بيم نکن، بيمه اي!

بيمه از آن کارهايي است که اگر شغلتان هم نباشد بالاخره با آن سر و کار داريد. اين روزها از عمرتان گرفته تا ريزترين وسايل زندگي تان را مي توانيد بيمه کنيد و هر اتفاق ريز و درشتي هم که در زندگي تان مي افتد سريع حواله تان مي دهند به بيمه. به همين خاطر هم هست که توي اين دوره و زمانه زندگي آدم انگار بدون بيمه يک چيزي کم دارد و يک جاي کارش
يکشنبه، 12 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيم نکن، بيمه اي!

بيم نکن، بيمه اي!
بيم نکن، بيمه اي!


 

نويسنده گان :
سمانه رحيمي - نگين نصيري




 
در دنياي بيمه مي توانيد به عنوان کارشناس بيمه، بدون سرمايه و فقط با توانايي جذب مشتري در آمدي عالي داشته باشيد
بيمه از آن کارهايي است که اگر شغلتان هم نباشد بالاخره با آن سر و کار داريد. اين روزها از عمرتان گرفته تا ريزترين وسايل زندگي تان را مي توانيد بيمه کنيد و هر اتفاق ريز و درشتي هم که در زندگي تان مي افتد سريع حواله تان مي دهند به بيمه. به همين خاطر هم هست که توي اين دوره و زمانه زندگي آدم انگار بدون بيمه يک چيزي کم دارد و يک جاي کارش مي لنگد. از وقتي هم که بيمه شخص ثالث براي ماشين اجباري شده، دست کم سالي يک بار را بايد سراغ شرکت هاي بيمه برويد. اما دنياي بيمه آن قدر بزرگ است که به سادگي بيمه شخص ثالث نمي شود از آن سر در آورد. در يک چنين بازاري اگر کمي اهل فن باشيد، به عنوان کارشناس بيمه پول خوبي مي توانيد در بياوريد.

نکته 1
 

قبل از خواندن بدانيد
هر شرکت بيمه يک مرکز اصلي دارد و چند مرکز زيرمجموعه که وظيفه اصلي آنها نظارت بر نمايندگي ها و شرکت هاي نمايندگي بيمه است. شرکت هاي نمايندگي نماينده حقوقي و نمايندگي هاي بيمه نماينده حقيقي اين شرکت هاي بيمه هستند. به جز شغل هايي که در همه شرکت ها مشترک است مثل منشي، حسابدار و ... يک سري از کارها فقط مختص بيمه است و ظاهرا در آمد خوبي دارد اگر استعدادش را داشته باشيد.

نکته 2
 

چه خدماتي مي توانيم ارائه بدهيم ؟
دنياي بيمه در سال هاي اخير به شدت گسترده شده است؛ آن قدر که فقط خود افرادي که در اين کار هستند مي توانند از شرايط هر نوع بيمه سر در بياورند اما معمولا بيمه ها به چند دسته زير تقسيم مي شوند:
بيمه ماشين: شامل بيمه بدنه و شخص ثالث مي شود.
بيمه باربري: از نوع وارداتي، صادراتي و داخلي.
بيمه آتش سوزي: شامل کارخانه، خانه، مغازه، کارگاه و ... مي شود.
بيمه اشخاص: اين قسمت يکي از بخش هاي پيچيده بيمه است.
بيمه مسؤوليت : اين نوع بيمه هم مثل بيمه اشخاص خدمات زيادي براي مشتريان دارد.

بيم نکن، بيمه اي!

سطح اول : بازاريابي
 

اي تو که خوش سر و زباني ...
 

بازاريابي از آن کارهايي است که اگر با روحياتتان جور باشد هيچ وقت بيکار نمي مانيد. حالا فرقي نمي کند که در چه زمينه اي باشد، مهم اين است که بتوانيد براي محصولتان مشتري پيدا کنيد. اگر خجالتي و اهل تعارف هستيد سراغ اين کارها نرويد. بايد آن قدر اعتماد به نفس داشته باشيد که بتوانيد صاحب يک کارخانه بزرگ را متقاعد کنيد از بيمه آتش سوزي شرکت شما استفاده کند. يکي از مزاياي بازاريابي هم اين است که بدون جا و مکان مي توانيد بيشترين سود را از کارمزد يک قرار داد نصيب خودتان کنيد.
چه در آمدي دارد؟ بسته به اينکه چقدر در کارتان حرفه اي باشيد، بين 50 تا70 درصد کارمزد، سهم شما مي شود. اوايل کارتان ممکن است از درصد کم کارمزد شروع کنيد اما هر چه بيشتر خودتان را نشان بدهيد درصد کارمزدتان هم بالاتر مي رود. در واقع از هر قراردادي که بسته مي شود قسمت اعظمش به بازارياب مي رسد. البته هر سال با تمديد قرارداد يا جابه جايي سرمايه باز هم سود شما از قرارداد محفوظ است و شايد زياد هم بشود.
نکته بازاري: گاهي مي توانيد از کارمزد خودتان تخفيف بدهيد تا جلب مشتري کنيد. ولي اگر از قيمت ها پايه شرکت بخواهيد تخفيف بدهيد بايد از نمايندگي تان اجازه بگيريد، نمايندگي هم از شرکت نمايندگي. اين به آن خاطر است که شرکت ها به تخفيف هاي بيش از حد مشکوک مي شوند. اگر به فکر بازارياب شدن در يک شرکت بيمه هستيد روي بيمه ماشين فاميل حساب نکنيد. بيمه ماشين از آن بيمه هايي است که براي شرکت ها بيشتر ضرر است و به همين خاطر هم براي بازارياب سود چنداني ندارد. پس به فکر روابطي براي بيمه هاي بزرگ مثل آتش سوزي کارخانه، سرمايه و عمر باشيد. مثلا بيمه عمر و تامين آتيه يک چوب دو سر سود است چون هم براي مشتري سود زيادي دارد و هم براي بازارياب و نمايندگي. اگر هم بتوانيد بيمه يک کارخانه را بگيريد که ديگر عالي است چون هر کارخانه معمولا فقط با يک نمايندگي يا شرکت بيمه کار مي کند و به همين خاطر هم ريز و درشت بيمه هاي خود کارخانه و کارمندها و وسايل نقليه شان را به شما مي سپرد و اين يعني يک در آمد فوق العاده براي شما و نمايندگي تان. در آمدتان هم با تلاشي که مي کنيد نسبت مستقيم دارد. در حالت عادي حقوق ماهانه تان از 300هزارتومان شروع مي شود و اگر خوب کار کنيد - يعني بتوانيد مشتري بزرگ پيدا کنيد يا حتي تعداد مشتري هاي کوچکتان را بالا ببريد- تا 5 ميليون هم مي رسد.
نکته امنيتي: بازاريابي از آن کارهايي است که تقلب در آن زياد است. زياد پيش مي آيد که بازارياب ها از مشتري حق بيمه بيشتري بگيرند يا حتي کارت بيمه تقلبي صادر کنند و همه پول را به جيب بزنند و البته سابقه شرکت را خراب کنند. همين خاطر هم هست که شرکت ها و نمايندگي ها قراردادهاي دقيقي با بازارياب هايشان تنظيم مي کنند و بعضي هايشان حتي سفته هم مي گيرند.

سطح دوم: دفتر نمايندگي
 

مستقل شويد
 

دفتر نمايندگي بيمه از آن کارهايي است که بعد از چند سال سابقه بيمه اي، مي توانيد براي خودتان راه بيندازيد. اگر قبل از راه اندازي دفتر سابقه بازاريابي داشته و با فضا آشنا باشيد کارتان راحت تر است. اوايل افتتاح دفترتان، فقط مسؤوليت هاي محدودي را به شما مي دهند ولي اگر نمايندگي فعالي باشيد کم کم مي توانيد استقلال بيشتري از شرکت بگيريد.
چه فعاليت هايي دارد؟ اوايل کار به شما اجازه صدور کارت هاي بيمه را نمي دهند. بعد از مدتي هم که اجازه صدور گرفتيد هر شب بايد فهرست صدورها را براي مرکز بفرستيد که مشکلي پيش نيايد و اشتباهي در نرخ ها نکنيد. کارشناسي هاي خسارت هم اصولا در مرکز اصلي يا شرکت هاي نمايندگي انجام مي شوند. در هر کدام از بيمه ها که مشتري بيشتري داشته باشد مي توانيد درخواست بدهيد و اجازه صدور کارت آن بيمه را بگيريد.
چه در آمدي دارد؟ گرشرکت فعالي باشيد تا ماهي 10الي 15ميليون تومان هم مي توانيد درآمد داشته باشيد ولي خيلي هم پيش مي آيد که يک دفتر را به دليل فعاليت کمش مي بندند. درآمد زيادتان باز هم به اين شرط بالا مي رود که بتوانيد بيمه يکي دو کارخانه يا شرکت بزرگ را دست بگيريد.
نکته مديريتي: در يک جمله، بايد اعتماد مشتري تان را جلب کنيد. حالا اين اعتماد جلب کردن يعني چه؟ يعني اينکه مشتري مطمئن باشد شما به موقع بيمه نامه را برايش صادر مي کنيد. اگر اتفاقي افتاد خسارت خوبي برايش مي گيريد و دنبال کارش هستيد. اصولا براي گرفتن خسارت براي مشتري هاي کله گنده تان بايد خودتان را به آب و آتش بزنيد. بايد هر چند بار که لازم است پله هاي شرکت بيمه را بالا و پايين کنيد تا آن خسارتي که مشتري را راضي مي کند بتوانيد بگيريد.

شرايط گرفتن نمايندگي
 

1. جلب اعتماد شرکت: براي گرفتن يک دفتر نمايندگي و شروع يک کار مستقل بايد سراغ يکي از شرکت هاي بيمه برويد و اعلام آمادگي کنيد. همه شرکت ها هم يک سري قوانين مشترک دارند تا به کسي دفتر نمايندگي بدهند. چند سالي هست که شخص متقاضي حتما بايد ليسانس داشته باشد؛ بهتر هم هست که ليسانس شما رشته مرتبطي مثل بيمه، مديريت ها و ... باشد . البته 30ميليون سفته هم بايد به شرکت بدهيد تا کارتان را شروع کنيد. پله بعدي اين است که بتوانيد اعتماد شرکت را جذب کنيد که به اندازه کافي مشتري و کار داريد تا بتوانيد يک نمايندگي راه بيندازيد. اين هم برمي گردد به سابقه کاري تان؛ اينکه چند سالي در کار بيمه بوده ايد و چقدر روابط داريد تا کارهاي بزرگ بگيريد. با يک بازارياب حرفه اي کارکردن به درد اين موقع مي خورد چون مي توانيد با دست پر برويد و درخواست نمايندگي کنيد. براي بعضي از شرکت ها داشتن ليسانس کافي است ولي شرکت هايي هم هستند که بايد يکي دو سال سابقه کار بيمه اي را داشته باشيد.
2. دوره آموزشي و امتحان: اگر در مراحل قبل هيچ مشکلي نداشتيد، حالا وقت آن است که يک دوره آموزشي بگذرانيد تا از زير و بم بيمه، نمايندگي، قراردادها، نحوه صدور کارت بيمه ها، کارشناسي ها و... يعني همه چيزهايي که يک آدم بي اطلاع از دنياي بيمه بايد بداند با خبر شويد. هزينه شرکت در اين دوره ها بين 300 تا 400 هزارتومان است و هر شرکت دوره آموزشي مخصوص خودش برگزار مي کند که شرکت در آنها اجباري است. حدودا يک هفته اي از صبح تا شب کلاس مي رويد تا کارشناسان بيمه همه نکته ها را به شما ياد بدهند. بعد از اين دوره هم يک آزمون برگزار مي شود که با قبولي در آن به گرفتن مجوز نمايندگي بيمه نزديک تر مي شويد.
3. دفتر کار: بعد از گذراندن همه اين مراحل حالا به يک دفتر کار احتياج داريد تا نمايندگي مستقل خودتان را راه بيندازيد. يکي از دلايلي که خيلي از بازارياب ها سراغ اين کار نمي روند همين است که بايد يک دفتر داشته باشند. البته يک دفتر جمع و جور هم براي شروع کار کافي است. براي همين دفتر کوچک بايد 10ميليون توماني براي رهن و خريد چند کامپيوتر و ميز و صندلي کنار بگذاريد تا جايي که انتخاب مي کنيد حکم يک دفتر را داشته باشد و بشود يک تابلو برايش نصب کرد. وقتي به شرکت اعلام کرديد که دفترتان آماده است، براي بازديد مي آيند و چيزهاي کوچکي مثل محل نصب تابلو و اندازه آن را هم برايتان مشخص مي کنند.

سطح سوم : شرکت نمايندگي
 

نماينده شويد...
 

زماني که سه سال از تاسيس دفتر نمايندگي تان گذشته باشد مي توانيد براي گرفتن مجوز شرکت نمايندگي اقدام کنيد. شرکت نمايندگي، مرحله پيشرفته يک دفتر نمايندگي مي شود. وقتي مطمئن باشيد که مشتري هاي خوب و ثابتي داريد مي توانيد درآمد بيشتري را هدف بگيريد و شرکت بزنيد. شرکت هاي نمايندگي براي هر قرادادشان دو درصد کارمزد بيشتر مي گيرند و دو درصد هم در قرادادهاي کلان اصلا مبلغ کمي نيست. در ضمن شرکت نمايندگي اجازه تمام صدورها را دارد. بعد از مدتي همه که همه کارها درست پيش برود و اعتماد شرکت مورد نظر جلب شود، ممکن است به شما اجازه کارشناسي و تعيين خسارت هم بدهند. شرکت هاي نمايندگي، نماينده حقوقي شرکت اصلي هستند.
شرايط گرفتن مجوز: براي تأسيس يک شرکت نمايندگي بايد با سه نمايندگي ديگر اقدام کنيد. در واقع هر سه نمايندگي با هم اجازه تاسيس يک شرکت نمايندگي را دارند. بعد هم در شرکت هر کس مشتري هاي خودش را دارد. يعني حساب هايتان کاملا از هم جداست. کارمزد مشتري هايي را هم که مستقيم و بعد از تاسيس شرکت خودشان مراجعه مي کنند، توافقي حساب مي کنيد. براي تاسيس هم بايد هر سه نمايندگي با هم 50 ميليون داشته باشند که البته اگر نصف بيشتر اين مبلغ را هم داشته باشيد شرکت بيمه اجازه تاسيس را مي دهد. معمولا اين جور کارمزدها هر ماه بين سه نماينده تقسيم مي شوند.
چه درآمدي دارد؟ بعد از اينکه يک شرکت بيمه تاسيس کرديد ممکن است در تعداد مشتري هايتان تغييري ايجاد نشود ولي براي کسي که يکي دو تا مشتري بزرگ دارد دو درصد اضافه کارمزد درآمدش را به شدت مي تواند بالا ببرد؛ يعني همان درآمدي که در نمايندگي داريد به اضافه دو درصد کارمزد اضافه برابر است با کف درآمد شما.
منبع:همشهري جوان شماره 284



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.