يک سيستم امنيتي ويديوئي مبتني بر وب، ايجاد کنيد

آيا تاکنون به اين فکر کرده ايد که وقتي مشغول کار هستيد به تماشاي بازي کودکان خود بپردازيد و يا زمانيکه در مسافرت هستيد بر روي تمام قسمتهاي خانه تان نظارت داشته باشيد؟ نصب يک سيستم مراقبت ويديوئي حرفه اي، يک راه حل عالي براي تحت نظر داشتن همه چيز به حساب مي آيد، اما حتي يک چيدمان ساده با چند دوربين محدود نيز مي تواند چند هزار دلار هزينه را به شما تحميل نمايد.
يکشنبه، 7 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک سيستم امنيتي ويديوئي مبتني بر وب، ايجاد کنيد

يک سيستم امنيتي ويديوئي مبتني بر وب، ايجاد کنيد
يک سيستم امنيتي ويديوئي مبتني بر وب، ايجاد کنيد


 





 
آيا تاکنون به اين فکر کرده ايد که وقتي مشغول کار هستيد به تماشاي بازي کودکان خود بپردازيد و يا زمانيکه در مسافرت هستيد بر روي تمام قسمتهاي خانه تان نظارت داشته باشيد؟ نصب يک سيستم مراقبت ويديوئي حرفه اي، يک راه حل عالي براي تحت نظر داشتن همه چيز به حساب مي آيد، اما حتي يک چيدمان ساده با چند دوربين محدود نيز مي تواند چند هزار دلار هزينه را به شما تحميل نمايد.
خبر خوب اين است که شما مي توانيد سيستم مراقبت مبتني بر وب خودتان را تنها در مدت يکي دو ساعت ايجاد و راه اندازي کنيد. علاوه بر دوربين ها و نرم افزار مربوطه، شما به يک PC و يک شبکه خانگي متصل به اينترنت نياز خواهيد داشت تا بتوانيد از راه دور بر منزل خود نظارت داشته باشيد. يا در نظر گرفتن تمام اين ملزومات، سيستم مورد نظر ما با يک آرايش سه دوربيني کمتر از 800 دلار هزينه خواهد داشت.
پس از راه اندازي، شما مي توانيد حتي زمانيکه در آشپزخانه مشغول کار هستيد به تماشاي شيطنتهاي کودکان خود در اتاق نشيمن پرداخته و يا مطمئن شويد که نوزاد شما هنوز در خواب است. چنين سيستمي در عين حال مي تواند مزاياي امنيتي جدي را به همراه داشته باشد، زيرا وقتي در منزل حضور نداريد( مثلاً زمانيکه به يک مسافرت رفته ايد)، يک سيستم امنيت ويديوئي مي تواند به شما نشان دهد که خانه منزلتان در امنيت و سلامت کامل قرار دارد. دوربينها به طور شبانه روزي بر همه چيز نظارت داشته، هر حرکتي را ضبط کرده و در شرايط مقتضي به شما هشدار مي دهند.
پيش از آغاز کار، مي توانيد با شرکت بيمه خود مذاکره نموده و ببينيد که آيا مي توانيد يک تخفيف در هزينه هاي بيمه را به خاطر اضافه نمودن يک سيستم مراقبتي دريافت کنيد يا خير. اين وضعيت مي تواند هزينه هاي بيمه منزل شما را تا 10 درصد کاهش دهد.
با پيروي از دستورالعمل هاي گام به گام زير، ما به نصب و راه اندازي 3 دوربين Logitech Wilife در يک منزل خواهيم پرداخت. با هزينه اي کمتر از 800 دلار، اين سيستم امنيت ويديوئي به هيچوجه شما را ورشکسته نخواهد کرد و در عين حال مي تواند مقداري آسودگي را برايتان به همراه داشته باشد.

دوربين ها و محل هاي استقرار آنها
 

براي آنکه پروژه خود را ارزان، ساده و انعطاف پذير نگهداريم ما از دوربين هاي Wilife شرکت Logitech استفاده کرده ايم که يک سال از عمر آنها مي گذرد. بجاي آنکه مجبور باشيم کابل هاي کواکسيال و اترنت را برا ي حمل ويديو در ديوارها يا سقفهاي سرتاسر خانه نصب کنيم، دوربينهاي WiLife کليپهاي ويديويي خود را بر روي سيم کشي برق خانگي از يک پريز به پريز ديگر مي فرستند.تمام کاري که بايد انجام دهيد، اين است که دوربين را به يک پريز متصل نموده و مطمئن شويد که ارتباط آن برقرار شده است. بعنوان يک روش جايگزين، شما مي توانيد از دوربينهاي بي سيم استفاده کنيد که در ادامه به بررسي آنها نيز خواهيم پرداخت.
محل قرارگيري دوربين، بسيار حياتي خواهد بود. به گردش در فضاي مورد نظر خود پرداخته و نقاط ديده باني مناسبي را پيدا کنيد که در آنها دوربين مي تواند بر وسايل شما نظارت داشته و درعين حال، حرکات سارقين و يا خرابکارها را ضبط نمايد. اگر قصد داريد دوربيني را در اتاق يک نوزاد نصب کنيد، بديهي است که محل دوربين بايستي با گهواره او مطابقت داشته باشد. کاري که ما در خانه مثالي پروژه خود انجام داديم، به اين ترتيب بود:
- ما يک دوربين WiLife Outdoor ضد آب را در خارج از منزل و در حياط پشتي نصب کرديم تا بر محلي که خانواده احتمالاً بخش عمده اي از وقت خود را در آن مي گذراند، نظارت داشته باشد. اين فضا در عين حال بعنوان ورودي پشتي نيز در نظر گرفته مي شود. ما سيم برق دوربين WiLife Outdoor را در امتداد لبه يک پنجره نصب نموده و آن را به يک پريز متصل کرديم.
- سپس، ما يک دوربينWiLife Indoor را در وسط اتاق نشيمن قرارداديم. اين دوربين داراي يک کابل تغذيه برق است که ويديو را نيز انتقال مي دهد و لنز آن نيز توانائي هدفگيري و فوکاس را دارد.
- در نهايت، ما يک دوربين جاسوسي ساعت ديجيتال WiLife را بر روي آستانه يک پنجره در دفتر کار خانگي قرار داديم. يک دوربين در پشت يکي از نقاط تزئيني که در امتداد بخش بالائي ساعت قرار دارند، تعبيه شده است. البته اين دوربين در زمينه نمايش زمان نيز کاملاً دقيق است. بهتر است دوربينها را تقريباً در سطح کمر نصب کنيد تا نماي خوبي از اتاق و آنچه که در آن جريان دارد، بدست آوريد. اگر دوربين ها را در محل هاي بيش از حد بلندي نصب کنيد، نمي توانيد چهره ها را ببينيد.
هر يک از اين دوربين ها به همراه بسته اي ارائه مي شوند که حاوي نرم افزار نمايش ويديو و گيرنده USB براي PC ميزباني است. خوشبختانه شما تنها به يک گيرنده USB و يک کپي از نرم افزار نياز خواهيد داشت.

استقرار دوربين ها
 

پس از قراردادن دوربين ها در محل هاي مناسب، چند دقيقه اي را براي تثبيت موقعيت آنها صرف کنيد. اگر در اين زمينه مهارت چنداني نداريد، لازم نيست نگران باشيد زيرا اين دوربينها با پايه و نگهدارنده مکنده ارائه مي شوند تا بتوانيد آنها را بر روي قفسه ها، ديوارها و يا پنجره ها مستقر نمائيد.
ما از نوار چسب Velcro براي محکم کردن هر چه بيشتر دوربينها استفاده کرديم، محل مختلفي را در نظر گرفته و آن ها را امتحان کنيد. اگر بخشي از اتفاقات داخل فضاي مورد نظر خود را از دست مي دهيد دوربين را به محل ديگري جابه جا کنيد. اينکار دردسرچنداني براي شما به همراه نخواهد داشت زيرا جابه جايي دوربين صرفاً به معناي جدا کردن آن از پريزبرق و اتصال مجدد آن در محل ديگري خواهد بود. تمام چيزي که در محل جديد به آن نياز خواهيد داشت، يک پريز برق نزديک است.
WiLife با ارسال ويديو بر روي سيم هاي برق خانگي که در کف اتاقها، ديوارها و سقفها دفن شده اند،کار مي کند. يکي از اشکالات اين روش، دامنه محدود کابل هاي برق است که تنها به چند صد متر سيم کشي برق خانگي محدود مي شود. در خانه هاي قديمي تر، ساختار سيم کشي بسيار پيچ در پيچ بوده و ممکن است نتوانيد از پريزهايي که در نزديکي PC ميزبان شما قرار دارند براي اتصال استفاده کنيد زيرا مسير سيم هاي برق در آنجا غيرمستقيم هستند. اگر خانه شما تا حدودي قديمي است و يا چندين بار بازسازي شده است، اين احتمال وجود دارد که سيم کشي آن داراي ساختار پيچيده اي باشد که باعث خواهد شد ويديوي مبتني بر خط برق بهترين گزينه براي شما به حساب نيايد.

نرم افزار مرکز فرمان
 

راه اندازي دوربينها تنها آغاز اين فرآيند است. حالا شما بايد نرم افزاري را نصب کنيد که جريان هاي ويديويي را دريافت کرده حرکت را ضبط نموده و امکان دسترسي به اين ويديو از طريق وب را فراهم مي کند. CDارائه شده به همراه دوربين را اجرا کرده و يا نرم افزار مربوطه را از سايت Logitech بارگذاري نمائيد.
نرم افزار شما را در يک فرآيند نصب گام به گام همراهي خواهد کرد، اما شما مي توانيد هر يک از اين تنظيمات را بعداً تغيير دهيد. کار را با اتصال گيرنده USB به يک پريز برق و همچنين يک درگاه USB بر روي PC ميزبان خود آغاز کنيد. اين ابزار، ويديو را از سيم کشي برق منزل شما مي گيرد. حتماً توجه داشته باشيد که نبايد اين گيرنده را به يک محافظ تغيير ولتاژمتصل نمائيد، زيرا چنين ابزاري مي تواند باعث تحريف سيگنال ويديويي گردد. متأسفانه نرم افزارWiLife براي سيستم هاي MAC قابل دسترسي نمي باشد.
نرم افزار به جستجوي سيستم برق مي پردازد تا هر يک از دوربين ها را بيابد. دوربين هاي کشف شده برروي پنجره اصلي اينترفيس نرم افزارنمايش داده مي شوند. اگر نرم افزار نمي تواند يکي از دوربينها را پيدا کند، يکبار ديگرتلاش نمائيد و يا دوربين را به پريز متفاوتي انتقال دهيد. در اين مرحله، مي توانيد هر نام دلخواهي را براي دوربينها انتخاب نمائيد. شما در عين حال مي توانيد يک رنگ و متن متفاوت را براي هر يک از دوربينها در نرم افزار انتخاب کنيد. سپس، گزينه Auto Brightness را فعال کرده و تفکيک پذيري ويديو را بصورت 480*640 با نرخ 15 فريم در ثانيه تنظيم نمائيد. اگرمتوجه شديدکه ويديو به اندازه کافي روان نيست( بخاطر سربار داده ها بر روي گيرنده يا فرستنده ) مي توانيد هر يک از اين تنظيمات را کاهش دهيد تا جريان داده ها سبک تر شود.
دوربينها تنظيم شده اند تا در مواقعي که مشغول ضبط ويديو هستند، يک LED کوچک با نور قرمزرنگ بر روي آنها روشن باشد. اگر از اين سيستم نظارتي اصولاً براي گير انداختن سارقين استفاده مي کنيد، گزينه " Enable Motion LED" را غيرفعال نمائيد تا آدمهاي بد قادر به تشخيص و مشاهده دوربين نباشند و متوجه ضبط شدن تصوير خود نشوند. در عين حال، ممکن است بخواهيد دوربين ها را تا حدودي ( مثلاً در پشت کتابهاي يک قفسه و يا در کنار يک گلدان) مخفي نمائيد. در حاليکه دوربين هاي Outdoor و ساعت جاسوسي قابل تنظيم نيستند، شما بايد دوربين Indoor را هدفگيري و فوکاس نمائيد. اينکار به اندکي وقت نياز دارد زيرا دوربين و PC در اتاقهاي متفاوتي قرار گرفته اند. پس از اندکي دويدن مابين اين دو، مي توانيد نتيجه مورد نظر خود را بدست آوريد. شما با استفاده از يک نت بوک مي توانيد تنظيمات دقيقتري را انجام دهيد.
در نهايت، تنظيمات Power کامپيوتر خود را بصورتي پيکره بندي نمائيد که از ورود آنها به حالت Sleep جلوگيري شود. اين آخرين کاري است که مي خواهيد کامپيوتر مسئول نظارت بر سيستم امنيتي و انتقال ويديوي شما انجام دهد. در بخش Power Options پانل کنترل ويندوز، تنظيمات مربوط به اين تابع را پيدا خواهيد کرد.

تنظيمات ضبط
 

قدم بعدي در روتين تنظيمات، تخصيص بخشي از درايو ديسک سخت شما براي ذخيره سازي کليپهاي ويديويي دريافت شده است. ما 466 مگابايت از فضاي درايو ديسک سخت 300 گيگابايتي سيستم مورد استفاده خود را با تايپ آن در فيلد مربوطه، اختصاص داديم. شما همچنين مي توانيد از يک لغزنده در قسمت پائين اين پنجره بازي تخصيص فضاي ذخيره سازي کمتر و يا بيشتري به ويديوها استفاده نمائيد.
تنظيم حساسيت هر دوربين به حرکت، از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. تنظيم آستانه حساسيت در سطوح بسيار بالا باعث مي شود که هيچ چيزي را ضبط نکنيد. اگر اين آستانه را در سطوح بسيار پاييني تنظيم کنيد نيز نهايتاً با هزاران کليپ ويديوئي بي اهميت مواجه خواهد شد.
ما پيشنهاد مي کنيم که کار را با تنظيمي در حدود 30 در يک مقياس صفر تا صد ( بر روي لغزنده مقياس کنترل ) شروع کنيد. اگر متوجه شديد که هنوز انبوهي از کليپهاي بي ارزش را ضبط مي کنيد و يا اينکه اتفاقات مهمي را از دست داده ايد، مي توانيد اين حساسيت را کاهش يا افزايش دهيد.
اگر مي دانيد که به ويديوي پيوسته نياز داريد ( نه صرفاً کليپ هايي از حرکات در فضاي مورد نظر) به قسمت پايين برگه Recording رفته و بر روي Schedule Recording Time کليک کنيد که به شما اجازه مي دهد در مورد زمان فعاليت دوربين ها تصميم گيري نمائيد. يک محدوده زماني و يا ضبط دائمي را انتخاب کنيد تا دوربين ها هر چيزي که مي بينند را ضبط نمايند.

مرکز فرمان
 

در اين مرحله، دوربين ها بايد ويديوي خود را به پنجره ويديو مرکز فرمان ( Command Center) بفرستند. اگر اينطور نيست، بخش عيب يابي دفترچه راهنماي آنها را بررسي کنيد. مرکز فرمان، جائي است که ويديوي دوربين ها در آن نگهداري، ضبط و يا مشاهده مي شوند. بطور کلي، ويديوها واضح و روان هستند. با اينحال، هنگاميکه هوا تاريک مي شود اين ويديوها نيز جزئيات خود را از دست داده و نويز بالايي پيدا مي کنند.
درگوشه بالا و سمت راست نرم افزار، سه روش جايگزين براي نحوه نمايش ويديو ها وجود دارد که يک جريان بزرگ واحد و يا 4 پنجره با اندازه هاي يکسان را در بر مي گيرد. با اينحال، ما نمايش ويديوي زنده با يک جريان ويديوي بزرگ در کنار پنج پنجره کوچکتر ديگر را ترجيح مي دهيم. شما در هر زماني مي توانيد اين نما را با کليک بر روي يکي از گزينه هاي ديگر، تغيير دهيد.
در قسمت پايين، رديفي از آيکنها قرارگرفته اند، که وقتي دوربين ها فعال مي شوند با رنگ سبز و زمانيکه در حال ضبط باشد با رنگ قرمز روشن مي شوند. يک ساعت در گوشه پايين و سمت راست پنجره قرار گرفته است.
براي دسترسي به هر يک از تنظيمات دوربين و ضبط، بر روي کليد آبي رنگ Setup در سمت راست کليک کرده و يا بر روي هر يک از جريانهاي ويديويي کليک راست نمائيد. گزينه هاي متعددي براي پيکره بندي وجود دارند که مواردي نظير Camera,Recording Alerts,Onlineو Advanced را در بر مي گيرند. پس از آنکه همه چيز راه اندازي و فعال شد، به گردش در قسمتهاي مختلف پرداخته و امکانات موجود را بررسي کنيد.
اگر بر روي دايره سبز رنگي که با عنوان Playback مشخص شده است کليک کنيد، اينترفيس به شما نشان خواهد داد که چه چيزي بر روي هر دوربين ضبط شده است.

مشاهده از راه دور
زيبائي WiLife در اين است که ويديوهاي زنده مي توانند به صورت کاملاً امن به يک کامپيوتر دور فرستاده شوند، به برگه Online بخش Setupرفته، بر روي WiLife Online Account کليک نموده و سپس اطلاعات خود را وارد کنيد. اين مکانيزم کاملاً رايگان است. کار را با اطمينان پيدا کردن از اين موضوع شروع کنيد که بخش UpnP روتر شما فعال است. اين تابع به سيگنال هاي ويديويي اجازه مي دهد تا بدون به خطر انداختن امنيت شبکه شما، ارسال و دريافت شوند. براي انجام اين کار بايد به عمق تنظيمات نرم افزاري روتر خود مراجعه نمائيد. بر روي روترLinksys ما، اين گزينه در قسمت پايين صفحه Administration قرار گرفته است.
سپس، در برگه Online نرم افزارتنظيمات ويديويي، بر روي کليد Connect کليک نمائيد تا ارسال ويديو آغاز شود. بخش Online Status در زير اين قسمت بايد از وضعيت Disconnected به Connected تغيير يابد.
با استفاده از يک کامپيوتر ديگر ( از داخل شبکه خانگي خودتان و يا در يک مکان دور)با يکي از مرورگرهاي جديد به سايت http://online.wilife.com مراجعه نموده و Log-in کنيد. در قسمت My Cameras بالاي صفحه، بر روي هر يک از دوربين ها کليک نمائيد. تقريباً پس از 20 ثانيه مي توانيد جريان ويديويي دوربين مورد نظر خود را مشاهده کنيد.
هر موقع که مايل باشيد مي توانيد يک دوربين ديگر را انتخاب کرده، جريان ويديوي همه دوربينها بطور همزمان مشاهده نموده و يا بر روي گزينه Cycle کليک کنيد تا نرم افزار تصوير هر دوربين را به ترتيب براي مدت 30 ثانيه نمايش دهد. مشاهده ويديويي زنده از راه دور کاملاً عملي است، اما بخاطر پردازشي که در محل PC ميزبان صورت مي گيرد با اندکي تأخير مواجه است.
 

عيب يابي Online
 

اگر همه چيز آنطور که بايد پيش نرود، ممکن است يک صفحه خالي را در جايي که قرار است ويديو نمايش داده شود ،مشاهده کنيد. در اين وضعيت به هيچوجه نگران نشويد. ويديوي آنلاين يک حوزه پيچيده به حساب مي آيد و راه حل هاي متعددي وجود دارند که مي توانيد آنها را امتحان کنيد. پيش از هرچيز، در بخش online بر روي کليد Advanced کليک نمائيد تا صفحه UPnP ظاهرشود و سپس شماره هاي درگاه ترجيحي خود را وارد نمائيد. پس از آنکه مطمئن شديد گزينه پيکربندي خودکار روتر را فعال کرده ايد، بر روي گزينه Test Router در پايين صفحه کليک نمائيد. نرم افزار به بازرسي روترشما خواهد پرداخت تا بفهمد که آيا توانايي حمل سيگنال را دارد يا خير. اگر از اين مرحله با موفقيت عبور کرديد يکبار ديگر براي ارسال ويديو تلاش نمائيد.
سپس، سعي کند نرم افزار را به تنظيمات پيش فرض آن برگردانده ( گوشه پايين و سمت چپ ) و يکبار ديگر براي ارسال ويديو تلاش نمائيد. هنوز موفق نيستيد، از بخش پشتيباني توليد کننده روتر خود بپرسيد که چه تنظيمات درگاهي را براي کاربرد شما ترجيح مي دهند. شما مي توانيد شماره درگاهي که به اين ترتيب دريافت کرده ايد را به طور دستي در صفحه تنظيمات روترخود وارد نمائيد. سپس،گزينه اي که درگاه ها را به بطور خود کار تنظيم مي کند را در بخش Online نرم افزارCommand Center غيرفعال نموده و شماره درگاه مورد نظر خودتان را وارد کنيد. يکبار ديگر فرآيند ارسال ويديو را امتحان کنيد. اگر هنوز موفق نشده ايد غير فعال نمودن فايروال کامپيوتر خود را امتحان کنيد. اگر اين کار به شما کمک کرد ، بايد فايروال خود را بصورتي پيکره بندي نمائيد که سيگنال ويديويي را مسدود نکند. دفترچه راهنماي WiLife داراي دستورالعمل هايي براي فايروال هاي نرم افزاري مشهور است، اما فراموش نکنيد که قبل از هر کاري محافظت فايروال خود را مجدداً فعال نمائيد.
در عين حال، يک نرم افزار تشخيصي توکار نيز وجود دارد که همه چيز را بررسي مي نمايد، از کاري که هر دوربين براي انجام تنظيم شده است گرفته تا اينکه آيا داده ها از فايروال شبکه شما عبور مي کنند يا خير. اين گزينه در قسمت پايين بخش Advanced پنجره Setup قرار گرفته است. بر روي اين گزينه کليک نموده و ببينيد که آيا سيستم مي تواند تمام آزمايش هاي مربوط را پشت سر بگذارد يا خير.

نرم افزارهاي کاربردي راه دور
 

اين نرم افزار علاوه بر آنکه به شما امکان مي دهد تا ويديوها را از راه دور مشاهده کنيد، مي تواند هر وقت که هشدارهاي حرکتي فعال مي شوند، يک اخطار را به يک کامپيوتر با تلفن سلولي بفرستد. براي راه اندازي اين قابليت به برگه Alerts بخش Setup رفته و اطلاعات مورد نياز نظير شماره درگاه خروجي سرورeMail خود ( دفترچه راهنما حاوي اطلاعات مربوط به بسياري از تأمين کنندگان مشهورeMail است) را وارد کنيد. که را با يک eMail آزمايشي به اتمام برسانيد.
براي تعيين مواقعي که هشدارها فرستاده مي شوند، بر روي Manualکليک کرده و سپس هر دوربين را براي ارسال يک پيام متني، يک تصوير لحظه اي و يا ويديو مربوط به زمان فعال شدن هشدار، پيکربندي نمائيد. خوشبختانه شما مي توانيد اين مکانيزم را به صورتي تنظيم کنيد که کار خود را 5 دقيقه پس از فعال شدن آغاز نمايد. به اين ترتيب شما وقتي کافي براي خارج شدن از منزل را پيش از آنکه دوربين هايتان بخاطر تشخيص حرکات خودتان را شروع به ارسال هشدارهاي متعدد نمايند، در اختيار خواهيد داشت.
براي غيرفعال نمودن اين ويژگي، به اينترفيس اصلي برگشته، بر روي بخش Alerts کليک نموده و سپس Stop Manual Arming را انتخاب کنيد.

پخش ويديوها
 

پس از مدتي فعاليت، سيستم تعداد بسيار زيادي از کليپهاي ويديويي را انباشته خواهد کرد. اکثر اين کليپها موارد بي اهميتي نظير عبور يک گربه از مقابل ميدان ديد دوربين و نظاير آن هستند. نگران نباشيد، زيرا اين کليپها کامپيوتر شما را اشغال نخواهند کرد. هنگاميکه حجم کليپهاي ذخيره شده به محدوده اي که قبلاً تنظيم کرده ايد برسد، نرم افزار بطور خودکار کليپهاي قديمي را حذف مي نمايد تا فضاي آزاد لازم براي کليپهاي جديد را بدست آورد.
بر روي Go To Playback کليک کنيد تا يک نماي اندکي متفاوت از صفحه اصلي را مشاهده نمائيد. در اين نما به جاي يک فهرست افقي از دوربين ها در پائين صفحه، حالا يک خط زماني قرار گرفته است که داراي خطوط عمودي براي ويديوهاي ضبط شده مي باشد. در سمت راست نيز يک تقويم قرار دارد. يک روز و زمان دلخواه را انتخاب کرده و سپس بر روي نوار مربوطه کليک کنيد تا رويدادهاي آن دوره زماني را مشاهده نمائيد.
درست همانند يک DVD-Player مي توانيد بر روي کليدهاي Play, Fast- Forward,Rewind و Pause کليک نمائيد. اگر مي خواهيد سرعت نمايش را درحين تماشاي ويديو افزايش يا کاهش دهيد، کليدهاي + يا - را در حاليکه کليد Control را پايين نگهداشته ايد، فشار دهيد.

سرويس Platinum
 

سرويس ابتدايي WiLife کاملاً رايگان اما محدود است. سرويس Platinum شرکت Logitech ساليانه 80 دلار هزينه خواهد داشت که تا 50 مگابايت ويديو را به صورت آنلاين ذخيره مي نمايد. شما مي توانيد يک فضاي 500 مگابايتي اضافي را با پرداخت 35 دلار بصورت ساليانه در اختيارداشته باشيد. يک نمودار دايره اي زيبا در بخش کنترل هاي آنلاين وجود دارد که مقدار فضاي باقيمانده شما را نمايش مي دهد.
با Log-in از راه دور و کليک بر روي Online Storage به آساني مي توانيد بر مقداري از انباره ذخيره سازي ويديوئي آنلاين خود که تا کنون استفاده شده است، نظارت داشته باشيد. اين بخش، فهرستي از ويديوهاي بايگاني شده را باز مي کند که مي توانيد آنها را در هر زمان دلخواه پخش کرده و يا به همراه eMail ارسال نمائيد. در سمت چپ، نمودار دايره اي قرارگرفته که نشان مي دهد چه سهمي از فضاي ذخيره سازي 50 مگابايتي شما اشغال شده است. سرويس Platinum درعين حال به شما اجازه مي دهد تا تصوير را در داخل يک ويديو Pan/Zoom کنيد. جعبه خاکستري رنگ در سمت راست پنجره اصلي، با آنچه که در WiLife تحت عنوان PTZ ( براي Pan/Tilt/Zoom ) شناخته مي شود، فعال مي گردد. بر روي ويديو کليک کنيد تا در اين جعبه نمايش داده شود. کليدهاي سمت چپ نشان مي دهند که شما در حال کنترل کداميک از ويديوها هستيد، در حاليکه فلش هاي پيرامون ويديو براي Pan/Tilt و لغزنده پايين تصويربراي Zoom مورد استفاده قرار مي گيرند. متأسفانه اين کنترلها واقعاً دوربين را حرکت نمي دهند، بلکه تنها ويديوي ضبط شده توسط دوربين را دستکاري مي کنند.
اگر کليپي را ضبط کرده ايد که بقيه دنيا ( يا حداقل دوستان و خانواده شما ) بايستي آن را ببينند، به آساني مي توانيد آن را برايشان ارسال کنيد. در حاليکه کليپ مورد نظر در پنجره Playback فهرست شده است، بر روي آن کليک راست نموده و سپس گزينه eMail را انتخاب کنيد. پس از آنکه درباره ارسال تنها يک تصوير، کليپ کامل و يا تنها 10 ثانيه ابتداي آن تصميم گرفتيد. آدرس eMail گيرنده و پيام مورد نظر خود ( در صورت تمايل ) را وارد کنيد. بر روي Send کليک نمائيد تا پيام ويديوي مربوطه ارسال گردد.

امنيت بي سيم
 

اگر منزل شما داراي سيم کشي برق پيچيده اي است و يا نمي خواهيد که گيرنده WiLife يکي از درگاه هاي ارزشمند کامپيوتر شما را اشغال کند، مي توانيد از دوربين هاي WiFi و شبکه بي سيم خود براي رساندن ويديو به يک کامپيوتر بهره گيري نمائيد. با اينحال، شما با اين ريسک مواجه خواهيد بود که ويديوهاي امنيتي فشار بيش از حدي را بر شبکه بي سيم خانگي شما تحميل نموده و پهناي باند باقيمانده براي کارهاي خانگي، گردش وب و تماشاي ويديوها ي آنلاين را محدود نمايند.
ما در ادامه به معرفي 4 دوربين بي سيم مورد علاقه خود خواهيم پرداخت:

D-Link DCS5300G
 

D-Link DCS5300G به جاي آنکه يک دوربين ايستگاهي و ثابت باشد که بطور غير فعالي از يک نماي واحد به تماشاي خانه شما مي پردازد، مي تواند دوربين خود را بطور خودکار براي پوشش يک ميدان ديد گسترده ترحرکت دهد. اين دوربين در عين حال داراي يک ميکروفن است تا صدا را نيز به ترکيب کليپ اضافه نمايد.

TRENDnet TV- IP410W
 

TRENDnet TV- IP410W يک دوربين کوچک و محجوب به حساب مي آيد و براي افزايش ميدان ديد خود مي تواند تا 330 درجه بچرخد، اما فاقد توانايي Pan/Tilt خودکار مي باشد. بعبارت ديگر شما بايد خودتان دوربين را از راه دور و از طريق پنجره اينترفيس آن کنترل نمائيد. همانند ساير مدلها، اين دوربين نيز مي تواند ويديو را بر روي اينترنت ارسال کند.

Linksys WVC210
 

Linksys WVC210 که بيشتر به يک مهاجم بيگانه با يک کلاهخود فضايي شباهت دارد تا يک دوربين امنيتي، از توانايي Pan و Tilt برخوردار است، چه با کنترل شما و چه به صورت خودکار. اين دوربين با نور بسيار اندکي در حد يک شمع روشن کار مي کند و داراي ميکروفني است که به شما اجازه مي دهد صداي گريه نوزاد خود و يا شکسته شدن پنجره ها را بشنويد.

Hawking HNC 290 G
 

Hawking HNC 290 G ارزان ترين دوربين WiFi در اين گروه به حساب مي آيد. اين دوربين نه تنها از نظر تفکيک پذيري با ساير مدلها انطباق دارد، بلکه از توانايي اتصال يک آنتن با Gain بالا براي دسترسي به گوشه و کنار منزلتان برخوردار است. از سوي ديگر، شما نمي توانيد اين دوربين را براي بدست آوردن يک تصوير دقيق Pan يا Tilt نمائيد.

دوربين ويديوئي Linksys
 

Linksys WVC210 کاملاً به دوربين امنيت خانگي بي سيم ايده آل ما نزديک است. راه اندازي اين دوربين بسيار سريع و آسان بوده و از توانايي Tilt و Pan در زير پوشش شفاف خود برخوردار است. اين دوربين داراي برد بي سيمي در حدود 37 متر مي باشد. اين برد براي خانه هاي معمولي کاملاً کافي خواهد بود. بهترين خبر اين است که دوربين مذکور چندان گرانقيمت نيست.
پيش از آنکه درباره محل استقرار اين دوربين تصميم بگيريد، آن را راه اندازي کرده، به منبع تغذيه متصل نموده و سپس دوربين را با استفاده از يک کابل اترنت به روتر شبکه خود متصل کنيد. برنامه راه اندازي که دوربين را پيدا مي کند تا شما بتوانيد کليدهاي رمزگذاري و IDشبکه بي سيم خود را وارد نمائيد، از CD اجرا کنيد.
بجاي استفاده از آدرس دهي IP خودکارDHCPروتر، ما از آدرس دهي IP ثابت (Static) استفاده کرديم. آدرسي نظير 99. 1. 168. 192 را انتخاب کرده و آن را زمانيکه از شما خواسته مي شود وارد نمائيد. پس از کليک کردن بر روي OK، کابل اترنت را از دوربين جدا کرده وآن را Restart نمائيد.
در مرور گر وب خود آدرس http://192.168.1.99 ( يا هر آدرسي که براي دوربين انتخاب کرده ايد ) را وارد نمائيد تا اينترفيس دوربين نمايش داده شود. سپس، بر روي برگهView Video در قسمت بالا و سمت چپ صفحه کليک کنيد. اينکار باعث باز شدن نمائي خواهد شد که دوربين در حال مشاهده آن است. دوربين را با پيکانهايي که در گوشه بالا و سمت چپ پنجره قرار گرفته اند، هدفگيري نمائيد. براي Pan مي توانيد بر روي آيکني با نماد يک پيکان دوسر کليک کنيد. براي اجراي يک الگوي خودکار بالا، پايين، چپ يا راست براي پوشش تمام بخش هاي اتاق، مي توانيد از آيکني با نماد سه نقطه که با يک دايره به يکديگر متصل شده اند ، استفاده نمائيد.
مزيت بزرگ دوربين Linksys در اين است که نه تنها داراي يک ميکروفن است تا بتواند صداي محل استقرار آن را بشنويد، بلکه داراي يک فيش براي اتصال بلندگو نيز مي باشد تا بتوانيد از آن بعنوان يک سيستم ارتباط داخلي استفاده کنيد.

نرم افزارهاي طرف ثالث
 

در حاليکه دوربينهاي WiLife بايد از نرم افزار Command Center استفاده کنند، برنامه هاي متعددي وجود دارند که در صورت استفاده شما از دوربين هاي WiLife مي توانند سکانس هاي ويديوئي را ضبط و پخش کرده و يا آنها را بر روي اينترنت ارسال نمايند. بعضي از اين نرم افزارها حتي کاملاً رايگان هستند:

Eyeline
 

اين برنامه اي است که اگر بخواهيد از تعداد زيادي دوربين در سيستم امنيتي خود استفاده کنيد، براي شما مناسب خواهد بود زيرا قادر است تا 100 دوربين متفاوت را به طور همزمان اداره نمايد. اين برنامه با دوربينهايي که به يک شبکه کابلي يا بي سيم متصل شده اند کار مي کند و بر روي نسخه هاي اخير ويندوز ( نه Mac ) سازگار است و در عين حال کاملاً رايگان مي باشد.

Webcam Monitor 5.2
 

Webcam Monitor يک نرم افزار کاربردي نظارت ويديوئي ارزان قيمت است که با هر دوربين شبکه سازي شده اي کار مي کند. اين برنامه از قابليت هاي زوم از راه دور، ضبط پيوسته و ارسال يک کليپ بر روي وب برخوردار است.

Digi-Watcher
 

با وجود آنکه شما مي توانيد از Digi-Watcher بطور رايگان استفاده کنيد، اما اين برنامه تنها 30 دلار قيمت دارد و نرم افزار Remote View شرکت مربوطه را نيز براي ارسال هر کليپ بر روي اينترنت در بر مي گيرد. اين برنامه ساده ترين گزينه در بين سه نمونه معرفي شده در اين مقاله به حساب مي آيد، اما به مشاهده تنها دو دوربين بطور همزمان محدود است.

جمع بندي
 

حالا سيستم امنيت ويديوئي شما راه اندازي شده و مشغول ضبط وقايعي است که در خانه شما اتفاق مي افتند. زيبائي اين مکانيزم در آن است که به شما امکان مي دهد به طور همزمان در دو مکان حضور داشته باشيد. شما مي توانيد دقيقاً به انجام کارهاي مورد نظر خود پرداخته و در عين حال از تمام وقايع داخل منزلتان نيز مطلع باشيد. به اين ترتيب، در تعطيلات بعدي که به يک مسافرت خانوادگي مي رويد، ديگر لازم نيست نگران امنيت و سلامت منزل و لوازم خود باشيد.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه شماره 122
منبع:



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.