كنجكاوي كودك را تحريك كنيد

كودكان به طور طبيعي كنجكاو هستند ،زيرا هرچه دراين دنيا مي بينند براي آنها جالب و تازه است؛خواه يك مورچه باشد كه خرده ناني را چند برابر خودش است و به سمت لانه مي كشد ،يا حلزوني باشد كه درگوشه ي يك پياده روي باران زده به راه خود ادامه مي دهد .دراين جا چند راه براي بهره بردن از كنجكاوي كودك وتبديل كردن آن به يك تفريح شاد و هيجان انگيز ،ارايه شده است .
دوشنبه، 24 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كنجكاوي كودك را تحريك كنيد

كنجكاوي كودك را تحريك كنيد
كنجكاوي كودك را تحريك كنيد


 






 
كودكان به طور طبيعي كنجكاو هستند ،زيرا هرچه دراين دنيا مي بينند براي آنها جالب و تازه است؛خواه يك مورچه باشد كه خرده ناني را چند برابر خودش است و به سمت لانه مي كشد ،يا حلزوني باشد كه درگوشه ي يك پياده روي باران زده به راه خود ادامه مي دهد .دراين جا چند راه براي بهره بردن از كنجكاوي كودك وتبديل كردن آن به يك تفريح شاد و هيجان انگيز ،ارايه شده است .

سفرهاي اكتشافي ترتيب دهيد
 

وقتي مي خواهيد براي خريد با انجام كاري از منزل بيرون برويد .همراه بردن كودك ممكن است براي تان مصيبت باشد ،اما از همين فرصت هم مي توانيد استفاده كنيد و يك سفر اكتشافي هيجان انگيز و مفرح ايجاد كنيد. نانوايي ،ميوه فروشي ، قصابي ، فروشگاه كفش و هرجاي ديگر مي تواند براي كودك دنياي تازه يي باشد كه در آن افراد و موضوعات جالب را تجربه كند. مي توانيد از قبل او را براي رفتن به چنين جايي آماده كنيد و بايدها و نبايدها را مشخص كنيد ، زماني كه در صف ايستاده ايد يا منتظرتميزكردن گوشت يا مرغ هستيد ، مي توانيد درمورد آنچه در محيط اطراف اتفاق مي افتد با كودك خود حرف بزنيد . باران مي آيد ؟لازم نيست بداخلاقي كنيد! باران و چكمه هاي پلاستيكي كودك تان را به او بپوشانيد و براي خريد از خانه بيرون برويد؛ در بين راه در چاله هاي آب لگد بزنيد ، شاخه هاي درختان را تكان دهيد تا قطرات باران به روي آنها مانده اند بر سرو روي تان بپاشند و به كودك تان نشان دهيد كه چگونه مي تواند قطره هاي باران را با زبانش بگيرد و به دهان ببرد!باهم به ابرها نگاه كنيد؛او ممكن است براي شما بگويدكه چه شكل هاي جالبي در ابرها مي بيند و شما را شگفت زده كند.بعد به خانه بياييد . كاكائو درست كنيد و با خامه يي كه به شكل ابر درآورده ايد .روي آن را بپوشانيد . براي شام هم مي توانيد پوره ي سيب زميني ابري به او بدهيد!

براي بوييدن گل ها كمي تأمل كنيد
 

همانطور كه احتمالاً خود شما هم متوجه شده ايد ،بچه ها زياد وقت تلف مي كنند. اين بدان خاطراست كه آنها درهمين لحظه زندگي مي كنند(به قبل و بعد كاري ندارند ) و تنها به چيزهايي كه جلوي رويشان قرار دارد ،توجه مي كنند طبيعي است كه شما نتوانيد همواره پا به پاي كودك راه برويد و در هر كاري كه او دوست دارد ،همراهي اش كنيد ؛اما بهتراست هر وقت مي توانيد ،كمي بيشتر برايش وقت بگذاريد.اويك كفشدوزك ديده است ؟ (كفشدوزك را روي دست او (يا اگر او مي ترسد،روي دست خودتان) قراردهيد .خال هاي سياه رنگ او را بشماريد .درباره ي اينكه كفشدوزك چه مي خورد ،كجا زندگي مي كند و شب ها كجا مي رود ،با هم حرف بزنيد .اگر باغباني مي كنيد و يك كرم يا حشره برخوردكرديد ،آن را به كودك خود نشان دهيد . اجازه دهيد به آرامي با آن بازي كند ، يا اينكه آن را در يك شيشه بگذاريد تا كودك شما بتواند براي چنددقيقه آن را ببيند. سپس با كمك كودك ،كرم يا حشره را در باغچه رها كنيد.

به تغييرات محيط اطراف توجه كنيد
 

كودكان به تغييراتي كه در دنياي اطراف ايجاد مي شود ،علاقه نشان مي دهند ؛ كه اين شايد بدان خاطراست كه خود آنها نيز به سرعت در حال تغييرهستند.ازچيزهايي كه در دسترس هستند شروع كنيد ؛وقتي اولين ستاره ي شب در آسمان ظاهر شد ،يك آرزو بكنيد؛يا ماه در طول شب هاي يك هفته ، هر شب نگاه كنيد و در مورد تغيير شكل آن با همديگر صحبت كنيد.
اما شما مي توانيد خودتان نيز چيزهايي را در خانه توليدكنيد كه دايم تغييركنند. يك دانه ي لوبيا يا نخودفرنگي را كه به سرعت رشد مي كند در يك گلدان كوچك بكاريد و تعداد روزهايي را كه طول مي كشد تا آن سبز شود، بشماريد ،يا اينكه نور يك چراغ قوه ي قوي را داخل گلدان شيشه بيندازيد تا او بتواند رشد ساقه و حركت ريشه ها به سمت آب را ببيند.ساقه ي كرفس را در فنجاني كه پر از آب است قراردهيد ، رنگ قرمز خوراكي را به آن اضافه كنيد و مدت زماني را كه طول مي كشد تا رنگ قرمز به همراه آن وارد ساقه ي كرفس شود .اندازه گيري كنيد . حتي اگر امكان اين كارها را نداريد ، نگران نباشيد .آب شدن يك قالب يخ در يك پياده روي گرم هم مي تواند همان قدر هيجان انگيزباشد .

كنجكاوي كودك را تحريك كنيد
 

طعم فصل ها را به كودك بچشانيد
 

به كودك خود كمك کنيد تا به كمك آنچه مي بيند ، مي شوند ،لمس مي كند و بو مي كند ،تغيير فصل ها را درك كند. هنگام برگشتن به همراه كودك از مهدكودك به خانه ، برگ هايي را كه روي پياده رو ريخته اند كنار بزنيد و صبح كه دوباره به مهدكودك مي رويد ، برگ هايي را كه تازه روي زمين ريخته اند بشماريد .حباب ها آب صابون را به هوا بفرستيد و با كمك آنها ، جهت حركت هوا را تشخيص دهيد .يك جعبه در حياط يا بالكن خانه بگذاريد و با كمك يك تكه چوب يك خط كش ،مقداربرف يا باران را اندازه گيري كنيد.به او كمك كنيد تا صداي اولين پرنده هاي مهاجر بهاري را بشنود و به اولين كرم هاي شب تاب تابستاني نگاه كند. البته تنها دليل مهم بودن فصل ها ، تغييراتي نيست كه با خود به همراه مي آوردند؛ بلكه كارهاي مختلفي كه ما در آنها انجام مي دهيم ،نيزقابل توجه هستند .شروع بهار با عيد نوروز ،مهماني و شكلات و شيريني همراه است .تابستان با طولاني شدن روزها ، هنگام رفتن به پارك و سفر و زمان دريا و ماسه بازي است .پاييزبا ريزش برگ و باران شناخته مي شود و زمستان با برف بازي و جشن يلدا .البته ممكن است كودك شما هنوز آن قدر بزرگ نشده باشدكه همه ي كارهايي را كه پارسال انجام داديد ، به يادبياورد ؛اما بچه ها از اين گونه مراسم خوش شان مي آيد و بسياري از متخصصين بر اين باورند كه حافظه بسيار زود شروع به فعاليت مي كند.

اجازه دهيددنياي كوچك خودش را داشته باشد
 

بچه ها از چيزهايي كوچك خوش شان مي آيد ،دكمه ها ،مهره ها و سنگريزه ها ، كسي علت اين علاقه را نمي داند (شايد اين بدان خاطر باشد كه كودك در دنياي خودش نمي تواند چيزهاي بزرگتر را ببيند و درك كند) البته ، اشياي كوچكتر از سه در شش سانتي متر (اشيايي كه از اندازه ي دهان كودك كوچكتر باشند)،خطرخفه كردن كودك را به همراه دارند .اما زماني كه خطري وجود نداشته باشد ،شمردن و قرار دادن مهره هاي چوبي و يا دكمه هاي پلاستيكي بزرگ در جعبه هاي مختلف مي تواند براي مدتي طولاني ،كودك شما را سرگرم كند.
همچنين شايد مشاهده كرده باشيد كه كودك شما از فضاهاي كوچك و دنج(كه احساس تنهايي و مالكيت را به او منتقل مي كنند) خوشش مي آيد.مي توانيد چند پتو را از بالاي تختخواب او آويزان كنيد تا محل خواب او به يك غار كوچك تبديل شود ، يا چند صفحه ي بزرگ را دور ميز آشپزخانه قرار دهيد تا آن را به يك چادر مسافرتي تبديل كنيد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي ،شماره 91



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما