روش‌هاي ممنوعه در گرم کردن خانه

همه ما با سرد شدن هوا به‌طور طبيعي ضمن رو آوردن به استفاده از لباس‌هاي گرم،‌ به فكر گرم كردن هواي خانه و محل سكونت خود مي‌افتيم. در واحدهاي مسكوني و حتي محيط‌هاي كار، وسايل و سيستم‌هاي حرارتي و گرمايشي نصب و راه‌اندازي مي‌شود و همچنين با برخي اقدامات مكمل سعي مي‌شود جلوي هدررفت گرماي محيط گرفته شود تا در
دوشنبه، 18 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش‌هاي ممنوعه در گرم کردن خانه

روش‌هاي ممنوعه در گرم کردن خانه
روش‌هاي ممنوعه در گرم کردن خانه


 

نويسنده: دكتر جواد نوفرستي




 

خانه‌مان را چگونه گرم نكنيم؟
 

همه ما با سرد شدن هوا به‌طور طبيعي ضمن رو آوردن به استفاده از لباس‌هاي گرم،‌ به فكر گرم كردن هواي خانه و محل سكونت خود مي‌افتيم. در واحدهاي مسكوني و حتي محيط‌هاي كار، وسايل و سيستم‌هاي حرارتي و گرمايشي نصب و راه‌اندازي مي‌شود و همچنين با برخي اقدامات مكمل سعي مي‌شود جلوي هدررفت گرماي محيط گرفته شود تا در نهايت انرژي كمتري هم مصرف شود.
اگر تا امروز به واسطه بهاي ناچيز حامل‌هاي انرژي و به طور خاص گاز طبيعي، توجه چنداني به ميزان مصرف گاز براي گرم كردن خانه يا محل كار خود نداشته‌ايم يا براي جلوگيري از اتلاف انرژي و هدررفت گرما براي صرفه‌جويي اقدام خاصي انجام نداده‌ايم، با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي،‌ براي آنكه مشمول جريمه‌هاي سنگين مصارف بالاي الگوي استاندارد نشويم يا از محل يارانه نقدي دريافتي،‌ سهم كمتري را بابت انرژي مصرفي بپردازيم بايد بيش از قبل به صرفه‌جويي در مصرف گاز توجه كنيم اما نبايد نكات ايمني را حتي در صرفه‌جويي فراموش كرد. لازم است افراد براي گرم كردن محيط خانه يا محل كسب و كار خود به نكات ايمني توجه داشته باشند؛ از روش‌هاي غيرايمن استفاده نكنند و حتي در هر اقدامي‌ براي صرفه‌جويي نيز به ايمني توجه داشته و مراقب جان خود و اعضاي خانواده‌شان باشند و اين نكات را به ديگران هم يادآوري کنند. در اينجا چند نمونه از روش‌هاي غيرايمن را که متاسفانه براي گرم کردن خانه به کار برده مي‌شوند، با هم مرور مي‌کنيم.
1.عدم توجه به سلامت و كاركرد صحيح دودكش لوازم گازسوز و چك نكردن مسير دودكش وسايل گرمازا. از اتصال كامل و بدون درز قطعات دودكش و زانوها اطمينان حاصل کنيد. توجه داشته باشيد که دودكش‌هاي پشت بام فاقد كلاهك H سالم، طول افقي زياد، دودكش‌هاي مسدود شده يا نيمه باز، دودكش‌هاي رها شده در درز انقطاع ساختمان‌ها، دودكش‌هاي بيرون‌زده از پنجره‌ها و ديوارهاي ساختمان‌ها كه عمدتا فاقد طول عمودي هستند، دودكش‌هاي روبه پايين در داخل واحد مسكوني يا زانوهاي رو به پايين دودكش‌ها در قسمت بيروني ساختمان‌ها، طول عمودي كم دودكش بخاري تا پشت بام و ‌تجمع دودكش‌ها در پشت بام خطرآفرين هستند.
2.جلوگيري از ورود هواي تازه به داخل واحد مسكوني و تهويه هوا. علاوه بر اهميت و الزام نصب دودكش مناسب، جريان هواي تازه و تهويه هوا در محيطي كه وسيله گازسوز گرمايشي قرار دارد و وجود منفذ يا مسيري براي ورود مداوم هواي تازه به محل سكونت ضروري است. اين منفذ يا مسير مي‌تواند يك دريچه دائـم باز با ابعاد استاندارد يا فضاي باز پايين در ورودي آپارتمان يا روزنه‌هاي اطراف پنجره يا لاي يكي از پنجره‌ها باز باشد. حتي ‌مطابق مقررات ملي ساختمان و تاكيد سازمان نظام مهندسي، در ساختمان‌هايي كه براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي از پنجره‌هاي دوجداره استفاده مي‌شود،‌ پيش‎بيني دريچه دائـم باز براي ورود هواي تازه براي احتراق محصولات گازسوز مانند بخاري، آبگرمكن، شومينه و حتي اجاق گاز ضروري است. اين نكته مهم به‌ويژه در واحدهاي مسكوني با زيربناي كم اهميت بيشتري دارد. بنابراين لازم است افراد توجه داشته باشند كه چنانچه واحد مسكوني آنها فاقد مسير يا دريچه‌اي براي ورود هواي تازه است و داخل واحد مسكوني‌شان وسيله گازسوز دارند، استفاده از پنجره‌هاي دوجداره يا بستن تمام درزهاي اطراف در و پنجره‌ها خطرآفرين است.
3.استفاده از بخاري‌هاي دودكش‌دار بدون دودكش، حتي اگر ظرفيت حرارتي آنها كم باشد.
4.استفاده از بخاري‌هاي بدون دودكش براي گرم كردن فضاهاي كوچك فاقد تهويه هوا مانند اتاق خواب، حمام و رخت‌كن. توجه داشته باشيد كه اين بخاري‌ها استاندارد و راندمان بسيار بالايي دارند اما شرايط استفاده آن متفاوت است و مناسب محل‌هايي هستند كه جريان هوا به‌صورت مستمر و زياد وجود دارد.
5.قرار دادن دودكش بخاري در ظرف آب به تصور از بين رفتن گاز مونواكسيدكربن.
6.استفاده از بخاري با دودكش‌هاي آكاردئـوني يا استفاده از دودكش‌هاي با طول افقي يا عمودي زياد در داخل واحد مسكوني با هدف استفاده حداكثر از گرمايش محصولات احتراق داخل دودكش.
7.استفاده از اجاق‌هاي خوراك‌پزي براي گرم كردن محيط چه در بخش خانگي و چه در محيط‌هاي كوچك كارگري و رستوران‌ها و اغذيه فروشي‌ها و كارگاه‌هايي كه محل اقامت شبانه افراد نيز هست و حوادث گازگرفتگي در آنها مكررا اتفاق مي‌افتد.
8.استفاده طولاني مدت و پشت سرهم افراد خانواده از حمام براي استحمام يا شستن رخت‌ها و گرم كردن بيش از حد هواي واحد مسكوني و نپوشيدن لباس‌هاي مناسب و گرم‌تر به‌ويژه با بستن تمام پنجره‌ها و روزنه‌هاي ورود هواي تازه و روشن بودن همزمان چند وسيله گازسوز مانند بخاري،‌ شومينه و آبگرمكن.
9.استفاده از شعله‌هاي اجاق گاز براي گرم كردن محل سكونت.
10.استفاده همزمان و طولاني مدت از چند وسيله گازسوز در فضاي فاقد تهويه هوا.
11.عبور دادن دودكش بخاري از مجراي دودكش شومينه.
12.باز گذاشتن طولاني مدت دوش آب داغ حمام براي هواگرفتن محيط سرد خانه و روشن بودن طولاني مدت آبگرمكن.
13.استفاده از شومينه‌هاي ساختماني به‌عنوان تنها وسيله گرمايش منزل يا استفاده طولاني‌مدت از آن.
14.استفاده از بخاري‌هاي فرسوده و قديمي ‌و بدون انجام سرويس آن توسط تعمير‌كاران مجاز و راه‌اندازي و سرويس آن توسط افراد غيرماهر.
15.خريد و استفاده از وسايل حرارتي فاقد استاندارد و خدمات پس از فروش و حتي عدم توجه به داشتن برچسب انرژي و كيفيت آن و نگاه صرف به قيمت ارزان يا ظاهر آن.

منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.