بچه‌داري در 30 نما

بچه‎دار شدن يک تجربه هيجان انگيز است. بيشتر والديني که قرار است به زودي طعم شيرين پدر يا مادر شدن را تجربه کنند، دوران شيرين و پرهيجاني را مي‎گذرانند و خودشان را براي نگهداري از نوزاد آماده مي‎کنند اما نبايد آماده کردن خانه را فراموش کرد. آماده کردن خانه براي ورود يک نوزاد کار چندان مشکلي نيست اما متاسفانه گاهي مورد
چهارشنبه، 22 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بچه‌داري در 30 نما

بچه‌داري در 30 نما
بچه‌داري در 30 نما


 





 

30 توصيه‎ خانگي به والديني که منتظر تولد فرزندشان هستند
 

بچه‎دار شدن يک تجربه هيجان انگيز است. بيشتر والديني که قرار است به زودي طعم شيرين پدر يا مادر شدن را تجربه کنند، دوران شيرين و پرهيجاني را مي‎گذرانند و خودشان را براي نگهداري از نوزاد آماده مي‎کنند اما نبايد آماده کردن خانه را فراموش کرد. آماده کردن خانه براي ورود يک نوزاد کار چندان مشکلي نيست اما متاسفانه گاهي مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد. با اختصاص دادن مقدار کمي زمان و بودجه مي‌توانيد مطمئن شويد کودکتان به محيطي سالم و ايمن پا خواهد گذاشت.
1.شما نوزادتان را يکي، دو روز پس از تولد به خانه مي‏آوريد و لازم است در خانه تغييراتي بدهيد. بهتر است پيش از تولد نوزادتان اين کارها را انجام دهيد تا در روز به يادماندني تولد نوزاد که استرس زيادي هم خواهيد داشت، کارها آماده باشد و نوزادتان پا به محيطي سالم و امن بگذارد. در ضمن، زمان دقيق زايمان نيز نامشخص است و بعضي بچه‌ها زودتر از موعد به دنيا مي‌آيند. به همين خاطر، بايد زودتر دست به کار شويد و خانه را براي ورود عضو جديد خانواده آماده کنيد.
2.يک خانه‌تکاني انجام دهيد و همه جاي خانه را تميز کنيد. پنجره‌ها را پاک کنيد و ديوارها را بشوييد. بهتر است اين کار را پيش از بارداري انجام دهيد. خانم‌هاي باردار نبايد کارهاي سنگين انجام دهند. اگر پيش از بارداري اين کار را انجام نداده‌ايد، براي تميز کردن خانه از ديگران کمک بگيريد. اگر باردار هستيد بهتر است صبر کنيد تا تهوع، خستگي و بي‎حالي 3ماهه اول بگذرد و در 3ماهه دوم اين کار را انجام دهيد. ماه‌هاي آخر، استرس مادر بيشتر مي‌شود و نبايد کارهاي سنگين و تغييرات زياد در خانه انجام شود. سعي کنيد همه کارها تا پيش از ماه آخر انجام گيرد تا مادر آرامش بيشتري داشته باشد.
3.نوزادان اغلب در سطوح پايين و روي زمين يا تخت هستند و تعداد تنفسشان هم زياد است. بنابراين تميز کردن اين سطوح را فراموش نکنيد. مبلمان را جا به جا کنيد و گرد و خاک زيرشان را پاک کنيد. بهتر است فرش‌ها را بشوييد يا حداقل گرد و خاکشان را بگيريد و چند ساعتي زير نور آفتاب قرار دهيد. ملافه‎هاي تخت‎خواب را تنها با مواد شوينده و بدون استفاده از مواد نرم‎کننده و ضدعفوني‎کننده بشوييد و بگذاريد زير نور شفابخش خورشيد خشک شوند. گرد و خاک زير تخت‎خواب را پاک کنيد.
4.هنگام خانه تکاني تا جاي ممکن از مواد سفيدکننده و ضدعفوني‌کننده استفاده نکنيد و با آب و پودر و مايع شوينده، اين کار را انجام دهيد.
5.هنگام خريد محصولات خانگي، اطلاعات روي برچسب را بخوانيد و کم‌خطرترترين ماده را انتخاب کنيد. همه شوينده‌ها و پاک‌کننده‌ها يکسان نيستند. برخي محرک‌‌تر و برخي کم‌خطرترند. پس از استفاده، درب ظروف را ببنديد تا بخارهاي آن در خانه پخش نشود.
6.براي از بين بردن حشرات از راه‎هاي طبيعي مانند نصب توري روي پنجره‎ها و گرفتن درزها و ترک‌هاي ديوار استفاده کنيد و براي اين کار از سموم و حشره‌کش‌ها استفاده نکنيد.
7.رسم است که هنگام ورود نوزاد به خانه اسفند دود مي‎کنند. بهتر است از ديگران بخواهيد اين کار را تنها در حياط و بيرون آپارتمان انجام دهند؛ چون نوزادان ريه‌هاي کوچک و حساسي دادند و دود اسفند در محيط داخل آپارتمان ممکن است آزارشان بدهد.
8.يک دستگاه تصفيه‌کننده هوا در خانه داشته باشيد. استفاده از يک دستگاه تصفيه هوا در محيطي که نوزاد قرار است آنجا بخوابد و استراحت کند، مي‎تواند کمک‌کننده باشد.
9.سراغ گلدان‎ها برويد. گياهان خانگي به دليل داشتن خاک مرطوب، محل مناسبي براي رشد ميکروب‎ها و تخم‌ريزي حشراتي مانند پشه هستند. برخي گياهان هم سمي هستند و کودکان در سنين نوپايي ممکن است آنها را خورده و مسموم شوند. نگهداري از گياهان و وجود گلدان در خانه‎هايي که کودک در آن زندگي مي‎کند توصيه نمي‎شود.
10.خيلي‌ها تنها اتاق نوزاد را آماده مي‌کنند اما نوزادان نياز به مراقبت بيشتري دارند و امن‌ترين و مطمئن‌ترين جا براي آنها اتاق خود پدر و مادر است. بنابراين لازم است اتاق خوابتان را براي ورود نوزاد آماده کنيد. جاي مناسبي براي خوابيدن نوزاد در نظر بگيريد. براي اين کار مي‎توانيد از گهواره‎ها و تخت‎هاي فلزي متحرک کوچک استفاده کنيد يا کالسکه نوزاد را که در ماه‎هاي اول در بيرون خانه استفاده نمي‎شود در حالت خوابيده تنظيم کرده و آن را کنار تخت‌خواب خودتان قرار دهيد.
11.از چند هفته پيش از زايمان، روي تشکتان يک لايه پلاستيک و حوله قرار دهيد؛ زيرا در اواخر بارداري، احتمال پاره شدن کيسه آب و پس از زايمان هم احتمال خون‌ريزي وجود دارد. يک پلاستيک و چند حوله هم براي وقتي که از بيمارستان تا خانه در ماشين هستيد لازم است.
12.صندلي کودک براي آوردن نوزاد از بيمارستان به خانه را فراموش نکنيد. کودک شما هميشه بايد در صندلي کودک در خودرو بنشيند. اين شامل همان اولين باري که از بيمارستان به خانه مي‌آييد هم مي‎شود. بهترين جاي قرار دادن صندلي کودک، قسمت وسط صندلي عقب خودرو رو به بيرون است. هيچ وقت کودک را در صندلي جلوي خودرو قرار ندهيد؛ به ويژه اگر خودرويتان مجهز به سيستم ايربگ است. اگر از صندلي ماشين دست دوم استفاده مي‌کنيد، به تاريخ درج شده روي برچسب آن که زمان مناسب استفاده را پيشنهاد کرده، توجه داشته باشيد.
13.در آشپزخانه، کابينتي را به وسايل کودک اختصاص دهيد. وسايل مورد نياز نوزاد مانند پستانک و شيشه شير بايد در آب جوش ضدعفوني شوند. قابلمه و ظرف مخصوصي براي اين کار در نظر بگيريد. يک حوله و پارچه نخي تميز هم براي خشک کردن وسايل نوزاد پس از ضدعفوني و جوشاندن در آب نياز خواهيد داشت.
14.حمام را بشوييد و تمام سطوح و کاشي‎هاي آن را خوب تميز کنيد. دوش متحرک، تشت و وان مخصوص کودک، چهارپايه و کفپوش پلاستيکي براي جلوگيري از ليز خوردن و يک طبقه در سطح پايين براي قرار دادن شامپو و صابون نوزاد نصب کنيد.
15.بهترين روش تغذيه کودک شير مادر است. وسايل لازم براي اين کار مانند پد شيردهي، شيردوش و بالشتک مخصوص شيردهي تهيه کنيد. در مورد نوزاداني که از شير شما محروم هستند و به توصيه پزشک شير خشک مي‌خورند، شيشه شير، شيشه‌شور و شيرخشک تهيه کنيد.
16.لباس‌هاي نوزاد را پيش از استفاده بشوييد. همه لباس‌ها، ملافه‌ها، حوله، دستمال‌ها و وسايل نوزاد را با پودر شوينده مخصوص کودک بشوييد و در محل مناسب و جايي که نور آفتاب و جريان هوا وجود دارد خشک کنيد و سپس در کشو و کمد قرار دهيد.
17.لازم است پوشک نوزادان در ماه‎هاي اول روزي چند مرتبه تعويض شود و به خاطر اينکه پوست حساسي دارند بايد هر بار پاهايشان را با آب بشوييد. اگر شير دست‌شويي خانه‎تان از نوع ارتفاع کوتاه است شستن نوزاد برايتان مشکل خواهد بود بنابراين بهتر است براي تعويض شير دست‌شويي اقدام کنيد و از شيرهاي بلند که فضاي کافي براي قرار دادن نوزاد دارند استفاده کنيد.
18.بوگيرهايي که عطر دارند و حاوي حلال‌هاي فرار شيميايي هستند را از دست‌شويي برداريد. اگر توالت فرنگي نداريد براي مادر، توالت فرنگي مخصوص از داروخانه تهيه کنيد.
19.پوشک به اندازه کافي و در اندازه مناسب خريداري کنيد. پلاستيک تعويض پوشک و چند حوله و دستمال نخي براي خشک کردن نوزاد و کرم کالاندولا براي رفع التهاب‌هاي پوستي ناشي از سوختگي پوست پاي نوزاد با ادرار تهيه کنيد. بهتر است ميز کوچکي براي عوض کردن پوشک نوزاد در نظر بگيريد. انجام اين کار در مقايسه با تعويض پوشک روي سطح زمين فشار کمتري به عضلات و استخوان‎هايتان وارد مي‎کند.
20.چند اسباب بازي که موسيقي ملايمي دارند، بخريد و در اتاق کودک قرار دهيد يا چند موسيقي‌ ملايم روي تلفن همراه‌تان داشته باشيد. اين کار در مواقعي که کودک گريه و بي‌قراري مي‌کند به کمکتان مي‎آيد.
21.غذاي خانواده را براي چند هفته بعد از تولد نوزاد تهيه کنيد. در ماه‌هاي آخر وعده‌هاي بيشتري بپزيد و مقداري از آن را در ظروف دردار يا کيسه‌هاي زيپ‌دار مخصوص ريخته و به شکل منظم و مشخصي در فريزر قرار دهيد.
22.روي بسته‌ها و ظروف، برچسب بزنيد تا محتويات آن مشخص باشد. بهتر است راهنماي لازم درباره نحوه يخ‌‎زدايي و گرم کردن غذا را هم به‌طور مختصر روي برچسب بنويسيد تا ديگران به راحتي بتوانند از آن استفاده کنند.
23.فهرستي از مراکز تهيه غذا و رستوران‌هاي نزديک خانه، سوپر و داروخانه‌هايي که خريدتان را با پيک به خانه مي‌فرستند، روي کاغذي بنويسيد و آن را روي ميز تلفن بچسبانيد.
24.کارهاي خانه بدون حضور خانم خانه مي‌مانند و بايد کسي آنها را انجام دهد. از همين الان فرد يا افرادي را براي اين کارها انتخاب کنيد و از آنها درخواست کنيد براي روز يا روزهايي که در بيمارستان هستيد مسووليت انجام کارها را به عهده بگيرند. مي‌توانيد از اقوام يا دوستان نزديک‌تان بخواهيد براي پخت غذا و انجام کارهاي خانه تا چند روز پس از تولد نوزاد کمکتان کنند.
25.وقتي از بابت کارهاي خانه، خيالتان راحت شد؛ براي چند ماه پس از تولد نوزاد برنامه‎ريزي کنيد. شما تا چند ماه نياز به کمک داريد. وقت دکتر، غذا پختن و انجام کارهاي خانه در کنار رسيدگي به نوزاد آسان نيست. فهرستي از افرادي که مي‌توانند به شما کمک کنند تهيه کنيد.
26.افرادي که قرار است به شما کمک کنند بايد از جاي ظروف، مواد غذايي و وسايل لازم باخبر باشند. بهتر است جاي همه وسايل و مواد مورد نياز را به آنها بگوييد و اين اطلاعات را روي يک برگ کاغذ نوشته و در آشپزخانه جايي در معرض ديد قرار دهيد.
27.فهرستي از مواد غذايي و خوراکي‌هايي که براي دو هفته پس از زايمان نياز داريد بنويسيد و از همسرتان بخواهيد آنها را تهيه کند. اين کار در روزهاي پس از تولد نوزاد که وقت زيادي براي خريد نداريد به شما کمک خواهد کرد.
28.پس از تولد نوزاد، دوستان و اقوام و آشنايان به ديدنتان مي‌آيند. بنابراين بهتر است از همين الان براي پذيرايي از ميهمان‌ها هم آماده باشيد. ظرف‌هاي خاک گرفته توي کابينت و بوفه را بشوييد و مقداري شکلات و شربت در خانه آماده داشته باشيد.
29.دوربين را جايي در دسترس قرار دهيد. مطمئن شويد باتري و حافظه کافي دارد. روزهاي اول تولد نوزاد ديگر تکرار نخواهند شد.
30.شايد انجام اين کارها به نظر زياد و خسته‌کننده بيايد اما برنامه‌ريزي و انجام به موقع اين کارها به شما کمک مي‌کند تا در روز تولد نوزاد و روزهاي بعد از آن آرامش بيشتري داشته باشيد و اوقات خوشي را با خانواده و دوستان سپري کنيد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.