7 تأثير منفي موبايل بر سلامت

در سال‌هاي اخير، ترس و نگراني عمومي در مورد پرتوهاي ساطع شده از تلفن‌هاي همراه به طرح نظريه‌هاي متعددي درباره تاثيرات اين پرتوتابي بر سلامتي منجر شده است. ادعاهايي مثل خطر بالاي سرطان مغز يا تولد کودکان آسيب‌ديده از مادران استفاده کننده از موبايل، با تحقيقات علمي مردود اعلام شده‌اند و آنهايي که نگران کباب شدن مغزهايشان هستند مي‌توانند آسوده باشند اما تحقيقات و روش‌هاي ديگري را که موبايل ممکن است بر سلامتي اثر سوء داشته باشد- و احتمالا نه آن طور که شما فکر مي‌کنيد- مطرح کر‌ده‌اند.
چهارشنبه، 29 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 تأثير منفي موبايل بر سلامت

7 تأثير منفي موبايل بر سلامت
7 تأثير منفي موبايل بر سلامت


 

ترجمه: دکتر سيدمحمدمهدي بيکايي




 
در سال‌هاي اخير، ترس و نگراني عمومي در مورد پرتوهاي ساطع شده از تلفن‌هاي همراه به طرح نظريه‌هاي متعددي درباره تاثيرات اين پرتوتابي بر سلامتي منجر شده است. ادعاهايي مثل خطر بالاي سرطان مغز يا تولد کودکان آسيب‌ديده از مادران استفاده کننده از موبايل، با تحقيقات علمي مردود اعلام شده‌اند و آنهايي که نگران کباب شدن مغزهايشان هستند مي‌توانند آسوده باشند اما تحقيقات و روش‌هاي ديگري را که موبايل ممکن است بر سلامتي اثر سوء داشته باشد- و احتمالا نه آن طور که شما فکر مي‌کنيد- مطرح کر‌ده‌اند.

موبايل کثيف آقاي دکتر!
 

تحقيقات جديد حاکي از آن است که تهديدهاي مربوط به تلفن همراه از تلفن‌هاي خود افراد ناشي نمي‌شوند. بلکه مربوط به موبايل‌هاي پزشکانشان مي‌باشند. طبق تحقيقي در ترکيه، در موبايل 200 نفر شاغل در بيمارستان‌ها، ميکروب‌هايي شناسايي شد که براي سلامتي انسان خطرناک‌اند. ديده شد که 5/94 درصد موبايل‌هاي مورد بررسي آلوده به باکتري بودند و بدتر اينکه بعضي از اين باکتري‌ها نسبت به آنتي‌بيوتيک‌هاي معمول مقاوم بودند. با اين وجود محققان دريافتند که تنها 10 درصد پزشکان و شاغلان بهداشتي درماني، طبق يک روال مشخص موبايل‌شان را تميز مي‌نمودند. تحقيق مشابهي در آريزونا، همين نتايج را نشان داد. راه‌حل ارايه شده براي اين مشکل استفاده از يک دستمال يا اسپري ضدعفوني کننده براي حداقل يک يا دو بار در روز اعلام شد.

وقتي بلاياي ناشي از موبايل، به دل جاده مي‌زنند!
 

وقتي پرتوهاي ساطع شده از موبايل براي آسيب مغزي کافي نباشند، خود مکالمات اين وظيفه را انجام مي‌دهند! محققين دانشگاه کارنگي ملون امواج مغزي رانندگان استفاده کننده از موبايل را بررسي کرده و دريافتند که تنها گوش دادن به يک مکالمه 37 درصد فعاليت مغزي اختصاص داده شده به رانندگي را کاهش مي‌دهد. کيفيت رانندگي نيز کاهش چشمگيري را نشان مي‌دهد. 80 درصد رانندگان اذعان مي‌کنند که حين رانندگي مکالمه تلفني داشته‌اند و حتي 40 درصد افراد بررسي شده گفته‌اند توسط راننده ديگري که در حال مکالمه تلفني بوده مورد اصابت قرار گرفته‌اند يا نزديک بوده تصادف کنند. حتي تلفن‌هاي هندزفري در رانندگي ناامن و خطرناک موثر و مقصر بوده‌اند. طبق تحقيقي که در سال 2005 توسط يک شرکت بيمه پوشش‌دهنده حوادث جاده‌اي انجام شد، رانندگان استفاده‌کننده از موبايل حتي با هندزفري چهار برابر بيشتر در خطر حادثه منجر به آسيب بودند.

راه رفتن و حرف زدن: يک فاجعه ترافيکي ديگر!
 

فقط افراد پشت فرمان نيستند که در خطر يک تصادف مربوط به موبايل قرار دارند. يک تحقيق انجام شده روي اطفال نشان داد که اگر کودکان در حال مکالمه با موبايل باشند، بسيار بيشتر از بزرگسالان با حواس‌پرتي از خيابان رد مي‌شوند! 77 کودک 10 و 11 ساله مورد تحقيق قرار گرفتند و ديده شد که ميزان توجه به علايم ترافيکي حتي نگاه کردن به چپ و راست 20 درصد کاهش داشته و خطر تصادف با يک ماشين 43 درصد افزايش داشته است. با شايع و همه‌گير شدن استفاده از موبايل بين دانش‌آموزان آمريکايي، به نسبت 10 سال قبل، اين مساله بيشتر نگران کننده است. بعضي از تحقيقات اوليه حاکي از آن است که حتي بزرگسالان حين راه رفتن و مکالمه با موبايل تمرکز خود را از دست مي‌دهند. هر چند که آنها با احتمال بيشتر از تصادفات احتراز و دوري مي‌کنند و بيشتر از کودکان مراقب خود هستند.
احساس ارتعاش «کاذب»
احساس ارتعاش کاذب توسط کاربران معتاد به موبايل مي‌تواند از اثرات سوءجنبي آزاردهنده اين حوزه باشد. هرچند در مقايسه با جديت و خطر تصادف با ماشين، از اهميت کمتري برخوردار است. بسياري از کاربران موبايل، حتي وقتي که تلفن‌شان در حالت بي‌صدا قرار داشت، ذکر کردند که ارتعاش احساس مي‌کردند. دکتر بار، استاد دانشگاهي در نيويورک مي‌گويد: «وقتي زياد از موبايل استفاده کنيد، تبديل به بخشي از شما مي‌شود. انگار که در طول روز جوراب تنگي پوشيده باشيد و وقتي آن را درمي‌آوريد، هنوز آن را روي پايتان احساس مي‌کنيد.» افراد عادت مي‌کنند شدت‌هاي کمتري از ارتعاش را تشخيص دهند تا بهتر و سريع‌تر پاسخ دهند. با تکرار اين امر رابطه بين اعصاب محيطي و مغز قوي‌تر مي‌شود و به پاسخ اتوماتيک و خود به خود کمک مي‌کند. اين تکرار باعث مي‌شود که گاهي اين پاسخ اتوماتيک به محرکي داده شود که اصلا وجود خارجي ندارد!

SMS زدن براي انگشت‌تان هزينه دارد!
 

آسيب‌هاي وارده ناشي از استفاده از موبايل، انگشتان‌‌تان را هم درگير مي‌کنند. زخم‌ها و تاول‌هايي که افراد به علت تايپ کردن و اس‌ام‌اس زدن زياد درگير آنها مي‌شوند، گاهي «انگشت‌ تمشکي» ناميده مي‌شوند. هر چند به نظر مي‌رسد درد و زخم انگشتان پديده‌اي جديد باشد. متخصصان معتقدند که توضيحي منطقي براي اين دردسر دنياي مدرن وجود دارد. طبق نظر محققان، اين زخم‌ها و دردها، ناشي از آسيب‌هاي استرسي تکرار شونده مي‌باشند. درد، کرختي و احساس ناراحتي در نوک انگشتان به علت استفاده بيش از حد از آنها، اين آسيب‌ها اغلب جزيي هستند اما گاهي به مشکلات جدي درماني منجر مي‌‌گردند. يک ارتوپد ذکر مي‌کند که بيماران متعددي داشته که از درد در ناحيه تاندون انگشتان دست شکايت داشته‌اند و گاهي به يک تراپيست ارجاع داده شده يا تحت درمان دارويي قرار گرفته يا حتي گاهي تحت عمل جراحي قرار گرفته‌اند.

7 تأثير منفي موبايل بر سلامت

نسبت به موبايل‌تان حساسيت و آلرژي داريد؟
 

افرادي که نسبت به فلزات خاص، مثل نيکل، آلرژي دارند، ممکن است دچار اثر سوء ديگري ناشي از موبايل‌شان، به شکل يک درماتيت تماسي شوند. اين مشکل در سال‌هاي اخير به طور فزاينده ديده شده است. نيکل فلزي است که در محصولات متنوعي مثل زيورآلات، قلاب کمربند و بند ساعت به‌طور گسترده به کار مي‌رود. اين فلز شايع‌ترين علت درماتيت تماسي در جهان مدرن مي‌باشد. علايم واکنش به نيکل از يک قرمزي ساده تا راش‌هاي واضح پوستي يا حتي تاول متغير مي‌‌باشند. تحقيقي که در سال 2008 در کانادا انجام شد، 22 مدل موبايل از نظر وجود فلز نيکل در آنها بررسي شدند. ديده شد که 10 مدل- اغلب در اطراف دکمه منو، نزديک محل آرم مدل، اطراف حاشيه صفحه گوشي يا روي بخشي از گوشي که رنگ آن ساييده شده- حاوي اين فلز بودند.

خطرات صداي بلند موسيقي
 

بسيار خوب! قبول که فقط نمي‌توان تقصير آسيب‌هاي ناشي از صداي بلند موسيقي را به گردن تلفن‌هاي همراه انداخت اما با پيشرفت تکنولوژي و جمع و جور شدن تمامي جعبه ابزار مورد نياز ما در يک وسيله واحد، تعداد رو به رشدي از افراد از موبايل‌شان براي ذخيره و اجراي موسيقي مورد علاقه‌شان استفاده مي‌کنند. تنها مشکل؟ اينکه ممکن است به اين موسيقي با صداي بسيار بلند گوش داده شود.
طبق آمار مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها در آمريکا، حدود 5/12 درصد کودکان و نوجوانان بين 6 تا 19 سال و 17 درصد بالغان بين 20 تا 69 سال از آسيب دايمي شنوايي ناشي از صداي بلند رنج مي‌برند. در مجموع، اين ميزان بيش از 30 ميليون نفر از مردم را شامل مي‌شود. صداهاي بلندتر از 85 دسي‌بل به شنوايي آسيب مي‌زنند. مکالمه معمولي حدود 60 دسي‌بل شدت صوتي دارد و گوشي‌هاي استريوي موبايل‌هاي ما اغلب تا 100 دسي‌بل شدت صوتي خروجي دارند. خوشبختانه، اين آسيب خاص به راحتي قابل اجتناب است. خيلي راحت با کم کردن صداي موسيقي مي‌توان از مواجهه مزمن با صداي بلند پرهيز نمود و همچنان مکالمات را با صداي واضح و بلند شنيد.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.