واکسن؛ ظاهرش درد و باطنش درمان

قدم نو رسيده مبارک! فرزندتان به دنيا آمده است؟ به سلامتي! ولي احتمالا پيش از اينکه از بيمارستان مرخص شويد، مي‌بينيد که پزشکان و پرستاران دور نوزادتان جمع شده‌اند و بدون اينکه بيماري خاصي را در او کشف کرده باشند، به او آمپول مي‌زنند. در حقيقت اين واکسن‌ها ارزش درماني ندارد؛ بلکه براي پيشگيري از بيماري‌هاي شايعي است که ممکن
يکشنبه، 24 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکسن؛ ظاهرش درد و باطنش درمان

واکسن؛ ظاهرش درد و باطنش درمان
واکسن؛ ظاهرش درد و باطنش درمان


 

نويسنده:دکتر سيدرضا حسيني




 

 

دانستني‌هاي واکسيناسيون کودکان
 

قدم نو رسيده مبارک! فرزندتان به دنيا آمده است؟ به سلامتي! ولي احتمالا پيش از اينکه از بيمارستان مرخص شويد، مي‌بينيد که پزشکان و پرستاران دور نوزادتان جمع شده‌اند و بدون اينکه بيماري خاصي را در او کشف کرده باشند، به او آمپول مي‌زنند. در حقيقت اين واکسن‌ها ارزش درماني ندارد؛ بلکه براي پيشگيري از بيماري‌هاي شايعي است که ممکن است به سراغ کودک شما هم بيايد.
به کار بالا که پس از تولد نوزادان در بيمارستان‌ها صورت مي‌پذيرد، مي‌گويند: مصون‌سازي يا ايمن‌سازي يا واکسيناسيون. شما با واکسيناسيون و انواع واکسن‌ها چقدر آشنايي داريد؟

واكسن ب‌. ث.ژ
 

اين واكسن با استفاده از باكتري ضعيف شده سل عليه اين بيماري ساخته شده و به صورت زير جلدي در ناحيه بازو در بدو تولد تزريق مي‌شود. اين واكسن بعد از 15 سالگي توصيه نمي‌شود و اگر تا سن يك سالگي تزريق نشده باشد ابتدا تست پي‌پي‌دي انجام مي‌شود و در صورتي كه تست منفي باشد، تزريق مي‌گردد. معمولاً جاي محل تزريق باقي مي‌ماند و اگر ديده نشود، لازم نيست تزريق تكرار شود. در بعضي از موارد تورم غده‌هاي لنفاوي زير بغل بعد از تزريق واكسن مشاهده مي‌گردد كه معمولا با گذشت زمان برطرف مي‌شود.

واكسن سه‌گانه
 

اين واكسن با استفاده از باكتري كشته شده سياه سرفه و سموم باكتري‌هاي ديفتري و كزاز ساخته مي‌شود. ديفتري، كزاز و سياه سرفه بيماري‌هاي خطرناكي هستند كه مي‌توانند موجب مرگ يا عوارض شديد شوند. عارضه اين واكسن معمولا تب و بيقراري است كه ممكن است تا چند روز ادامه يابد كه پاشويه و استامينوفن ممكن است لازم باشد. اگر بعد از تزريق، تب 40 درجه يا تشنج ديده شود در نوبت‌هاي بعدي، از واكسن دو گانه اطفال استفاده مي‌گردد.

قطره خوراکي فلج اطفال
 

فلج اطفال يك بيماري حاد ويروسي است كه مي‌تواند به فلج دايم دسته‌اي از عضلات بدن منجر شود. براي جلوگيري از اين بيماري ناتوان كننده و سخت، بهترين راه واكسيناسيون است. واكسن به صورت قطره خوراكي و با استفاده از ويروس ضعيف شده ساخته شده است.

واكسن دوگانه اطفال
 

اين واكسن شبيه به واكسن دوگانه بزرگسالان است. فرق آن مقدار بيشتر واكسن ديفتري است.

واکسن هپاتيت
 

واكسن هپاتيت B در دسترس است و از سال 1372 جزو برنامه واكسيناسيون كشوري اطفال است. تزريق اين واكسن به بزرگسالان نيز توصيه شده است. واكسن در كودكان در سه نوبت در بدو تولد، دو ماهگي و شش ماهگي تزريق مي‌شود و در بزرگسالان فاصله نوبت اول و دوم يك ماه و نوبت دوم و سوم 5 ماه مي‌باشد. عوارض واكسن خيلي كم بوده شامل درد و قرمزي در ناحيه تزريق، سردرد مختصر و احساس كسالت مي‌باشد. ويروس هپاتيت C نيز از راه خوني منتقل مي‌شود و به ميزان‌هاي خيلي كمتري نسبت به هپاتيت B، از راه جنسي نيز منتقل مي‌گردد. فعاليت اين ويروس ممكن است به صورت مزمن باقي مانده و به سيروز و سرطان كبد منجر شود. تاكنون واكسني براي اين بيماري ساخته نشده است.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.