مراقبت از پوست در هواي آلوده

اين روزها بيشتر خانم‌ها وقتي صورت‌شان را با مواد پاك‌كننده آرايش يا كرم پاك مي‌كنند لايه كاملا سياهي از روي پوست برداشته شده و به روي دستمال كاغذي و يا پنبه مي‌چسبد. اين نشان مي‌دهد كه دوده و آلودگي هوا روي پوست مي‌نشيند و در زيبايي افراد اختلال ايجاد مي‌كند. اين را مي‌توان در پوست افرادي كه در مناطق كوهستاني و
چهارشنبه، 29 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت از پوست در هواي آلوده

مراقبت از پوست در هواي آلوده
مراقبت از پوست در هواي آلوده


 

نويسنده: گفتگو با دكتر عباس راثي*




 
اين روزها بيشتر خانم‌ها وقتي صورت‌شان را با مواد پاك‌كننده آرايش يا كرم پاك مي‌كنند لايه كاملا سياهي از روي پوست برداشته شده و به روي دستمال كاغذي و يا پنبه مي‌چسبد. اين نشان مي‌دهد كه دوده و آلودگي هوا روي پوست مي‌نشيند و در زيبايي افراد اختلال ايجاد مي‌كند. اين را مي‌توان در پوست افرادي كه در مناطق كوهستاني و خوش آب و هوا زندگي مي‌كنند به وضوح ديد. اين افراد غالبا پوستي شفاف و سالم دارند. با دکتر عباس راثي، متخصص پوست و مو و زيبايي، رييس بخش پوست بيمارستان حضرت رسول و عضو هيات علمي دانشگاه درباره اثرات آلودگي هوا برسلامت پوست به گفتگو نشسته‌ايم و ايشان توصيه‌هاي جالبي براي حفظ سلامت و شادابي پوست در هواي آلوده دارند.
آلودگي هوا روي پوست هم اثر دارد؟
پوست يکي از اعضايي است که توسط آلودگي هوا تحت تاثير قرار مي‌گيرد. به غير از نور آفتاب تماس مزمن و طولاني‌مدت با هواي آلوده نيز يکي از علل عمده آسيب‌هاي پوستي است. زيرا سم‌هاي موجود در هوا باعث پيري زودرس پوست به ويژه در نواحي صورت، گردن و دست‌ها مي‌شود. به همين دليل علايم و شواهد پيرشدن پوست مانند لکه‌هاي قهوه‌اي، چين و چروک، شل شدن و افتادگي پوست و عميق‌تر شدن شيار حد فاصل بيني و لب در بانوان شهري بيشتر از بانوان روستايي است. عواملي چون دود و گرد‌وخاک موجود در هوا مي‌تواند با انسداد منافذ پوست هم زمينه را براي بروز آکنه يا جوش و غرور جواني آماده کرده و هم پوست را تيره و کدر کرده و نماي چربي به پوست مي‌دهد. راديکال‌هاي آزاد موجود در هواي آلوده هم اکسيژن موجود در سلول‌هاي پوست را تخليه کرده و هم توليد شدن کلاژن را در پوست کاهش مي‌دهد و با اين روش، موجب پيدايش چين و چروک، زبري و خشکي پوست مي‌شود. ذرات کربن موجود در هوا نيز مي‌تواند از پوست عبور کرده و فرآيند التهاب را فعال‌تر کند. ضمنا کلر موجود در آب خانگي نيز پوست را خشک‌تر کرده و منجر به بروز چين و چروک مي‌شود.
چه راهکارهايي براي پيشگيري از آسيب‌هاي پوستي در برابر آلاينده‌هاي محيط‌زيست را به مردم پيشنهاد مي‌كنيد؟
با توجه به اينکه هيچ راهي براي اجتناب از آلاينده‌هاي آب و هوا و اثرات مضر آنها بر پوست وجود ندارد و نيز دوري کامل از آلاينده‌هاي آب و هوا امکان‌پذير نيست ولي با استفاده از روش‌هاي ساده زير مي‌توان آسيب‌هاي ناشي از آلاينده‌ها بر پوست را کاهش داد:
• مرطوب‌کننده‌ها: مرطوب‌کننده خوب پوست را آبرساني کرده و سدي در حد فاصل پوست و راديکال‌هاي آزاد و ساير آلاينده‌ها ايجاد مي‌کند.
• ضدآفتاب: از آنجايي که آلودگي هوا لايه ازن را خراب مي‌کند و در نتيجه راديکال‌هاي آزاد و اشعه فرابنفش بيشتري با پوست تماس پيدا مي‌کند و از طرف ديگر قرارگيري بيشتر در برابر اشعه فرابنفش نيز چين و چروک و سرطان‌هاي پوستي را افزايش مي‌دهد بنابراين توصيه مي‌شود هر روز حتي در روزهاي ابري ضدآفتاب مناسبي را بر پوست صورت، گردن و دست بزنيد.
• مواد مکمل: با توجه به اينکه ويتامين C و آنتي‌اکسيدان‌ها با راديکال‌هاي آزاد موجود در بدن مقابله کرده و توليد شدن آلاينده‌ها را متوقف کرده و آسيب وارد بر پوست را دفع مي‌کند بنابراين در صورتي که ويتامين C موجود در رژيم غذايي کمتر از حد مجاز باشد، مي‌توان از مکمل‌هاي ويتامين C يا مولتي‌ويتامين استفاده کرد.
• پاک‌کننده‌ها و مواد لايه‌بردار ملايم: با توجه به اينکه تماس طولاني‌مدت آلاينده‌ها موجب آلرژي و حساسيت، اگزما، آسم، تهوع و آسيب عروق خوني مي‌شود، براي حفاظت از آلودگي پوست و برداشتن آلاينده‌ها از سطح خارجي پوست بايد هر روز دست و صورت را شسته و هفته‌اي دو مرتبه ليف ملايم کشيد. براي اجتناب از آسيب‌رساني کلر موجود در آب خانگي نيز مي‌توان پوست را با آب‌معدني شست‌وشو داد.
• خوردن آب کافي: نوشيدن آب زياد و کافي روزانه موجب مي‌شود پوست آبرساني شده و رشد سلول‌ها و گردش خون پوست بيشتر شود. از طرف ديگر با توجه به اينکه نوشيدن آب آلاينده‌دار مي‌تواند به پوست آسيب برساند بنابراين توصيه مي‌شود از آب‌هاي معدني سالم استفاده شود.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو و زيبايي

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.