اگر فرزندتان در آستانه 3سالگي است...

1. در خوابيدن منظم و به موقع مقاومت مي‌کند، 2. رفتارهايي كه موجب آبروريزي والدين مي‌شود از خود بروز مي‌دهد، 3. بچه‌هاي ديگر يا پدر و مادر را کتک مي‌زند يا گاز مي‌گيرد، 4. اجزاي جدا شده اسباب‌بازي‌هايش را براي چسباندن يا قرار دادن در محل اصلي خودشان کنار هم نمي‌گذارد. به عنوان نمونه نمي‌داند که بايد چرخ‌هاي ماشينش را به ميله رابط چرخ‌ها که از يک چرخ به چرخ ديگر کشيده شده است، متصل کند تا دوباره
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر فرزندتان در آستانه 3سالگي است...

اگر فرزندتان در آستانه 3سالگي است...
اگر فرزندتان در آستانه 3سالگي است...


 

نويسنده:دکتر بهرام دلاور*




 
در اين مقاله روي توانايي‌هاي عمده‌اي که بايد يک کودک 30 تا 36 ماهه داشته باشد و اگر آنها را کسب نکرده باشد در معرض خطر پيشرفت اختلالات تکاملي است، بحث مي‌کنم.
هر کودکي که تا سن 30 ماهگي اشكالات زير را داشته باشد، نيازمند معاينه توسط پزشک است:
1. در خوابيدن منظم و به موقع مقاومت مي‌کند، 2. رفتارهايي كه موجب آبروريزي والدين مي‌شود از خود بروز مي‌دهد، 3. بچه‌هاي ديگر يا پدر و مادر را کتک مي‌زند يا گاز مي‌گيرد، 4. اجزاي جدا شده اسباب‌بازي‌هايش را براي چسباندن يا قرار دادن در محل اصلي خودشان کنار هم نمي‌گذارد. به عنوان نمونه نمي‌داند که بايد چرخ‌هاي ماشينش را به ميله رابط چرخ‌ها که از يک چرخ به چرخ ديگر کشيده شده است، متصل کند تا دوباره چرخ‌ها درست کار کنند يا متوجه نيست که دست‌هاي عروسکش که از جا درآمده‌اند را بايد به محل جداشدن قطعه ببرد و آن را بچسباند يا متصل کند، 5. جملات دو کلمه‌اي را نمي‌تواند بگويد. مامان بيا، آب بده، بابارفت و....، 6. هنوز همه اجزاي بدنش را نمي‌تواند نام ببرد، 7. خودش به تنهايي بلد نيست با قاشق غذا بخورد، 8. نمي‌تواند برجي با شش مکعب روي هم بگذارد به طوري که نريزند (قطعات نبايد در هم مثل لگو چفت شوند)، 9. نمي‌تواند وقتي چيزي مثل چکش به او داده مي‌شود ضربه عمودي بزند يا با دستانش عمودي روي چيزي بکوبد، 10. وقتي درجا ايستاده است، نمي‌تواند درجا با دو پا بالا بپرد، 11. با پايش نمي‌تواند به توپ شوت بزند. اما كودكان 36 ماهه‌اي كه كارهاي زير را به درستي انجام ندهند نيز نيازمند بررسي هستند:
1. پوشيدن لباس به تنهايي، 2. گفتن كامل اسم و فاميلش، 3. عدم رعايت نوبت در بازي با ساير بچه‌ها، 4. گرفتن مداد رنگي با مشت به جاي دو انگشت، 5. كشيدن دايره، 6. روي يك پا ايستادن براي يك لحظه، 7. داستان‌سرايي داستان‌هاي كوچك، 8. ساختن برج مكعبي 10 قطعه‌اي.
يک بچه 3 ساله كودكي فوق‌العاده فعال با قدرت برقراري ارتباط با هر كس كه دلش بخواهد است. در اين گروه سني كودكان خودمحور هستند و همه چيز را براي خودشان مي‌خواهند و در خانواده تقاضاهايشان را ابراز مي‌كنند. در اين سن مي‌توانند با پزشك خود ارتباط برقرار كنند بنابراين اين سن زمان خوبي براي ارزيابي توانايي‌هاي كودك در قدرت استنباط و تكلم است. آنها مي‌توانند به سوالاتي همچون از كدام اسباب‌بازيت بيشتر خوشت مي‌آيد، كدام غذا را بيشتر دوست داري؟ اسم دايي چيه؟ را به راحتي پاسخ ‌دهند. آنها مي‌توانند درجا بالا بپرند، سه چرخه را ركاب بزنند، مانند افراد بزرگسال از پله‌ها بالا و پايين بروند، سوالاتي مثل چرا؟ اون چيه...؟ را مي‌پرسند، سن و جنس خود را مي‌دانند و به داستان‌هاي كوچك گوش مي‌دهند. ديگر نيازي به مصرف مكمل‌ها ندارند و بايد توجه داشت كه غذا خوردن را به عنوان جايزه ياد نگيرند. استفاده از مسواك و خمير دندان بايد تاكيد شود و اگر كودك اجازه مي‌دهد با نخ دندان بايد دندان‌هاي وي تميز شوند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص اطفال

منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط