درمان اسهال کودک

اسهال و استفراغ از بيماري‌هاي شايع دوران کودکي هستند و باوجود اينکه در بزرگسالي هم اتفاق مي‌افتند اما بروز آن در بچه‌ها و به خصوص دوران شيرخوارگي بسيار مهم تلقي مي‌شود. قصد من از نگارش اين يادداشت، آموزش نکاتي اساسي در پيشگيري از آن است چون مشکل اسهال و تاکيد روي اسهال و استفراغ به علت عوارضي است که بر جاي
يکشنبه، 24 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان اسهال کودک

درمان اسهال کودک
درمان اسهال کودک


 





 

اسهال و استفراغ از بيماري‌هاي شايع دوران کودکي هستند و باوجود اينکه در بزرگسالي هم اتفاق مي‌افتند اما بروز آن در بچه‌ها و به خصوص دوران شيرخوارگي بسيار مهم تلقي مي‌شود. قصد من از نگارش اين يادداشت، آموزش نکاتي اساسي در پيشگيري از آن است چون مشکل اسهال و تاکيد روي اسهال و استفراغ به علت عوارضي است که بر جاي مي‌گذارند. اگر بتوانيد از بروز آنها جلوگيري کنيد و يا لااقل از بروز عوارضي مانند کم‌آبي ناشي از آن پيشگيري کنيد، بهترين اقدام را در روند درمان انجام داده‌ايد. اما چطور مي‌توانيد اين کار را انجام دهيد. اول از همه بايد بدانيد بچه‌ها تا پيش از شش ماهگي تنها بايد با شير مادر تغذيه شوند. شيوع اسهال و استفراغ در کودکاني که از سرشيشه و پستانک استفاده مي‌کنند، بيشتر است چون اين وسايل به راحتي آلودگي‌ها را انتقال مي‌دهند. چه دست‌هاي آلوده‌اي که پستانک يا سرشيشه را بارها در دهان کودک مي‌برد!
اغلب موارد اسهال از نوع ويروسي است ولي اگر اسهال ميکروبي و انگلي اتفاق بيفتد، بايد خيلي مواظب باشيد چون صرف‌نظر از عارضه کم‌آبي، با تب و وجود خون در مدفوع نيز همراه است. بنابراين اگر کودک شما دل‌پيچه دارد و خون و بلغم (تکه‌هاي سفيد رنگ) در مدفوع او مي‌بينيد، موضوع را جدي گرفته و براي دريافت دارو و آنتي‌بيوتيک به پزشک مراجعه کنيد تا با تشخيص سريع و تجويز آنتي‌بيوتيک اختصاصي روند درمان تسريع شود.
شما براي جلوگيري از عوارض کم‌آبي و افت فشار خون احتمالي و يا حتي شوک بايد حتما از پودر او‌آراس استفاده کنيد. آن را در يک ليتر آب جوشيده حل کرده و خنک کنيد و با قاشق و يا فنجان به کودک بدهيد. مبادا آن را در شيشه شير بريزيد! کودک دچار کم‌آبي با ميل و رغبت از اين مايع معجزه‌آسا خواهد نوشيد و سعي کنيد به خصوص اگر استفراغ مي‌کند، هر چند دقيقه يک قاشق به او بدهيد. دادن تکه‌هاي خرد شده يخ (يخ پودري شکل) نيز مناسب است. او.آر.اس نه تنها آب بلکه املاح اساسي مثل سديم و پتاسيم را داراست. تغذيه کودک شيرخوار را همچنان با شير مادر ادامه بدهيد و اگر غذا مي‌خورد، لزومي به پرهيز غذايي نيست. همه چيز بخورد ولي استفاده از مايعات شيرين را که تشديدکننده اسهال است، قطع کنيد و جايگزين آن دوغ و ماست باشد.
اگر آب‌ميوه دوست دارد حتما به طور طبيعي در منزل تهيه کنيد و مصرف نوع آماده صنعتي ممنوع است. ميوه سيب خيلي خوب است اما آب سيب به بچه ندهيد. بهترين مايع آب و او.آر.اس است. چندي پيش شرکت توليدکننده‌اي براي بهبود طعم بد او.آر.اس مواد طعم‌دار به آن افزوده بود که اين اشتباه جبران‌ نشدني است چون بچه‌اي که حتي کم‌آبي ندارد، از طعم آن خوشش مي‌آيد و با نوشيدن آن، تنظيم املاح سديم و پتاسيم‌اش به هم مي‌خورد که اين مشکل‌آفرين خواهد بود.

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط