ارزش غذايي محتويات آب‌دوغ خيار

بچه که بوديم، ظهرهاي تابستان وقتي هيچ چيزي گرماي هوا را کم نمي‌کرد و اشتهاي همه ما به دليل گرما به اصطلاح کور شده بود، يک غذاي تابستاني خنک و خوش‌مزه نويد خوردن ناهاري دلپذير به ما مي‌داد که موجب مي‌شد هم گرماي هوا را از ياد ببريم و هم اشتهاي کور شده‌مان آن‌قدر تحريک شود که بتوانيم يک کاسه آبدوغ‌خيار دست ساخت مادر را با ولع
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزش غذايي محتويات آب‌دوغ خيار

ارزش غذايي محتويات آب‌دوغ خيار
ارزش غذايي محتويات آب‌دوغ خيار


 





 
بچه که بوديم، ظهرهاي تابستان وقتي هيچ چيزي گرماي هوا را کم نمي‌کرد و اشتهاي همه ما به دليل گرما به اصطلاح کور شده بود، يک غذاي تابستاني خنک و خوش‌مزه نويد خوردن ناهاري دلپذير به ما مي‌داد که موجب مي‌شد هم گرماي هوا را از ياد ببريم و هم اشتهاي کور شده‌مان آن‌قدر تحريک شود که بتوانيم يک کاسه آبدوغ‌خيار دست ساخت مادر را با ولع هر چه تمام‌تر بخوريم. تزيين نعناع و شويد و گل محمدي با نقش و نگارهاي با سليقه مادر روي کاسه سفالي آبي، از خاطره‌هاي تکرار نشدني کودکي ماست.
آب‌دوغ خيار غذايي ساده است که از مخلوط دوغ ترش يا ماست، خيار رنده شده، سبزي‌هاي معطر، يخ و نان به عنوان اجزاي اصلي و گردو، خامه، ترخون، ريحان، نعناع و کشمش به عنوان اجزاي فرعي به صورت سرد تهيه مي‌شود. با توجه به مواد غذايي استفاده شده در اين غذاي سنتي و توجه به اينکه به صورتي از تمام گروه‌هاي مواد غذايي از جمله نان در گروه نان و غلات، ماست از گروه شير و لبنيات، سبزي‌ها و ميوه‌ها و... در تهيه آن استفاده مي‌شود، مي‌توان نتيجه گرفت که اين غذا ، غذايي کامل است. اين غذا براي فصول گرم سال مناسب است و عطش را رفع مي‌کند. ارزش غذايي و سلامت اين غذاي سنتي با توجه به مواد غذايي که در تهيه آن استفاده مي‌شود، زياد است.

ارزش ماست
 

ماست يکي از قديمي‌ترين فرآورده‌هاي شير است که نقش مهمي در تأمين کلسيم و پروتئين مورد نياز بدن دارد. هر چند در ضمن فرآيند حرارتي، پاره‌اي از ويتامين‌هاي موجود درشير كاهش مي يابند، اما بعضي از اين تركيبات به وسيله باكتري‌هاي ماست در ضمن فرآيند توليد، به مقدار قابل توجهي ساخته مي‌شوند. محققان زيادي ادعا كرده‌اند كه رابطه مستقيمي ميان مصرف ماست وافزايش طول عمر وجود دارد. از آن جمله طول عمر قبايل ساكن در بلغارستان را با مصرف زياد ماست مرتبط دانسته‌اند.
هضم ماست آسان‌تر از شير است. ماست منبع غني از کلسيم است. 250ميلي‌ليتر ماست داراي 450 ميلي‌گرم كلسيم است. اين مقدار مي‌تواند نصف نياز كودكان و30 تا 40 درصد نياز كلسيم بزرگسالان را برطرف كند. بايد در نظر داشت كه حضور باكتري‌هاي زنده در ماست، سبب افزايش جذب كلسيم در بدن مي‌شود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مقدار جذب كلسيم از 250 ميلي‌ليتر ماست در مقايسه با همين مقدار شير بيشتر است.
در هر250 ميلي‌ليتر ماست تقريبا 10 تا 14 گرم پروتئين موجود است كه تقريبا برابر با 20 درصد نياز روزانه است. همچنين عمليات تخمير باكتري‌هاي ماست سبب سهولت تسهيل جذب پروتئين‌ها مي‌شود. به اين دليل، پروتئين‌هاي ماست را پروتئين‌هاي پيش هضم شده مي‌نامند. اين غذاي دوستدار سلامت با تقويت باكتري‌هاي مفيد ساكن روده، موجب افزايش سلامت دستگاه گوارش مي‌شود و با خنثي‌سازي برخي تركيبات مضر صفراوي، از تحريك جدار روده‌ها كاسته و احتمال بروز تومور روده را كاهش مي‌دهد. كلسيم موجود در ماست نيز موجب رشد بي‌رويه سلول‌هاي پوششي روده بزرگ مي‌شود. يك بررسي نشان داده است که بروز سرطان روده در افرادي كه كلسيم بيشتري مصرف مي‌كنند، كمتر است و مطالعه ديگري نشان داده كه متوسط ورودي 1200 ميلي‌گرم كلسيم در روز به بدن، سبب كاهش چشم‌گير شيوع و بروز سرطان روده بزرگ مي‌شود. ماست با ايجاد شرايط مناسب بيولوژيكي، موجب جذب بهتر برخي موادغذايي مي‌شود كه از جمله آنها مي‌توان به افزايش جذب كلسيم و ويتامين‌هاي گروه اشاره کرد. متخصصان در هنگام مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها، مصرف ماست را توصيه مي‌کنند زيرا اغلب آنتي‌بيوتيك‌ها موجب نابودي باكتري‌هاي مفيد دستگاه گوارش شده و به دنبال آن سبب اختلال در كار دستگاه گوارش مي‌شوند. ماست مي‌تواند به برگشت شرايط طبيعي روده ها كمك کند. توصيه شده در هنگامي كه قرار است بيمار بيش از دو هفته آنتي‌بيوتيك مصرف کند، حداقل 250 ميلي‌ليتر ماست را در رژيم غذايي روزانه خود قرار دهد همچنين مصرف روزانه 250 ميلي‌ليتر ماست حاوي باكتري‌هاي زنده، سبب كاهش تعداد قارچ‌ها و مخمرهاي بيماري‌زا در دستگاه تناسلي زنان شده و شيوع عفونت ناشي از اين ارگانيزم‌ها را كاهش مي‌دهد. تحقيقات نشان داده كه ماست مي‌تواند سبب كاهش كلسترول خون شود. در كودكاني كه دچار بيماري سوءجذب هستند، ماست به جذب دو تركيب مهم غذايي پروتئين‌ها و مواد‌معدني كمك مي‌كند. اسيد‌لاكتيك موجود در ماست موجب سهولت جذب و هضم اين تركيبات مغذي مي‌‌شود
محققان توصيه مي‌كنند كه براي كاهش وزن بايد مصرف ماست در رژيم غذايي گنجانده شود. بسياري از افرادي كه براي لاغر شدن رژيم غذايي دارند، فرآورده‌هاي لبني را از فهرست مواد غذايي حذف مي‌كنند. اين در حالي است كه محققان دريافتند که ماست در واقع توانايي بدن را براي سوزاندن چربي‌ها تقويت كرده و حفظ عضلات در وضعيت مناسب را تسهيل مي‌كند. افرادي كه در رژيم غذايي خود ماست كم چربي را مي‌گنجانند، بيشتر از افرادي كه فقط دريافت كالري خود را كم مي‌كنند، كاهش وزن دارند.

ارزش غذايي کشمش
 

انگور خشک شده که همه به نام کشمش مي‌شناسند، قرن‌ها پيش به وجود آمده است. کشمش در ايران و مصر در دو هزار سال پيش از ميلاد، توليد شده بود. کشمش در روم به عنوان جايزه براي افرادي که محل‌هاي عبادت را تزيين مي‌کردند و براي برندگان مسابقات ورزشي استفاده مي‌شد.
کشمش، ميوه خشک مغذي است که در تمام سال يافت مي‌شود. اين ماده غذايي پرانرژي، کم‌چرب و کم‌سديم است. بنابراين براي افرادي که رژيم‌هاي کم‌سديم را بايد رعايت کنند، خوردن کشمش بسيار مفيد است. کشمش داراي خاصيت آنتي‌اکسيداني است و از تخريب سلولي جلوگيري مي‌کند و در سلامت استخوان‌ها و جلوگيري از پوکي استخوان نقش مهمي بر عهده دارد، به همين دليل مصرف آن براي زنان پيش از يائسگي بسيار مفيد است. کشمش منبع خوب ويتامين و هورمون استروژن بوده و براي سلامت دندان و لثه بسيار مفيد است. کشمش منبع خوب ويتامين ها و مواد معدني است. عناصر و ويتامين‌هايي همچون آهن، پتاسيم، کلسيم و ويتامين در کشمش موجود است. کشمش محتوي مقدار زيادي آهن است. 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نياز روزانه بدن را تأمين مي‌کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1ميلي گرم آهن دارد، در حالي که 100 گرم گوشت گاو بين دو تا چهار ميلي‌گرم آهن دارد. همچنين منبع خوب فيبر، آنتي اکسيدان و همچنين منبع خوب انرژي است.

ارزش غذايي گردو
 

مغز گردو از جمله مغزهاي پرچرب است كه نه ‌تنها يكي از مقوي‌ترين اجزاي آجيل‌ها به شمار مي‌آيد بلكه در پخت بسياري از شيريني‌ها، دسرها و همچنين بعضي غذاها مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در اين ميان رايج‌ترين آنها خورش فسنجان و غذايي قديمي به نام كله‌جوش است.
مغز گردو مانند بقيه مغزها، سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني متعدد است كه از آن‌جمله مي‌توان به ويتامين‌هاي، اسيد فوليك، نياسين و همچنين املاح معدني شامل فسفر، پتاسيم، منيزيم و پروتئين اشاره كرد. جالب توجه آن است كه فسفر موجود در گردو به اندازه‌اي است كه با فسفر موجود در ماهي و تخم‌مرغ تا حدي برابري مي‌كند.
مغز گردو با اينكه از جمله مغزهاي چرب است ولي خوردن آن كلسترول خون را كاهش داده و در نتيجه خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كم مي‌كند. در ضمن نسبت به مغزهاي ديگر، حاوي مقدار بيشتري اسيد چرب امگا3 است.
با توجه به ويتامين موجود در گردو، خوردن آن براي تقويت بينايي، پوست، مو و ناخن توصيه مي‌شود. همچنين به علت دارا بودن ويتامين براي تقويت اعصاب، رفع سستي و بي‌حالي و خستگي زودرس مفيد است.

ارزش غذايي خيار
 

خيار از سبزي‌هايى است که تقريبا در سراسر سال در دسترس است. اين سبزي مفيد با داشتن مواد مغذي متعدد مي‌تواند در حفظ سلامت بدن مفيد باشد. مواد معدني گوناگون اين سبزي براي حفظ طراوت پوست کاربرد دارند. استفاده از ماسک‌هايي که خيار بخشي از ترکيب آن را تشکيل مي‌دهد، نشان مي‌دهد که از قديم تاثير اين سبزي در بهداشت پوست شناخته شده بوده است. براي مثال، به چند مورد زير توجه کنيد:
کساني که پوست صورت‌شان چرب است، آب خيار را بگيرند و بجوشانند و بدون اينکه در آن نمک بريزند صورت خود را با آن شستشو و مالش دهند.
براي جلوگيري از چين و چروک صورت بايد برش‌هاى گرد خيار را روى صورت خود بگذاريد و مدتى آن را به همان حال نگه داريد تا مواد حياتى خيار جذب پوست صورت شده و از بروز چين و چروک صورت جلوگيرى کند.
خانم‌ها و دخترهايى که سوراخ‌هاى بازى در پوست خود دارند، بايد به اندازه مساوى تخم خيار، کدو و تخم خربزه را جدا جدا بکوبند و به صورت پودر در آورند، سپس يک قاشق سوپ‌خورى از هر کدام را با خامه تازه يا شير حل کرده و آن را به هم بزنند تا مخلوط يکسانى به وجود آيد، بعد آن را به صورت ماسک روى صورت خود بگذارند و نيم ساعت آن را به همان حال نگه دارند و پس از نيم ساعت ماسک را برداشته و صورت خود را با گلاب بشويند.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.