آشنایی با آفت دهان

يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي دهان که اغلب مردم تجربه آن را دارند زخم‌هايي است که به طور متناوب در دهان ايجاد مي‌شود. بروز اين زخم‌ها موجب درد و ناراحتي، اختلال در تغذيه،‌ اختلال در تکلم و نگراني افراد مبتلا مي‌شود. اين زخم‌هاي عودکننده که حدود يک قرن از شناخت و توصيف آن مي‌گذرد آفت دهان نام دارد. متاسفانه تاکنون علت واقعي
يکشنبه، 10 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با آفت دهان

آشنایی با آفت دهان
آشنایی با آفت دهان


 





 
يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي دهان که اغلب مردم تجربه آن را دارند زخم‌هايي است که به طور متناوب در دهان ايجاد مي‌شود. بروز اين زخم‌ها موجب درد و ناراحتي، اختلال در تغذيه،‌ اختلال در تکلم و نگراني افراد مبتلا مي‌شود. اين زخم‌هاي عودکننده که حدود يک قرن از شناخت و توصيف آن مي‌گذرد آفت دهان نام دارد. متاسفانه تاکنون علت واقعي ايجاد آن ناشناخته مانده است. اين زخم‌ها که بسيار دردناک هستند ممکن است در هر سني ظاهر شوند اما اغلب در دهه دوم زندگي بروز مي‌کنند.
آفت دهان در زنان بيشتر از مردان روي مي‌دهد و به نظر مي‌رسد که منطقه جغرافيايي تاثير قابل توجهي برميزان بروز اين ضايعات دارد. به دليل تشابه باليني زخم‌هاي عودکننده آفتي با ضايعات تب خال ساده، بررسي‌هاي گسترده‌اي در رابطه با اثبات نقش عوامل ويروسي صورت گرفته است اما تاکنون ويروس ويژه‌اي معرفي نشده‌ است و آفت بيماري ويروسي محسوب نمي‌شود.
گروهي از محققان معتقدند که ميان زخم‌هاي عودکننده آفتي و بعضي غذاها از قبيل قهوه، شکلات، گردو و فندق ارتباط وجود دارد و حساسيت به موادغذايي را مطرح کرده‌اند. همچنين مصرف بادنجان، خربزه و گردو نيز در بروز آفت دهان بي‌تاثير نيست.
برخي از پژوهشگران نيز ضربه مخاط دهان را از عوامل تحريک کننده و زمينه‌ساز بروز آفت معرفي مي‌کنند به طوري که بيماراني را مشاهده مي‌کنيم که پس از انجام اعمال دندانپزشکي و در پي تحريک و دستکاري مخاط دهان يا برخورد مخاط به لبه تيز يک دندان شکسته يا برخورد مسواک با مخاط دهان در دهان‌شان زخم‌هاي آفتي ظاهر شده است.
کمبود برخي عوامل در خون از قبيل آهن و ويتامين 21B و اسيدفوليک نيز به عنوان عامل مستعد کننده بروز اين ضايعات اعلام شده است. برخي نقش عوامل هورموني را مطرح مي‌سازند و درصد کمي از زنان در زمان مشخصي از دوره ماهانه افزايش بروز زخم‌هاي آفتي دهان را مشاهده مي‌کنند. برخي استرس‌ها و فشارهاي رواني نيز در بروز آفت دهان موثر است به طوري که افزايش بروز اين ضايعات در ايام امتحاني دانشجويان بيشتر مي‌شود. نقش عوامل ژنتيکي نيز در بروز آفت دهان تاييد شده است. همچنين اختلالات ايمني در بروز آفت دهان موثر است. بهترين راه درمان ضايعات آفت، شناسايي و حذف عوامل مستعدکننده در بيماران است که از طريق مصاحبه و پرس و جو از آنها و گرفتن تاريخچه و انجام آزمايش‌هاي ضروري امکان‌پذير است.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.