غذاي مقوي و محبوب کاشاني‌ها

در اين مقاله به سراغ شهرستان كاشان و يكي از غذاهاي اصيل اين خطه دوست‌داشتني کشورمان مي‌رويم؛ غذايي كه ارزش تغذيه‌اي بسياري دارد و آشنايي با آن مي‌تواند محافظ سلامت شما و اعضاي خانواده‌تان باشد. راستي، هيچ مي‌دانستيد كه كاشاني‌ها موقع غذا خوردن چه عادت‌هايي دارند؟ مي‌دانيد ميوه مورد علاقه‌شان چيست؟
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاي مقوي و محبوب کاشاني‌ها

غذاي مقوي و محبوب کاشاني‌ها
غذاي مقوي و محبوب کاشاني‌ها


 

نويسنده: سارا حسنلو




 

طرز تهيه و تحليل تغذيه‌اي کوفته‌ريزه
 

در اين مقاله به سراغ شهرستان كاشان و يكي از غذاهاي اصيل اين خطه دوست‌داشتني کشورمان مي‌رويم؛ غذايي كه ارزش تغذيه‌اي بسياري دارد و آشنايي با آن مي‌تواند محافظ سلامت شما و اعضاي خانواده‌تان باشد. راستي، هيچ مي‌دانستيد كه كاشاني‌ها موقع غذا خوردن چه عادت‌هايي دارند؟ مي‌دانيد ميوه مورد علاقه‌شان چيست؟

عادت‌ غذايي كاشاني‌ها
 

بيشتر کاشاني‌ها به گوشت و انواع آبگوشت علاقه دارند و يکي از اولين چيزهايي كه در عادات غذايي آنها به چشم مي‌خورد، اين است كه آبگوشت‌ها را مانند خورشي غليظ سرو مي‌کنند و با شويدپلو مي‌خورند. برخي از آنها حتي خوردن كله‌پاچه را نيز به همين روش ترجيح مي‌دهند. ميوه شماره يک کاشاني‌ها هندوانه است و يكي از عادات ديگر آنها خوردن ميان‌وعده‌اي به نام «خيارسركه» است؛ به اين ترتيب كه حجم زيادي از خيار را پوست مي‌کنند و بعد از خرد کردن، در كاسه‌اي پر از سركه خانگي مي‌ريزند و دور هم آن را مي‌خورند. عادت غذايي ديگرشان، مصرف كاهو با سركه شيره است؛ به اين ترتيب كه به جاي سكنجبين، شيره را با سركه و آب (البته با نسبت‌هاي مشخصي) مخلوط مي‌کنند و سپس كاهوها را در آن مي‌زنند و ميل مي‌كنند.

مـواد لازم (براي4 نفر)

گوشت چرخ‌كرده

400

گرم

660

كيلوكالري

پياز بزرگ

1

عدد

20

كيلوكالري

سيب زميني

2

عدد

160

كيلوكالري

آب گوجه فرنگي

4

ليوان

100

كيلوكالري

نعناع تازه خرد شده

2

ليوان

50

كيلوكالري

روغن كانولا

3

قاشق غذاخوري

270

كيلوكالري

نمك، فلفل سياه و زردچوبه

 

به‌ميزان دلخواه

0

كيلوكالري

طرز تهيه
ابتدا پياز را رنده و سپس آن را با گوشت مخلوط كنيد. آنگاه ادويه‌هاي يادشده و نعناع تازه را اضافه کنيد و به شکل گلوله‌هايي به اندازه يك گوجه‌سبز درآوريد. بعد، در كمي روغن، آنها را تفت بدهيد تا خوب بپزند. سپس سيب‌زميني‌هاي نگيني‌شده را اضافه كنيد و آب گوجه‌فرنگي در آن بريزيد و بگذاريد محتويات غذا روي حرارت ملايم گرم شوند و آب نسبتا غليظي به دست آيد.

غذاي مقوي و محبوب کاشاني‌ها

نكته خانه‌داري
مي‌توانيد كوفته‌ريزه‌هايتان را در كمي كره سرخ كنيد تا غذايتان عطر بهتري پيدا ‌كند. در ضمن سيب‌زميني‌هايتان را نيز مي‌توانيد با قاشقي مخصوص به شکل گلوله‌هايي‌ در آوريد تا ظاهر غذايتان زيباتر شود.
كاشاني‌ها در فصل گوجه‌سبز معمولا به جاي آب گوجه‌فرنگي به اين غذا گوجه‌سبز مي‌زنند و اين غذا را ترش‌مزه ميل مي‌كنند.

اين غذا چند كالري دارد؟
 

اين غذا در مجموع داراي 1300 كيلوكالري انرژي است و در صورتي كه آن را به 4 قسمت تقسيم كنيد به هر نفر 325 كيلوكالري خواهد رسيد.

خواص گوشت چرخ‌کرده
 

فرمي از گوشت قرمز كه چربي بيشتري دارد، گوشت چرخ كرده است كه البته مي‌توان با گرفتن چربي‌هاي مرئي گوشت و استفاده بيشتر از گوشت گوساله، ميزان چربي را پايين آورد. با وجود همه اينها، 30 گرم از اين نوع گوشت داراي 55 كيلوكالري انرژي است و يك واحد گوشت به حساب مي‌آيد. اين ماده غذايي منبع پروتئين، آهن و ويتامين B12 است بنابراين بايد در برنامه غذايي هفتگي باشد. جالب است بدانيد كه مطالعات نشان داده‌اند بيشترين ميزان ويتامين B12 در گوشت گوساله وجود دارد بنابراين توصيه مي‌شود كه آن را بيشتر مورد استفاده قرار دهيد به‌خصوص اگر سالمند، باردار يا شيرده هستيد، بيماري كبد داريد يا سيگار مي‌كشيد زيرا در اين صورت نياز به اين ماده مغذي در شما افزايش يافته است. فراموش نكنيد كه اين ويتامين در متابوليسم چربي‌ها دخالت دارد، به سنتز ميلين يا غلاف محافظ اعصاب كمك مي‌كند و خاصيت آنتي‌اكسيداني دارد.

خواص گوجه‌فرنگي
 

گوجه‌فرنگي به دليل ويتامين C و بتاكاروتن فراوان و البته پتاسيم ارزش تغذيه‌اي فراواني دارد. به طوري كه عادت به خوردن آن نه تنها از بروز بسياري از سرطان‌ها جلوگيري مي‌كند بلكه فرآيند پيري را به تاخير انداخته و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را به شدت كم مي‌كند. به اين دليل عادت به خوردن آن به تمامي گروه‌هاي سني به خصوص آقايان ميانسال توصيه مي‌شود زيرا اين دسته از افراد در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند و با خوردن گوجه‌فرنگي احتمال ابتلا به اين بيماري در آنها پايين مي‌آيد. در اين بين هستند افرادي كه گوجه‌فرنگي دوست ندارند اما ريختن اين سبزي در غذا براي آنها آزاردهنده نيست بنابراين مي‌توان گوجه‌ها را پس از پوست‌گيري، رنده كرده و به جاي رب و آب در غذا استفاده كرد به اين ترتيب هم ارزش تغذيه‌اي غذا بالا مي‌رود و هم نياز روزانه شما تامين خواهد شد.

خواص نعناع
 

حتما مي‌دانيد كه نعناع يکي از سبزيجات پرمصرفي است که هميشه پاي ثابت سبزي خوردن است؛ يک گياه بوته‌اي چندساله که انواع مختلفي دارد. از خواص طبيعي آن مي‌شود به اين موارد اشاره کرد: ضد تهوع، ضد استفراغ، ضد ويروس تبخال، ضد خارش، ضد تب، بازکننده برونش و رفع‌کننده احتقان، صفرا‌آور و خارج کننده سموم بدن. يکي ديگر از خواص نعناع، مسکن بودن آن است. ضمن اينکه هيچ‌گونه عارضه جانبي يا حساسيتي بعد از مصرف اين سبزي تا به حال گزارش نشده است. بنابراين، مي‌توان علاوه بر فيبر كه در تمامي سبزي‌ها يافت مي‌شود با خوردن آن از فوايد ياد شده نيز بهره برد. فقط يادتان باشد كه هر ليوان نعناع خرد شده يك واحد سبزي به حساب آمده و داراي 25 كيلوكالري انرژي است.
همراه اين غذا
كاشاني‌ها اين غذا را با ترشي و سبزي خوردن فراوان و نان تردي كه به نام نان گندم يا جوي كاشاني شهرت دارد و نسبتا بزرگ و خشك است، ميل مي‌كنند. در صورت دسترسي به اين نان، آن را از دست ندهيد؛ چرا که طعم غذايتان لذت‌بخش‌تر و متفاوت‌تر خواهد شد.

اگر فشارخون داريد
 

نمك را به هيچ عنوان به اين غذا اضافه نكنيد و ميزان نعناع را به عنوان يك طعم‌دهنده بالا ببريد. گوجه‌فرنگي مصرفي‌تان را نيز بيشتر کنيد و به جاي گوشت قرمز چرخ‌كرده، از گوشت مرغ چرخ‌كرده استفاده كنيد.

اگر فرزندتان بدغذاست
 

كوفته قلقلي از غذاهاي مورد علاقه بچه‌هاست و شما مي‌توانيد گوشت را به اين شكل به بچه‌هاي بدغذا بخورانيد. افزودن سيب‌زميني مي‌تواند كمبود كالري اين گروه سني را تامين كند و خوردن اين غذا با كمي نان (تهيه شده با آرد كامل) وعده غذايي كاملي برايتان خواهد ساخت.

اگر اضافه وزن داريد
 

ميزان چربي مصرفي‌تان را كمتر و ميزان سيب‌زميني‌تان را محدود كنيد و حتي در صورت داشتن گوجه‌سبز، مي‌توانيد اين ميوه را هم در غذا بريزيد. در ضمن، مصرف نانتان را نيز به حداقل برسانيد و در كنارش از سبزي‌هاي پرفيبري مانند هويج، قارچ و كلم بروكلي بهره ببريد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.