پوسيدگي دنداني ناشي از شيشه شير

يکي از شايع‌ترين دلايل پوسيدگي دندان‌هاي کودکان شيرخوار، استفاده از شيشه شير است. اين پوسيدگي‌ها باعث تخريب شديد دندان‌هاي کودک مي‌شوند و والدين را نگران مي‌کنند. شايد تنها دندان‌هايي که امکان سالم ماندن داشته باشند، دندان‌هاي جلويي فک پايين کودک باشند که هنگام مکيدن شير، زبان روي آنها را مي‌پوشاند. پيش از آنکه به
شنبه، 16 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پوسيدگي دنداني ناشي از شيشه شير

پوسيدگي دنداني ناشي از شيشه شير
پوسيدگي دنداني ناشي از شيشه شير


 





 
يکي از شايع‌ترين دلايل پوسيدگي دندان‌هاي کودکان شيرخوار، استفاده از شيشه شير است. اين پوسيدگي‌ها باعث تخريب شديد دندان‌هاي کودک مي‌شوند و والدين را نگران مي‌کنند. شايد تنها دندان‌هايي که امکان سالم ماندن داشته باشند، دندان‌هاي جلويي فک پايين کودک باشند که هنگام مکيدن شير، زبان روي آنها را مي‌پوشاند. پيش از آنکه به راه‌هاي پيشگيري اشاره کنم، ذکر نکاتي درباره اهميت دندان‌هاي کودکان خالي از لطف نيست زيرا کودکان براي جويدن، صحبت کردن و همچنين داشتن ظاهري زيبا، به قدرت و سلامت دندان‌هايشان نيازمند هستند.
به علاوه، دندان‌هاي شيري فضاي لازم را براي دندان‌هاي دايمي حفظ مي‌کنند و اگر کودک خردسالي دنداني را زود هنگام از دست بدهد، دندان‌هاي مجاور ممکن است به سمت فضاي خالي حرکت کنند و فضاي لازم براي رويش دندان‌هاي دايمي را پر کنند. اين موضوع سبب در هم ريختگي يا کج شدن دندان‌هاي دايمي مي‌شود. به همين دليل حفظ سلامت دندان‌هاي شيري و درمان به موقع‌ آنها در صورت ايجاد پوسيدگي ضروري است.درباره عوامل ايجادکننده اين نوع پوسيدگي بايد گفت که اين نوع پوسيدگي در صورتي روي مي‌دهد که مواد شيرين مانند شير يا آب ميوه‌هاي شيرين شده به کودک داده شود و براي مدت طولاني روي سطوح دندان‌ها باقي بماند. در نتيجه باکتري‌هاي موجود دردهان، مواد قندي را استفاده و اسيد توليد مي‌کنند و اسيد حاصل نيزبه دندان‌ها حمله مي‌کند.

پوسيدگي دنداني ناشي از شيشه شير

والديني که کودکشان از شيشه شير استفاده مي‌کند بايد توجه داشته باشند که براي پيشگيري از پوسيدگي زودهنگام دندان فرزندان‌شان به دقت به اين نکات عمل کنند:
• بعد از هر بار شير خوردن، دندان‌هاي کودک را با يک گاز تميز پاک کنيد. مسواک زدن دندان‌هاي کودکان خود را بعد از رويش نخستين دندان آغاز کنيد. در نواحي فاقد دندان نيز لثه‌ها را تميز کنيد و ماساژ دهيد.
• هرگز اجازه ندهيد کودک شما با شيشه‌هاي حاوي شير يا‌ آب ميوه و ديگر ترکيبات شيرين بخوابد.
منبع: http://salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.