با ميوه‌هاي مانده چه‌کار کنيم؟

بعضي‌ها عادت دارند موقع خريد، مثلا حجم زيادي ميوه بخرند؛ بعضي‌ها هم به خاطر ارزاني فصلي يا دور بودن از مراکز خريد، با يک بار رفتن به ميادين ميوه‌ و تره‌بار يا مغازه‌ها حجم زيادي ميوه خريداري ‌کنند. اما اين کار ممکن است سبب ماندن بخش زيادي از اين مواد درون يخچال شود و بعد از مدتي تازگي و طراوت خود را از دست بدهد. براي نگهداري ميوه و
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با ميوه‌هاي مانده چه‌کار کنيم؟

با ميوه‌هاي مانده چه‌کار کنيم؟
با ميوه‌هاي مانده چه‌کار کنيم؟


 

نويسنده:سهيلا عابدين‌پور




 
بعضي‌ها عادت دارند موقع خريد، مثلا حجم زيادي ميوه بخرند؛ بعضي‌ها هم به خاطر ارزاني فصلي يا دور بودن از مراکز خريد، با يک بار رفتن به ميادين ميوه‌ و تره‌بار يا مغازه‌ها حجم زيادي ميوه خريداري ‌کنند. اما اين کار ممکن است سبب ماندن بخش زيادي از اين مواد درون يخچال شود و بعد از مدتي تازگي و طراوت خود را از دست بدهد. براي نگهداري ميوه و سبزي روش‌هاي زيادي وجود دارد اما در آپارتمان‌هاي کوچک امروزي که نه تراس مناسبي دارند و نه انباري خنکي، تنها يخچال را براي نگهداري ميوه‌ها در اختيار داريم. پس بايد چه کار کنيم؟
حتما ديده‌ايد که يک سبد ميوه تازه مي‌تواند تنها با وجود يک ميوه خراب و فاسد، گنديده و خراب شود. پس بعد از خريد ميوه، آنها را به دقت نگاه کنيد و در صورتي که ديديد ميوه‌اي لک‌ دارد يا خراب است آن را از بقيه جدا کنيد. موقع خريد در انتخاب ميوه‌ها و اينکه قصد داريد چه مدت آنها را نگهداريد دقت کنيد. پرتقال و نارنگي و حتي سيب را مي‌توانيد حتي تا 2 هفته در يخچال نگهداري کنيد اما توجه کنيد که ميوه‌هايي مثل انگور و خيار و کيوي و موز زودتر تازگي خود را از دست داده و خراب و له مي‌شوند. حتي اگر برايتان امکان دارد مي‌توانيد تازه به تازه ميوه تهيه کنيد. هنگام خريد، ترجيحا ميوه‌هايي را انتخاب کنيد که وزنشان نسبت به اندازه‌شان سنگين‌تر باشد. سنگيني ميوه نشانه خوبي از آبدار بودن آن است و براي فهميدن تازه و رسيده بودن ميوه توصيه مي‌شود آن را بو بکشيد. ميوه‌هاي تازه و رسيده عطر و بوي خوبي دارند اما ميوه‌هاي مانده اين بو را ندارند. به بافت ميوه هم توجه کنيد؛ مثلا وقتي به يک کيوي دست مي‌زنيد و متوجه مي‌شويد که شل و آبکي است، معنايش اين است که بيش از حد رسيده است و بهتر است از خير خريدش بگذريد. در صورتي که مقدار زيادي ميوه خريداري کرده‌ايد و مصرف آنها مدت زيادي طول مي‌کشد بهتر است آنها را نشوييد و نشسته نگه‌شان داريد؛ چرا که ميوه‌هاي نشسته ماندگاري بيشتري دارند.

و اما ميوه‌هاي مانده
 

همان‌طور که گفتيم بهترين راه براي جلوگيري از خراب و فاسد شدن ميوه‌ها آن است که به اندازه مورد نياز ميوه بخريم اما درصورتي که باز هم ميوه‌ها اضافه آمده و تازگي خود را از دست داده‌اند قبل از اينکه پوسيده وخراب شوند مي‌توانيم با پختن يا خشک کردن آنها هم تنوعي در تغذيه ايجاد کنيم و هم از اسراف جلوگيري کنيم؛ مثلا مي‌توانيم سيب را بعد از پوست کردن بپزيم و پوره يا کمپوت يا مربا درست کنيم. از پوست برخي ميوه‌ها نظير پرتقال و ليمو هم مي‌توانيم براي معطر کردن مرباها يا حتي برخي از غذاها استفاده کنيم و موزهاي له شده را براي درست کردن پوره و شيرموز نگه داريم.
خشک کردن باقي‌مانده ميوه‌ها هم روش ديگري براي استفاده از ميوه‌هاي اضافي است اما اين کار مهارت بالايي لازم دارد و بايد لوازم مورد نياز براي خشک کردن داشته باشيم. از اضافه انگور هم مي‌توانيم براي درست کردن سرکه استفاده کنيم. براي نگهداري خيار نيز مي‌توان آن را با آب ونمک شست وبعد از خشک کردن درون ظرف فلزي قرار داد و در يخچال گذاشت. انگور را هم درون کيسه نايلوني در جاي خنک مي‌توان تا چند روز نگهداري کرد. موز را نيز نبايد در محلي که آفتاب و نور مستقيما به آن مي‌تابد، گذاشت. در نور زياد و گرما بسياري از ميکروارگانيسم‌ها فعال شده و سبب خرابي اين ميوه مي‌شوند پس بهتر است چنين ميوه‌هايي را در ظرفي که درب آن محکم بسته مي‌شود، قرار داده و در يخچال بگذاريم.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.