تفاوت نمک‌دريايي ونمك معمولي

مدتي است كه از گوشه و كنار نام نمك‌دريايي را مي‌شنويم و اينكه خاصيت درماني دارد و حتي مي‌توان از آن در بهبود فشارخون استفاده كرد. با شنيدن اين مطالب بسياري از هموطنان تمايل پيدا کرده‌اند كه از نمك‌دريايي بيش از پيش در تهيه غذاهايشان استفاده كنند با اين اميد كه نه تنها به ارتقاي سلامت‌شان كمك
چهارشنبه، 29 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت نمک‌دريايي ونمك معمولي

تفاوت نمک‌دريايي ونمك معمولي
تفاوت نمک‌دريايي ونمك معمولي


 

نويسنده: دکتر احمد ساعدي*




 
مدتي است كه از گوشه و كنار نام نمك‌دريايي را مي‌شنويم و اينكه خاصيت درماني دارد و حتي مي‌توان از آن در بهبود فشارخون استفاده كرد.
با شنيدن اين مطالب بسياري از هموطنان تمايل پيدا کرده‌اند كه از نمك‌دريايي بيش از پيش در تهيه غذاهايشان استفاده كنند با اين اميد كه نه تنها به ارتقاي سلامت‌شان كمك مي‌كند بلكه درمان‌كننده بسياري از بيماري‌هايشان به‌خصوص فشارخون خواهد بود. اما بايد گفت نمک‌دريايي با نمکي که ما استفاده مي‌کنيم از لحاظ تغذيه‌اي هيچ تفاوتي ندارد و تنها فرقش اين است كه کريستال‌هاي آن درشت‌تر است و در برخي غذاها سبب ارتقاي کيفيت آن مي‌شود.

تفاوت نمک‌دريايي ونمك معمولي

به عنوان نمونه در برخي نان‌ها و شيريني‌‌ها اضافه کردن اين نوع نمک، سبب قوام بهتر و حتي تردي بيشتر مي‌شود و کيفيت را بالا مي‌برد اما از لحاظ تغذيه‌اي تفاوتي با نمک سر ميز ندارد. پس بايد همان نکاتي که در مورد نمک معمولي رعايت مي‌کنيم، در مورد نمك دريايي نيز در نظر بگيريم يعني روزانه بيش از 3 تا 4 گرم استفاده نشود. زيرا زياده‌روي در مصرف اين نمك نيز بيماري‌هاي قلبي و سكته را به همراه خواهد داشت و طول عمر فرد را پايين خواهد آورد. جالب است بدانيد مطالعات نشان داده‌اند كه داشتن رژيم‌هاي‌غذايي كه نمك فراواني در آنها وجود دارد احتمال پوكي استخوان را به مراتب افزايش مي‌دهد.
بنابراين مصرف اين نوع نمك آن هم در حجم نامتعارف به فشارخوني‌ها و زنان باردار توصيه نمي‌شود. برخي خوانندگان پرسيده‌اند که آيا نمکي که در بازار به نام نمک‌دريا عرضه مي‌شود واقعا نمک دريا هست يا خير؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت، ممکن است اين ادعا تا حد زيادي درست باشد. نمک دريا را بيشتر از درياچه اروميه مي‌آورند و نشانه آن نيز داشتن کريستال‌هاي بزرگ است. البته در نمک دريا کريستال‌هاي نمک‌هاي ديگري هم مانند منيزيم و پتاسيم وجود دارد که باعث ايجاد مزه تلخ نمک دريا مي‌شود.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.