مطابقت یافته های زیست شناسی و آیات قرآنی
خداوند متعال در آیۀ 53 سورۀ فصلت می فرماید:
آیات آفاقی : همچون آفرینش خورشید و ماه و ستارگان و نظام دقیقی که بر آنها حاکم است و آفرینش انواع جانداران و گیاهان و کوه ها و دریاها با عجائب و شگفتی های بی شمارش و موجودات گوناگون اسرار آمیزش که هر زمان اسرار تازه ای از خلقت آنها کشف می شود هر یک آیه و نشانه ای است بر حقانیت ذات پاک او .
آیات انفسی : همچون آفرینش دستگاه های مختلف جسم انسان و نظامی که بر ساختمان حیرت انگیز مغز و حرکات منظم قلب و عروق و بافتها و استخوان ها و انعقاد نطفه و پرورش جنین در رحم مادران ، تعداد سلولهای یک انسان متوسط 60 تریلیون است که 28 میلیارد آن سلول عصبی است و هر سلول شبیه یک کامپیوتر عمل می کند و از آن بالاتر اسرار و شگفتی های روح انسان می باشد که هر گوشه ای از آن کتابی است از معرفت پرودگار و خالق جهان .
در پایان این آیه بیان لطیف و جالب را با جملۀ زیبا و پر معنای دیگری تکمیل کرده می افزاید:
اولم یکف بربک انه علی کل شیء شهید (آیا کافی نیست که پروردگارت بر هر چیز شاهد و گواه است؟)
چه شهادتی از این برتر و بالا تر که با خط تکوین ، قدرت خویش را بر پیشانی همۀ موجودات نوشته است؟
در صفحه برگ های درختان ، در لا به لای گل برگ ها و در میان طبقات اسرار آمیز مغز و بر روی پرده های ظریف چشم بر صفحه آسمان و بر قلب زمین و خلاصه بر همه چیز نشانه های توحید خود را نوشته و گواهی دهده است .
درقرآن مسائل علمی بیان شده است که بعد ها دانشمندان به اسرار شگفت انگیز آن پی برده اند چنانچه در آیه 3 سوره رعد می فرماید :
و من کل الثمرات جعل فیها زوجین اثنین ( از تمام میوه ها دو جفت در زمین قرار دارد )
اشاره به این که درختان میوه موجودات زنده ای هستند که دارای سلولهای نر و ماده می باشند که از طریق لقاح بارور می شوند دارد . اگر لینه دانشمند و گیاه شناس معروف سوئدی در اواسط قرن 18 میلادی موفق به کشف زوجیت عمومی و همگانی در جهان گیاهان شد؛ قرآن مجید در 1400 سال قبل از آن ، این حقیقت را فاش ساخت و این خود یکی از معجزات علمی قرآن مجید است که بیانگر عظمت این کتاب بزرگ آسمانی می باشد .
همچنین از آنجا که زندگی انسان و همۀ موجودات زنده و مخصوصاً گیاهان و میوه ها بدون نظام دقیق شب و روز امکان پذیر نیست در قسمت دیگر این آیه از این موضوع سخن به میان آورده می گوید .
یغشی اللیل النهار (خداوند به وسیله شب، روز را می پوشاند و پرده بر آن می افکند)
چرا که اگر پرده تاریک شب نباشد ، نور مداوم آفتاب ، همۀ گیاهان را می سوزاند و اثری از میوه ها و بطور کلی از موجودات زنده بر صفحۀ زمین باقی نمی ماند .
در پایان آیه می فرماید :
ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون.( در این ها آیات و نشانه هایی است برای آنها که تفکر می کنند .)
امّا در مورد جهان شگفت انگیز جنین در هفت سوره از سوره های قرآن اشاره به آفرینش انسان و چگونگی خلقت او شده است و در آیۀ 14 سوره نوح می فرماید :
و قد خلقکم اطوارا ( خداوند شما را در اطوار و مراحل مختلفی بیافرید .)
مرحلۀ اول : در آیه 12 سورۀ مومنون می فرماید :
و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین . (ما انسان را از عصاره و فرآورده های خاک آفریدیم .)
چرا که نطفۀ انسان مولود غذاهای گوناگونی است که از گیاهان و جانوران سرچشمه می گیرد جانوران هم از گیاهان تغذیه می کنند و گیاهان بخشی از مواد مورد نیاز خود را از خاک می- گیرند بنابر این نطفۀ انسان که بعد ها بصورت انسان در می آید مولود خاک می باشد .
مرحلۀ دوم : در آیه 54 سورۀ فرقان می فرماید:
هو الذی خلق من الماء بشراً ... . ( اوست خدائی که بشر را از آب بیافرید. )
در مرحلۀ دوم می توان گفت انسان از آب آفریده شده است. زیرا از نظر زیست شناسان ، انسان به اسفنجی می ماند که او را آب فراگرفته است یک فرد 70 کیلویی حدوداً 65 درصد وزن بدنش را آب تشکیل می دهد ، 50 لیتر آب دارد و این نسبت ثابت است و غیر ممکن است که این نسبت را تغییر داد بدون اینکه دچار ناراحتی نشود اگر 20 در صد آب بدنش را از دست بدهد دیگر سلامتی خود را باز نخواهد یافت .
آب در سلولهای بدن انسان دارای مقدار زیادی پتاسیم بوده و عملاً فاقد نمک است ولی آب خارج از سلولها پتاسیم ندارد بلکه مقدار زیادی نمک دارد و این ترکیب آب خارج از سلولها به آب دریائی شباهت دارد که میلیونها سال قبل اولین اشکال حیات در آن شکل می گرفت و بعد ها وقتیکه موجودات آبی به خشکی روی آوردند ، دریای درون را نیز با خود آوردند . چون بدون آن زندگی برایشان در خشکی ممکن نبود .
این پدیده های شگفت انگیز گفته قرآن را تأیید می کند که می فرماید: اوست خدائی که انسان را از آب آفرید.
مرحلۀ سوم : در آیۀ 2 سوره علق می فرماید:
خلق الانسان من علق. ( خداوند انسان را از علق آفرید. )
علق به اسپرماتوزوئید گفته می شود که به سلول ماده می رسد و با آن ترکیب می شود .
مرحلۀ چهارم : در آیۀ 2 سورۀ انسان می فرماید:
انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج. ( ما انسان را از نطفه مخلوط ( سلول تخم ) پدید آورده ایم . )
ترکیب سلول جنس نر و ماده منجر به پیدایش سلولی به نام تخم می شود که تقسیمات این سلول جنین را به وجود می آورد .
اگر بهترین شرایط محیطی برای سلول نر و سلول ماده فراهم شود قادر به ادامۀ زندگی نیستند و به زودی می میرند. مگر آنکه با یکدیگر ترکیب شوند و سلول تخم یا به اصطلاح قرآن امشاج به وجود آورند .
پس از تقسیمات سلولی متوالی این سلول جنین اولیه به صورت توده ای از سلولها وارد رحم شده تا ادامه رشد خود را در آنجا انجام دهد در آیه دیگری می فرماید:( آیه 24 سوره حشر)
هو الله الخالق الباری المصور له السماء الحسنی.( اوست خدایی که آفریننده و جدا کننده و نگارنده صورت انسانی است و برای اوست اسماء حسنی{نام های نیکو} .)
مرحلۀ پنجم : در آیۀ 6 سورۀ العمران می فرماید :
خداست آنکه صورت شما را در رحم مادران هر گونه بخواهد می نگارد خدایی که جز ذات یکتا نیست که به هر کار خواهد توانا و به همه چیز داناست .
مراحل ساختمانی جنین را می توان در سه مرحله خلاصه کرد :
2- مجزا شدن سلولها از یکدیگر و رفتن هر یک به جای خود
3- تصویر و صورت بندی جنین
این سه مرحله را قرآن کریم در ضمن سه کلمه بیان داشته
2- الباری خدایی که جدا کننده ( سلولها )ست؛
3- المصور خداوند پیکر سازی که به این سلولها صورت انسانی می دهد .
در سورۀ زمر آیه 6 می فرماید :
خداوند شما را در شکم مادر می آفریند ، آفرینش به دنبال آفرینش دیگر که در سه تاریکی قرار دارد .
به تدریج سه پرده جنین را در بر می گیرد این پرده ها ظاهراً یک پوست بیشتر نیستند ولی اگر آنرا با میکروسکوپ به دقت نگاه کنیم همانطور که در آیه قرآن ذکر شده است می بینیم که از سه پرده تشکیل شده است:
1- پرده آمینون 2- پرده کوریون 3- پرده آلان تویید مایع
پرده آمینون پرده ای است که از نمو سطح خارجی جنین حاصل و از اطراف توسعه پیدا می کند تا فضایی به نام حفره آمینون در پشت جنین به وجود آورد و آنگاه در حفره آمینون مایع زلالی پدید می آورد .
پرده کوریون : خارج از پرده آمینون قرار دارد و به کمک آن جنین محفوظ می ماند .
پرده آلانتوئید : در ناحیه شکمی جنین است و به جذب غذا کمک می کند .
فاصله میان پرده آمینون و جنین مایعی وجود دارد که هر گاه ضربه ای به شکم وارد شود این ضربه به مایع منتقل می گردد و در آن خنثی می شود .
در آیۀ 14 سوره مومنون می فرماید :
انشا ناه خلقا اخر فتبارک الله احسن الخااقین (سپس آفرینش و تحولی دیگر در جنین پدید آوردیم ( و از روح خود در وی دمیدیم. ) آفرین بر قدرت کامل بهترین آفریننده .)
پس از صورت بندی جنین مرحلۀ دمیدن روح فرا می رسد .
لازمه استقرار روح در جسم پیدا شدن بستر مناسب یا به عبارت دیگر آرایش مطلوب در اجزاء ماده است .
بطور کلی با وارد شدن هر گونه نقص شدید در جسم جدا شدن روح از جسم اجباری و حتمی می گردد.
فتبارک الله احسن الخااقین
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سایت : as1372
ae