيک بهتر و محيط ها دلپذيرتر و خوش ساخت تر هستند و Ezio نرم تر بر ديواره شهرها مي خزد و به پيش مي رود. مبارزه ها پيچيدگي کمتري دارند، اما در عوض لذت بيشتري را به مخاطب خود منتقل مي کنند. AC2 براي علاقه مندان به سبک اکشن سوم شخص با تم ماجرايي، گزينه اي فوق العاده و به يادماندني است. متأسفانه نسخه PC اين بازي با اندکي تأخير و در زمستان امسال به بازار خواهد آمد.

چند کليک ساده Machinarium
 

PC/MAC
 

براي علاقه مندان به بازي هاي کوچک و کم حجم، Machinarium يک خبر عالي است. به طور خاص، براي کارمنداني که وقت زيادي در دفتر دارند و دنبال يک بازي کم حجم و Alt+Tab دار مي گردند! اين بازي بهترين گزينه موجود است. شما نقش يک روبات کوچک را داريد که به سرزميني ناشناخته پرتاب شده است. او پس از يافتن قطعات تشکيل دهنده خود ، به راه مي افتد و در عين جست وجوي گذشته و گم کرده هاي فراوان خود، به دنبال راهي براي بازگشت به خانه است.
تنها ابزار کنترلي شما در بازي ماوس و کليک کردن است. براي حل پيچيده ترين معماها بايد اول به ذهن خود و بعد چند کليک ساده رجوع کنيد. به بيشتر از اين هم نيازي نداريد، زيرا روند بازي فقط حل معماها و پيش رفتن در صفحات مختلف است. گرافيک بازي به صورت صفحه هايي ثابت است و کار شما فقط حرکت روبات دوست داشتني براي گذر از موانع و حل معماها است. بازي برخلاف آن چيزي که بسياري از شما تا به الان ممکن است تصور کرده باشيد، روند داستاني منظم و جالبي دارد.
معماها يا به بررسي دقيق محيط ها نياز دارند يا به کمي هوش. روبات کوچک ما از نوع متفکر است! در بسياري مواقع براي راهنمايي خواستن در حل معماها مي توانيد سري به افکار روبات خود بزنيد. يکي از گزينه هاي گنجانده شده در بازي، امکان کوتاه کردن قد روبات است. به کمک اين امکان مي توانيد از موانع خاص عبور کنيد و حتي از عهده حل بعضي معماها برآييد . بازي فاقد هر گونه ديالوگ، نوشته يا توضيح صوتي است و هر آنچه در محيط و ذهن روبات مي گذرد به شکل تصوير نمايش داده مي شود، اما اين به معني صامت بودن بازي نيست و جلوه هاي صوتي ريز و جالبي در دل آن گنجانده شده است.
چهره معصومانه روبات بازي بسيار نوستالژيک و به يادماندني است. اين بازي فقط ده دلار قيمت دارد و البته نسخه هاي کرک شده آن به راحتي در اينترنت پيدا مي شوند و دانلود آن چند دقيقه بيشتر وقتشان را نمي گيرد. پروسه توليد اين بازي يک روند سه ساله بوده و هفت جوان اهل اروپاي شرقي به ساخت طراحي آن پرداخته اند.
براي علاقه مندان به بازي هاي معمايي Machinarium ساده، اما بسيار سرگرم کننده و وقت پرکن است. توصيه من به کساني که قصد نصب اين بازي را دارند آن است که حوصله داشته باشند و زود از کوره در نروند. اين بازي مي تواند خلاق ترين و باهوش ترين ذهن ها را نيز براي دقايق طولاني درگير خود کند.

World of Goo
 

World of Goo بازي جديدي نيست و شايد خيلي ها با خواندن نام آن به من بخندند، اما خوب اگر هنوز آن را تجربه نکرده ايد، اول به سراغ آن برويد تا بعد نوبت به Machinarium برسد.

Uncharted 2: Among Thieves
 

براي علاقه مندان به سبک اکشن ماجراجويي، Uncharted2 يک بازي کامل و بي نقص است که در عصر شبکه به طور مفصل در مورد آن صحبت کرديم. تنها نقطه ضعف اين بازي شايد انحصاري بودن آن براي کنسول PS3 است که فرصت تجربه آن را از خيلي ها مي گيرد.

Dragon Age Origins
 

PC/XBOX 360/PS3
 

طولاني، اما لذت بخش
 

براي آن هايي که وقت زيادي دارند و از زياد وقت گذاشتن براي يک بازي کامپيوتري ترسي به دل راه نمي دهند، يک بازي نقش آفرين بهترين گزينه است. اگر به ياد داشته باشيد ،چند سال پيش Oblivion بلايي بر سر علاقه مندان به بازي هاي نقش آفريني آورد که هنوز اثرات شيرين آن از ذهن مخاطبين بيرون نرفته است. بازي هاي نقش آفريني به دليل بزرگي و پيچيدگي که دارند معمولاً مدت زيادي در خط توليد قرار مي گيرند. براي همين است که معمولاً چندين سال طول مي کشد تا يک عنوان خوب و جذاب به بازار بيايد. امسال از آن سال هاي خوب براي علاقه مندان به بازي هاي نقش آفريني بود و اين بار نوبت به استوديوي ادمونتون Bioware رسيد تا به کمک EA يک شاهکار تمام عيار را به مخاطبين عرضه کند.
Origins از هر نظر عظيم و بزرگ است. بازي تا حد ممکن پيچيده است و داستان اصلي آنقدر درگير کننده است که سخت است آن را نيمه کاره رها کنيد. با وجود طولاني بودن بازي، سازندگان وقت زيادي را براي نمايش ميان پرده ها و داستان سرايي کنار گذاشته اند و به کمک صدا گذاري هاي بسيار خوب و شخصيت پردازي درخور و قابل اعتنا، مخاطب را به راحتي با خود همراه کرده اند.
پيچيدگي حتي در گرافيک بازي نيز خودنمايي مي کند و محيط علي رغم بزرگي زياد، پيچيده و مملو از اجسام و جزئيات متنوع است. يکي ازمشکلات هميشگي بازي هاي نقش آفريني، يکنواختي مأموريت است. در Origins اين اتفاق هرگز رخ نمي دهد و سازندگان هميشه به صورت غيرمنتظره اي رخوت و تکرار را از شما دور مي کنند. مبارزات بسيار دلچسب هستند. به لطف ايجاد تنوع مثال زدني و گنجاندن انتخاب هاي زياد هنگام مبارزات ،از جنگيدن لذت خواهيد برد.
بازي در کلاس بندي شخصيت ها از کليشه ها دوري نمي کند. سه کلاس جنگجو، جادوگر و همان دزد خودمان سه قالب اصلي شخصيتي در بازي هستند. البته با پيشرفت در بازي طبق روش هميشگي بازي هاي نقش آفريني، مي توان تغييرات و گرايش هايي به آن ها داد که بي شک علاقه مندان به اين سبک با آن بيگانه نيستند.
نسخه کنسولي بازي با نسخه کامپيوتري آن داراي تفاوت هايي است. در نسخه PC به دليل بهره مندي از صفحه کليد، کنترل بازي و دسترسي به منوها و ابزارها سريع تر است و پيچيدگي کمتري دارد. در مبارزات سرعت عمل بالاتري داريد و کنترل بسيار آسان تر و راحت تري در اختيار شما قرار دارد. در نسخه کنسولي به دليل محدوديت هاي گيم پد، اين امکان و انعطاف پذيري وجود ندارد. نسخه هاي مختلف از نظر گرافيکي نيز تفاوت هاي جالبي با هم دارند. در اين ميان نسخه PC بهترين گرافيک و XBOX 360 کمترين کيفيت تصويري را دارد. پيشنهاد من اين است که اگر کامپيوتر مناسبي در اختيار داريد، به طور کل فکر نسخه هاي کنسولي را از سر بيرون کنيد و از بيش از پنجاه ساعت گيم پلي لذت ببريد.
منبع:دو هفته نامه عصر شبکه؛ شماره 100



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط