امام (ره) از ديدگاه کارگردان ها
رضا ميرکريمي
به گفته رضا ميرکريمي، ما خودمان به عنوان کساني که در دوره حضرت امام حضور داشتيم و ايشان را درک کرديم، هنوز به خوبي با ابعاد شخصيتي آن بزرگ مرد آشنا نيستيم که البته تلاش هاي خوبي براي به تصوير کشيدن زندگي حضرت امام شده که از جمله آن ها مي توان به کار زيباي آقاي مجتبي راعي اشاره کرد که صنوبرنام دارد.
رضا ميرکريمي، حضرت امام (ره) را شخصيتي فرهنگي مي داند که توانست ادبيات سياسي دنيا را به نفع مستضعفان تغيير دهد.
او معتقد است در دوره اي که ويروس نااميدي و تسليم در برابر زور، تمدن بشري را بيمار کرده بود، ظهور مردي آرام، بي تکلف، شجاع و اميدوار مسير تاريخ را عوض کرد.
کارگردان «به همين سادگي» مي گويد: حضرت امام بدون هيچ تجربه حکومت داري، تنها با خلوص، ايمان و ارتقاي باور ديني مردم توانست نظامي را پايه ريزي کند که در سهمگين ترين مسائل تاريخي استوار باشد.
وي معتقد است: شايد تاکنون برخي گمان مي کردند کلام ساده امام نشان از تسلط نداشتن ايشان بر ديپلماسي رايج درجهان بود و راز موفقيت ايشان در تحريک اعتقادات ديني هواداران فراوان خود خلاصه مي شود، ولي آيندگان، قضاوتي عادلانه درباره او خواهند داشت.
به اعتقاد سازنده فيلم «خيلي دور خيلي نزديک»، زمان جنگ که تهديدي جدي براي کشور فراهم شد، تنها عاملي که رمز موفقيت ما درآن برهه بود، جريان فرهنگي مبتني بر باورهاي ديني بود که توسط امام (ره) تزريق مي شد. در دوره اي که حتي رسانه هاي ما قدرت همراهي لازم را با انقلاب نداشتند، امام (ره) به تنهايي به اندازه يک رسانه بزرگ فرهنگي بودند که تمامي جبهه ها را تغذيه مي کردند.
مجتبي راعي
از نظر راعي، نسل اول در اوج جواني با ظهور اين انسان مواجه شد و قطعاً در شخصيت همه آدم هاي اين نسل تأثير گذاشت. يادم هست زماني که امام از دنيا رفتند، همه قشرها و تيپ هاي مختلف اجتماعي براي تشييع ايشان حضور داشتند و طبيعي است که نسل امروز ما هم مي خواهد درباره امام بيش تر بداند.
به اعتقاد کارگردان «عصر روز دهم» مي توان از امام (ره) به عنوان قهرماني ملي ياد کرد و به گفته وي راز قدرت امام در زمان حياتشان و پس از آن، جا داشتن در قلب مردم بود.
وي معتقد است: امام به سربلندي ايران فکر کرد و اگر از امام فقط شخصيتي مذهبي جدا از ملي بودن بسازيم، به ايشان جفا کرده ايم.
از نظر کارگردان فيلم «تولد يک پروانه»، اگر ايشان را متعلق به يک جناح خاص بدانيم، به امام ستم کرده ايم، چون هيچ گروه يا جناحي نتوانسته امام را به نفع خودش مصادره کند.
کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم»، در يکي از خاطرات خود گفته است: در زمان انقلاب، به عنوان خبرنگاري ايراني، اين افتخار نصيبم شد که گزارش کاملي از همه اخبار رسانه ها را در مدت ده دقيقه به اطلاع امام برسانم.
در صف هشتم نماز نشسته بوديم که ناگهان امام فرياد زد: يک نفر آن در را باز کند. شگفت زده شديم. ما که نزديک در بوديم، صداي در را نشنيده بوديم. يک دختر بچه سه ساله فرانسوي از همسايگان نوفل لوشاتوآمده بود و چون دستش به زنگ نرسيده بود، حسابي يخ کرده بود.
منبع:نشريه انتظار نوجوان، شماره 55.
/ج
هنوز امام (ره) را نشناخته ايم
به گفته رضا ميرکريمي، ما خودمان به عنوان کساني که در دوره حضرت امام حضور داشتيم و ايشان را درک کرديم، هنوز به خوبي با ابعاد شخصيتي آن بزرگ مرد آشنا نيستيم که البته تلاش هاي خوبي براي به تصوير کشيدن زندگي حضرت امام شده که از جمله آن ها مي توان به کار زيباي آقاي مجتبي راعي اشاره کرد که صنوبرنام دارد.
رضا ميرکريمي، حضرت امام (ره) را شخصيتي فرهنگي مي داند که توانست ادبيات سياسي دنيا را به نفع مستضعفان تغيير دهد.
او معتقد است در دوره اي که ويروس نااميدي و تسليم در برابر زور، تمدن بشري را بيمار کرده بود، ظهور مردي آرام، بي تکلف، شجاع و اميدوار مسير تاريخ را عوض کرد.
کارگردان «به همين سادگي» مي گويد: حضرت امام بدون هيچ تجربه حکومت داري، تنها با خلوص، ايمان و ارتقاي باور ديني مردم توانست نظامي را پايه ريزي کند که در سهمگين ترين مسائل تاريخي استوار باشد.
وي معتقد است: شايد تاکنون برخي گمان مي کردند کلام ساده امام نشان از تسلط نداشتن ايشان بر ديپلماسي رايج درجهان بود و راز موفقيت ايشان در تحريک اعتقادات ديني هواداران فراوان خود خلاصه مي شود، ولي آيندگان، قضاوتي عادلانه درباره او خواهند داشت.
به اعتقاد سازنده فيلم «خيلي دور خيلي نزديک»، زمان جنگ که تهديدي جدي براي کشور فراهم شد، تنها عاملي که رمز موفقيت ما درآن برهه بود، جريان فرهنگي مبتني بر باورهاي ديني بود که توسط امام (ره) تزريق مي شد. در دوره اي که حتي رسانه هاي ما قدرت همراهي لازم را با انقلاب نداشتند، امام (ره) به تنهايي به اندازه يک رسانه بزرگ فرهنگي بودند که تمامي جبهه ها را تغذيه مي کردند.
مجتبي راعي
تاريخ معاصر را بدون امام نمي توان نوشت
از نظر راعي، نسل اول در اوج جواني با ظهور اين انسان مواجه شد و قطعاً در شخصيت همه آدم هاي اين نسل تأثير گذاشت. يادم هست زماني که امام از دنيا رفتند، همه قشرها و تيپ هاي مختلف اجتماعي براي تشييع ايشان حضور داشتند و طبيعي است که نسل امروز ما هم مي خواهد درباره امام بيش تر بداند.
به اعتقاد کارگردان «عصر روز دهم» مي توان از امام (ره) به عنوان قهرماني ملي ياد کرد و به گفته وي راز قدرت امام در زمان حياتشان و پس از آن، جا داشتن در قلب مردم بود.
وي معتقد است: امام به سربلندي ايران فکر کرد و اگر از امام فقط شخصيتي مذهبي جدا از ملي بودن بسازيم، به ايشان جفا کرده ايم.
از نظر کارگردان فيلم «تولد يک پروانه»، اگر ايشان را متعلق به يک جناح خاص بدانيم، به امام ستم کرده ايم، چون هيچ گروه يا جناحي نتوانسته امام را به نفع خودش مصادره کند.
خاطره اي از رسول صدر عاملي
کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم»، در يکي از خاطرات خود گفته است: در زمان انقلاب، به عنوان خبرنگاري ايراني، اين افتخار نصيبم شد که گزارش کاملي از همه اخبار رسانه ها را در مدت ده دقيقه به اطلاع امام برسانم.
در صف هشتم نماز نشسته بوديم که ناگهان امام فرياد زد: يک نفر آن در را باز کند. شگفت زده شديم. ما که نزديک در بوديم، صداي در را نشنيده بوديم. يک دختر بچه سه ساله فرانسوي از همسايگان نوفل لوشاتوآمده بود و چون دستش به زنگ نرسيده بود، حسابي يخ کرده بود.
منبع:نشريه انتظار نوجوان، شماره 55.
/ج