محصول ارگانيك استاندارد نداريم!

محصولات كشاورزي ارگانيك به محصولاتي گفته مي‌شود كه در هيچ‌كدام از مراحل كاشت، داشت و برداشت‌شان از هيچ نوع سم، آفت‌كش، علف‌كش يا كود شيميايي‌ اي استفاده نشود.
يکشنبه، 3 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
محصول ارگانيك استاندارد نداريم!

محصول ارگانيك استاندارد نداريم!
محصول ارگانيك استاندارد نداريم!


 

نويسنده: دكتر محمدحسين عزيزي




 
محصولات كشاورزي ارگانيك به محصولاتي گفته مي‌شود كه در هيچ‌كدام از مراحل كاشت، داشت و برداشت‌شان از هيچ نوع سم، آفت‌كش، علف‌كش يا كود شيميايي‌ اي استفاده نشود.
يعني محصول ارگانيك در مزرعه‌اي پرورش مي‌يابد كه هيچ نوع ماده شيميايي در آن راه ندارد. مزرعه‌داران يا باغداران توليدكننده محصولات ارگانيك براي رشد محصولات خود از انواع كودهاي طبيعي حيواني و پرندگان استفاده مي‌كنند؛ كاري كه اجداد ما 500 يا حتي 1000 سال پيش انجام مي‌دادند و براي پرورش ميوه‌ها و سبزيجات‌شان به مواد شيميايي متوسل نمي‌شدند. نكته مهم در مورد محصولات ارگانيك اين است كه چون سم يا آفت‌كشي در توليد آنها به‌كار نرفته، بنابراين مواد شيميايي مضري هم روي محصولات باقي نمي‌ماند و در نتيجه مصرف‌كننده مي‌تواند بدون هيچ دغدغه‌اي آنها را مصرف كند. حالا سوال اينجاست كه آيا مي‌توان ارگانيك‌بودن يا نبودن محصولات كشاورزي موجود در بازار را تشخيص داد يا نه؟ هيچ‌كس نمي‌تواند هنگام خريد، ارگانيك‌بودن يك محصول را از روي ظاهرش تشخيص دهد چون اين كار نياز به بررسي‌هاي آزمايشگاهي دارد.
متاسفانه ما هنوز در ايران نهاد يا سازماني نداريم كه بتواند ارگانيك بودن يك محصول را تاييد كند. حتما الان اين سوال برايتان پيش مي‌آيد كه با اين حساب ما نبايد ميوه و سبزي بخوريم چون آنها آغشته به مواد و كودهاي شيميايي هستند؟ پاسخ ما به اين سوال‌ هم منفي است. ما كه نمي‌توانيم نيازهاي بدنمان را ناديده بگيريم و لب به ميوه‌ها و سبزيجات نزنيم، بلكه بايد بهترين راه استفاده از آنها را ياد بگيريم.
اگر انواع كودها و سموم شيميايي به موقع و به اندازه استفاده شوند، در مدت تعيين‌شده هم تجزيه مي‌شوند و به اصطلاح دوره كارنت خود را طي مي‌كنند خطري براي مصرف‌شان وجود نخواهد داشت. به عبارت ساده‌تر، به‌عنوان نمونه اگر حدود 10 تا 15 روز قبل از برداشت خيار يا گوجه‌فرنگي آنها را سم‌پاشي كنند و بعد از اين مدت آنها را بچينند، ديگر دوره كارنت آنها طي مي‌شود و سم موجود در اين محصولات از بين مي‌رود. حتي گاهي ديده مي‌شود كه سيب يا خيار بلافاصله پس از سم‌پاشي چيده مي‌شود مصرف‌كننده ممكن است به دردسر بيفتد. بنابراين اگر مي‌توانيد ميوه‌هايي مانند سيب يا خيار را كه مي‌توان با پوست خورد و اتفاقا پوست‌شان خواص بيشتري از نظر وجود ويتامين‌ها و فيبر دارد، يكي دو هفته در يخچال نگه داريد تا دوره كارنت آنها طي شود و سم‌شان تا حدي از بين برود و بعد آنها را مصرف كنيد. اگر هم كه امكان اين كار برايتان وجود ندارد، بهتر است حتما ميوه‌ها را قبل از خوردن پوست بگيريد تا آسيب كمتري به بدنتان برسد و بيشترين فايده را از خوردن آن ميوه ببريد. اين توصيه در مورد ميوه‌اي مانند خيار كه زود نرم مي‌شود و از بين مي‌رود اهميت بيشتري دارد. ناگفته نماند كه اين روزها، به خاطر حفظ محيط زيست هم كه شده ديگر از سموم يا كودهاي شيميايي غيرقابل تجزيه كه هميشه روي محصولات كشاورزي باقي مي‌مانند، استفاده نمي‌كنند و سم موجود در همه ميوه‌ها و سبزيجات در مدت خاصي تجزيه مي‌شوند و از بين مي‌روند.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.