اگر گواتر داريد، كلم قمري نخوريد

كلم قمري يكي از اعضاي معروف و تاريخي اين خانواده است كه از نوعي كلم با نام علمي oleracea L.vargongqlodes Brassica به دست مي‌آيد. كلم قمري شامل يک بخش غده‌اي زيرزميني سبزرنگ و دم‌برگ‌هاي ضخيم به رنگ‌هاي سفيد، سبز و بنفش است. اين نوع کلم، طعم تندي دارد و مزه آن ترکيبي از مزه‌هاي کلم پيچ، تربچه و شلغم و از نظر
شنبه، 2 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر گواتر داريد، كلم قمري نخوريد

اگر گواتر داريد، كلم قمري نخوريد
اگر گواتر داريد، كلم قمري نخوريد


 

نويسنده: دكتر غلامرضا امين*




 
کلم، سبزي‌اي است که انواع مختلفي دارد؛ گل‌کلم، کلم بروکلي، کلم پيچ، کلم سفيد، کلم قرمز، کلم قمري و...
كلم قمري يكي از اعضاي معروف و تاريخي اين خانواده است كه از نوعي كلم با نام علمي oleracea L.vargongqlodes Brassica به دست مي‌آيد. كلم قمري شامل يک بخش غده‌اي زيرزميني سبزرنگ و دم‌برگ‌هاي ضخيم به رنگ‌هاي سفيد، سبز و بنفش است. اين نوع کلم، طعم تندي دارد و مزه آن ترکيبي از مزه‌هاي کلم پيچ، تربچه و شلغم و از نظر ارزش غذايي نيز حاوي کلسيم، آهن، کربوهيدرات (قند) و ويتامين C است. به علت دارا بودن تركيبات سولفوره موجود در آن به صورت خوراكي براي رفع انگل‌هاي روده‌اي و به صورت موضعي براي رفع شوره سر كاربرد دارد. برگ آن نيز براي درمان زخم‌ها و پخته شده بخش غده‌اي آن براي رفع اخلاط فاسد، عرق زياد، درمان سرفه كهنه و درد كمر و زانو موثر است. به‌علاوه، مي‌توان از برگ تازه كلم قمري براي درمان كم‌خوني، امراض كبد، يرقان و رفع اسهال استفاده كرد.

اگر گواتر داريد، كلم قمري نخوريد

بهترين روش مصرف كلم‌قمري به صورت پخته‌شده و مصرف تازه برگ‌هاي آن است. همچنين مي‌توان از تركيب آب کلم قمري كه به همراه آب ديگر ميوه‌جات يا سبزيجات طعم خوبي دارد، استفاده كرد.
به عنوان يك سبزي خوراكي، کلم‌قمري قابل استفاده براي تمامي افراد است اما همان‌طور كه حد اعتدال را در خوردن تمامي موادغذايي رعايت مي‌کنيد، بهتر است درخصوص اين سبزي نيز زياده‌روي نکنيد؛ چرا كه مصرف بيش از اندازه آن باعث ايجاد نفخ مي‌شود. لازم به يادآوري است كه مبتلايان به گواتر، بواسير يا حساسيت و خارش بدن، بايد از خوردن كلم قمري پرهيز كنند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص فارماكوگنوزي

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.