يک ظرف سيب، يک سبد سلامتي

سيب ميوه اي لذيذ از تيره گل سرخ است که حاوي املاح معدني فراواني مانند کلسيم ،فسفر ،منگنز،آهن ،يد، مس، روي، پتاسيم ،سديم ،منيزيم وويتامين هاي A,B1,B2,C و E است.سيب داراي هورمون رشد بوده و ميوه اي متعدل ومقوي است. اين ميوه چهارفصل، انواع گوناگوني مثل سيب سرخ، سيب کوهي، سيب سبز، سيب ترش و سيب
شنبه، 22 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک ظرف سيب، يک سبد سلامتي

يک ظرف سيب، يک سبد سلامتي
يک ظرف سيب، يک سبد سلامتي


 





 
سيب ميوه اي لذيذ از تيره گل سرخ است که حاوي املاح معدني فراواني مانند کلسيم ،فسفر ،منگنز،آهن ،يد، مس، روي، پتاسيم ،سديم ،منيزيم وويتامين هاي A,B1,B2,C و E است.سيب داراي هورمون رشد بوده و ميوه اي متعدل ومقوي است. اين ميوه چهارفصل، انواع گوناگوني مثل سيب سرخ، سيب کوهي، سيب سبز، سيب ترش و سيب گلاب دارد.
سيب ضدعفوني کننده و تقويت کننده سيستم گوارشي ،خون و برطرف کننده حساسيت وضعف دستگاه گوارش و درمان کننده ناراحتي هاي معده و روده و ورم حاد ومزمن (کوليت) استفراغ، اسهال و بي اشتهايي است.ويتامين A موجود در سيب موجب کندشدن ترشحات مخاطي روده ها مي شود وباکتري هاي عفونت زاي روده ها را حل مي کند و از بين مي برد.
اگر سيب با پوست خورده شود خطر ابتلا به سرطان روده را به شکل چشمگيري کاهش مي دهد، زيرا سيب علاوه بر داشتن فيبر ماده پکتين نيز در پوست خود دارد. اين ماده به وسيله باکتري هاي روده تخمير مي شود و اسيدهاي چرب با زنجيره کوتاه توليد مي کند .اين اسيدها از رشد باکتري هاي آسيب رسان در روده جلوگيري مي کند و با حمايت از سلولهاي پوستي ديواره روده، آنها را در برابر تغييرات بدخيم و سرطان محافظت مي کنند.
سيب از ويتامين هاي گروه B، منيزيم و فسفر سرشار است و به همين دليل تقويت کننده دستگاه اعصاب ؛آرام بخش ، خواب آور و برطرف کننده اضطراب ،دلهره ،ترس ،وحشت و ديگر اختلالات عصبي است .يک ليوان آب سيب براي راحت خوابيدن بسيار مفيد است و از اين رو جزء گياهان آرام بخش به شمار مي رود. اگر چند قطره گلاب به آب سيب اضافه کنيد و به کودکان بي قرار بخورانيد راحت به خواب مي روند.
دم کرده پوست سيب و شيرين شده با عسل، نوشيدني آرام بخشي براي اعصاب متشنج ،به خصوص درمان اضطراب است.البته پوست سيب کلسترول خون را کاهش داده و از رسوب چربي در جدار عروق جلوگيري مي کند .آلزايمر بيماري است که با ازدست دادن حافظه که از عوارض اصلي اين بيماري است وسيب از بدن در برابر آن محافظت مي کند. خوردن سيب به دليل آنتي اکسيدان هاي موجود در آن سبب جلوگيري از نابودي سلولهاي مغزي شده وباعث مي شود حافظه انسان به مدت طولاني تري فعال بماند. براي اين منظور خوردن روزانه يک سيب کافي نيست، بلکه لازم است افراد روزانه بين 2 تا 4 سيب بخورند تا دچار آلزايمر نشوند.
انواع گوناگون سيب به دليل ترکيبات شيميايي موسوم به فيتوکميکال ها و فيبرها قادرند ريسک ابتلا به بيماري هاي قلبي وسرطان را کاهش دهند اما، سيب سرخ بيشترين ارزش غذايي را در بين انواع سيب ها دارد. ميزان آنتي اکسيدان موجود در پوست سيب سرخ پنج برابر بافت اصلي آن است.آنتي اکسيدان ها مواد شيميايي هستند که در ميوه ها وسبزيجات به فراواني يافت مي شوند واين مواد ضد سرطاني، راديکال هاي آزاد را در بدن از بين مي برند. راديکال هاي آزاد عامل ايجاد بيماري هاي قلبي،عروقي وسرطان هستند. ولي مواد شيميايي (پلي فنول ها) موسوم به پروسيانيدين که به وفور در پوست سيب يافت مي شود با ارسال علائمي، منجر به خودکشي سلول هاي سرطاني مي شوند وبه اين ترتيب از رشد و گسترش سرطان جلوگيري مي کنند. بنابراين هميشه سيب را با پوست مصرف کنيد . خوردن سيب مانع تشکيل اسيد اوريک در بدن مي شود و بنابراين براي مبتلايان به بيماري ورم مفاصل، رماتيسم، نقرس و بيماري هاي دستگاه ادراري (کليه ومثانه) بسيار مفيد است .بايد گفت که سيب تقويت کننده کليه ها و دفع کننده سنگ کليه وسموم بدن است.
نکته قابل توجه اينکه سيب براي مبتلايان به مرض قند مضر نيست، چون يکي از مهم ترين قندهاي موجود در سيب که لوربيتون نام دارد اين خاصيت را دارد که 70 درصد آن بدون اينکه به گلوکز تبديل شود در بدن جذب مي شود و ايجاد حرارت مي کند و چون به گلوکز تبديل نمي شود براي افراد ديابتي مضر نيست. يک سيب در مقايسه با يک نان جوي کامل يا 100 گرم کلم بروکلي حاوي مقدار بيشتري فيبر، محلول است که اين نوع رژيم غذايي همراه با فيبر مقدار کلسترول و گلوکز خون را در سطح سلامت نگه مي دارد و سکته هاي قلبي ،مغزي و ديابت را کاهش مي دهد. بعضي افراد براين باورند که سرکه سيب پايين آورنده وزن، ضد سرطان و سکته هاي قلبي و کاهش دهنده فشار خون است، در حاليکه اين باور غلط است و سرکه سيب اثر دارويي ندارد، بلکه يک ماده افزودني خوب براي سالاد است. بنابراين کساني که مي خواهند لاغر شوند مي بايست سيب را با پوست مصرف کنند.
مخلوط آب سيب همراه با ميوه ها وسبزيجات ديگر هم اثر بسيار فوق العاده اي بر سلامت افراد دارد.براي مثال مخلوط آب سيب و آب هويج براي مشکلات ماهانه خانم ها بسيار مفيد است يا مخلوط آب سيب وآب انار داروي بسيار مناسبي براي افسردگي ،پاکسازي کبد، کاهش غلظت خون و کاهش تيرگي پوست است.اگر آب سيب با آب کرفس مخلوط شود نوشيدني آرام بخشي به دست مي آيد که براي افراد عصبي وبي قرار بسيار سودمند است. همچنين مخلوط آب سيب و زنجفيل درمان کننده ويار دوران حاملگي است.
سيب تقويت کننده پوست ، مو،ناخن و درمانگر اگزماي مزمن، جرب(گال- گري) وآلرژي هاي پوستي است.اين ميوه، مقوي قلب وعروق ،درمان کننده تصلب شرائين ،آرام بخش و خواب آور بوده و دفع کننده اسيد اوريک و اسيد فرميک است.سيب باعث کاهش سکته هاي مغزي ،سرطان پروستات ،ديابت و آسم مي شود وميوه اي ضد چاقي ،رشد دهنده و ضد پيري است .سيب را ميوه اي معجزه گر مي دانند،زيرا با داشتن ويتامين ها و املاح گوناگون در رشد کودکان و حفظ قواي بدني بزرگسالان نقش مهمي ايفا مي کند. به خواص درماني سيب در منابع معتبر ديني نيز اشاره شده است واز آن جمله مي توان به حديثي از امام صادق(ع) اشاره کرد که فرموده اند: «اگر مردم مي دانستند در سيب چه خواصي نهفته است بيماران خود را با هيچ داروي ديگري معالجه نمي کردند.»
پس از آنجايي که سلامتي هديه اي ارزشمند از جانب خداوند است، بکوشيم تا با تغذيه اي سالم در حفظ اين گوهر گرانبها کوشا باشيم.
منبع:هنرآشپزي،شماره 38.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.