19 راه براي کاهش زباله‌هاي خانگي

صرفه‌‌جويي و مصرف صحيح و به ‌اندازه هم از هزينه‌هاي اضافي مي‌کاهد، هم مصرف آب و انرژي را پايين مي‌آورد و از توليد بيش از اندازه زباله جلوگيري مي‌كند. بنابراين جداسازي زباله را نبايد فراموش کرد.
پنجشنبه، 23 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
19 راه براي کاهش زباله‌هاي خانگي

19 راه براي کاهش زباله‌هاي خانگي
19 راه براي کاهش زباله‌هاي خانگي


 

نويسنده:مژگان كريمي




 
صرفه‌‌جويي و مصرف صحيح و به ‌اندازه هم از هزينه‌هاي اضافي مي‌کاهد، هم مصرف آب و انرژي را پايين مي‌آورد و از توليد بيش از اندازه زباله جلوگيري مي‌كند. بنابراين جداسازي زباله را نبايد فراموش کرد.
اما چگونه؟ با مراجعه به مکان‌هاي بازيافت زباله که امروزه در بسياري از ميادين‌ تره‌بار و حتي در بيشتر پارک‌ها موجود است. مي‌توانيد کيسه‌‌هاي مخصوص زباله‌را تهيه کنيد و آنها را به تفکيک درون اين کيسه‌‌ها قرار دهيد.
1.مواد قابل تجزيه مثل پس‌مانده‌هاي آشپزخانه و مواد غذايي را از ساير مواد جدا كنيد. پس‌مانده‌هاي گياهي نيز به كود كمپوست تبديل مي‌شود كه براي اصلاح خواص خاك و جبران مواد غذايي از دست رفته آن مفيد است.
2.روزنامه‌ها و كاغذهاي باطله را که قابل بازيافت هستند، جداگانه در کيسه‌ بيندازيد.
3.ظروف و قوطي‌هاي فلزي آلومينيوم و شيشه‌هاي خردشده يا بطري‌هاي شيشه‌اي را جدا از ساير زباله‌ها بگذاريد.
4.ظروف غذا را ابتدا كاملا تخليه كنيد و سپس بشوييد.
5.براي حمل اجناسي که مي‌خريد يک کيف مخصوص ببريد و پس از خريد لوازم موردنياز همه را درون اين کيف قرار دهيد و از قرار دادن لوازم خريداري شده درون کيسه‌هاي جداگانه بپرهيزيد. هنگام خريد از بسته‌بندي‌هاي زياد از سوي فروشنده جلوگيري كنيد.
6.در صورت امكان، شيريني و آجيل را در پاكت‌هاي كاغذي بخريد.
7.اگر در حياط خانه‌تان باغچه داريد، مي‌توانيد مقداري از زباله‌ها و پس‌مانده‌هاي آشپزخانه مثل پوست تخم مرغ، استخوان، ضايعات سبزي و ميوه و ضايعات گوشتي و ديگر مواد قابل تجزيه را در گوشه باغچه يا در گلدان بزرگ خانه دفن کنيد.
8.زباله‌ها را همان‌طور که هستند، دور بيندازيد. سعي نکنيد چيزي را که قرار است دور بريزيد، داخل يک بسته يا درون کاغذ قرار دهيد. کافي است آن را در کيسه مخصوص زباله بيندازيد، چرا که اين در بازيافت زباله موثرتر است.
9.سعي کنيد حتي‌المقدور در خانه از ظروف يک‌بار مصرف پلاستيکي و کاغذي کمتر استفاده کنيد.
10.بيشتر غذاهاي خانگي بخوريد. يکي از مهم‌ترين راه‌هاي توليد زباله مصرف مداوم غذاهاي آماده بيرون است که درون ظروف يکبار مصرف و انواع کاغذها و با بسته‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند.
11.در محل کار براي نوشيدن آب ليوان مخصوص داشته باشيد تا مجبور نباشيد هر بار از ليوان يکبار مصرف استفاده کنيد.
12.تعميرات را فراموش نکنيد. با بروز کوچک‌ترين آسيب، لوازم و اشياي خود را دور نيندازيد، بلکه آنها را تعمير کنيد.
13.لوازمي بخريد که کيفيت خوبي داشته باشند تا مجبور نباشيد پس از مدتي آنها را دور بريزيد. ظاهر زيبا و ارزان‌قيمت بودن، نه تنها هزينه بيشتري براي خريد مجدد به شما تحميل مي‌کند، بلکه براي حفظ سلامت محيط زيست هم مضر است. بنابراين در تهيه لوازم خانگي و اداري دوام را مدنظر داشته باشيد.
14.دستمال‌هاي کاغذي را تنها براي استفاده شخصي مصرف کنيد و براي تميز کردن خانه و ميزهاي آشپزخانه از دستمال‌هاي اسفنجي و پارچه‌اي که بتوان آنها را مجددا شست و استفاده کرد، بهره ببريد.
15.از خريد کردن در بسته‌هاي کوچک بپرهيزيد. شما مي‌دانيد که هميشه به دستمال کاغذي نياز داريد، پس چرا يک‌بار در ماه يک بسته بزرگ نخريد، به جاي اينکه هفته‌اي يک‌بار يک بسته کوچک بخريد؟ با اين کار زباله‌هاي کمتري توليد کرده‌ايد.
16.به جاي قرار دادن غذا يا ساندويچ خود درون ظروف پلاستيکي يک‌بار مصرف و دور انداختن آنها سعي کنيد غذاي خود را درون ظرفي بريزيد که دوباره قابل استفاده باشد.
17.از باتري‌هاي قابل شارژ استفاده کنيد. اگر مجبوريد، از باتري‌هاي زيادي استفاده کنيد، سعي کنيد يک دستگاه شارژ مجدد تهيه کنيد و به جاي دور انداختن آنها مجددا آنها را شارژ کنيد.
18.از فيلتر آب استفاده کنيد. شما مي‌توانيد براي اطمينان از سلامت آب يخچال و شير آب از يک فيلتر آب استفاده کنيد تا مجبور نباشيد مدام بطري‌هاي پلاستيکي آب بخريد و پس از استفاده آنها را دور بريزيد.
19.يکي از زباله‌هاي خشکي که متاسفانه بسياري از مردم، آن را در طبيعت‌ رها مي‌کنند، باتري است كه حاوي جيوه (فلزي سنگين و به شدت مسموم‌کننده و خطرناک) است كه وقتي در طبيعت رها شود، به راحتي جذب سبزي‌هاي غده‌دار مانند تربچه، هويج، پياز، سيب‌زميني، چغندر و... مي‌شود و با خوردن اين گياهان، وارد بدن ما مي‌شود و مشکل ايجاد مي‌کند. خلاصه، به‌هيچ‌وجه نبايد زباله‌ها را روي زمين انداخت و در طبيعت رها کرد. مي‌توان آنها را در مبدا تفکيک کرد يا به مراکز مربوط به شهرداري که به جمع‌آوري زباله‌هاي خشک قابل بازيافت مشغول‌اند، تحويل داد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.