تأثیرچاي سبز بر بيماران قلبي

تا صحبت از چاي مي‌شود بيشترمان ياد چاي سياهي مي‌افتيم که از قديم‌الايام به نوشيدنش عادت کرد‌‌‌‌‌‌ه‌ايم. لابد اين را هم شنيده‌ايد که خيلي‌ها مي‌گويند نوشيدن چاي بلافاصله بعد از غذا خوب نيست و بايد حداقل يک ساعت از صرف وعده اصلي بگذرد؛ اما از اين‌حرف‌ها که بگذريم، سخن چاي سبز خوش‌تر است؛ چايي که اين روزها از خواصش زياد
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیرچاي سبز بر بيماران قلبي

تأثیرچاي سبز بر بيماران قلبي
تأثیرچاي سبز بر بيماران قلبي


 

ترجمه: فرزانه فولادبند




 

تاثير چاي سبز برکاهش خطر مرگ‌ومير در بيماران قلبي
 

تا صحبت از چاي مي‌شود بيشترمان ياد چاي سياهي مي‌افتيم که از قديم‌الايام به نوشيدنش عادت کرد‌‌‌‌‌‌ه‌ايم. لابد اين را هم شنيده‌ايد که خيلي‌ها مي‌گويند نوشيدن چاي بلافاصله بعد از غذا خوب نيست و بايد حداقل يک ساعت از صرف وعده اصلي بگذرد؛ اما از اين‌حرف‌ها که بگذريم، سخن چاي سبز خوش‌تر است؛ چايي که اين روزها از خواصش زياد مي‌گويند؛ که خواص آنتي‌اکسيداني دارد و عادت به نوشيدنش جلوي بروز بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را مي‌گيرد و ... از اين رو، شما را به خواندن نتايج تحقيقي که در همين زمينه در ژاپن به انجام رسيده، دعوت مي‌کنيم.
نتايج تحقيقات پژوهشگران ژاپني نشان داده است که چاي سبز خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را کاهش مي‌دهد.
نتايج اين تحقيق که در آن، بيش از 40 هزار نفر مورد بررسي قرار گرفتند، نشان داد مصرف چاي سبز خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را تا بيش از يک‌چهام کاهش مي‌دهد اما برخي متخصصان قلب مي‌گويند شايد اين فوايد به دليل رژيم غذايي خاص ژاپني‌ها باشد که نسبت به رژيم غذايي غربي‌ها سالم‌تر است.
همه ما مي‌دانيم پس از آب، چاي، يکي از پرطرفدارترين و پرمصرف‌ترين نوشيدني‌ها در دنياست. در سراسر جهان سالانه 3 بيليون کيلوگرم چاي توليد مي‌شود. بررسي‌هاي آزمايشگاهي و مطالعاتي که روي حيوانات انجام شده، نشان داده است که چاي سبز فوايد زيادي براي سلامت دارد.

خوب است، مخصوصا براي خانم‌ها
 

در اين بررسي که در سال 1994 آغاز شد، پژوهشگران دانشگاه توکيو فوايد چاي سبز و تاثير آن بر سلامت انسان را مورد بررسي و مطالعه قرار دادند. اين پژوهشگران 40 هزار و 530 فرد بزرگسال 40 تا 79 ساله را در شمال شرق ژاپن، جايي که چاي سبز به مقدار زيادي استفاده مي‌شود، بررسي کردند. حدود 80 درصد مردم اين منطقه چاي سبز مي‌نوشند و بيش از نيمي از آنها روزانه بيش از 3 فنجان چاي سبز مصرف مي‌کنند.
در پايان بررسي نتايج اين تحقيقات 11 ساله نشان داد، احتمال مرگ در اثر بيماري‌هاي قلبي‌عروقي در افرادي که روزانه 5 تا 6 فنجان چاي سبز مي‌نوشيدند 16 درصد کمتر است.
به‌علاوه، يافته‌هاي به دست آمده طي 7 سال ابتدايي اين بررسي نيز نشان داد اين افراد 26 درصد کمتر در معرض خطر مرگ در اثر بيماري‌هاي قلبي‌عروقي هستند. در اين بررسي ارتباطي بين مصرف چاي سبز و مرگ در اثر بيماري سرطان مشاهده نشد. نکته جالب توجه اين بود که مشاهده شد در طول مطالعه فوايد چاي سبز براي خانم‌ها بيشتر از آقايان است و خانم‌هايي که روزانه بيش از 5 فنجان چاي سبز مي‌نوشيدند در مقايسه با افرادي که روزانه کمتر از يک فنجان چاي سبز مي‌نوشيدند 31 درصد کمتر در معرض خطر مرگ در اثر بيماري‌هاي قلبي‌عروقي قرار دارند.

تأثیرچاي سبز بر بيماران قلبي

چاي سبز و طول عمر
 

دکتر شينيچي کورياما، سرپرست اين تيم تحقيقاتي، درباره اثرات اين نوشيدني بر طول عمر مي‌گويد: «مهم‌ترين يافته ما اين است که چاي سبز ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي موجب افزايش طول عمر افراد شود.»
در اين مطالعه سعي شده است عوامل ديگر مانند رژيم غذايي هم مورد توجه قرار گيرد اما الن ماسون در موسسه قلب انگلستان مي‌گويد: «رژيم ژاپني‌ رژيم غذايي سالمي است و ممکن است درباره افرادي که رژيم غذايي ناسالمي دارند اين نتايج حاصل نشود.»
ميزان بيماري‌هاي قلبي در ژاپن در مقايسه با ساير کشورهاي جهان پايين است و به نظر مي‌رسد که رژيم غذايي ژاپني‌ها نقش مهمي در پايين نگه داشتن اين آمار داشته باشد. نوشيدن 3 تا 4 فنجان چاي سبز در قسمت‌هاي مختلف ژاپن يک عادت روزانه است. به طور متوسط، رژيم غذايي در ساير کشورها در مقايسه با رژيم غذايي در ژاپن چربي‌هاي اشباع بيشتري دارد و شايد به همين علت است که ميزان بيماري‌هاي قلبي در اين کشور نسبتا کمتر است.
اکنون براي محققان اين پرسش مطرح است که آيا نوشيدن روزانه چاي سبز در افرادي که رژيم غذايي پرچربي دارند نيز موجب کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي خواهد شد. همچنين دانستن اين موضوع که آيا چاي سبز مي‌تواند از مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي پيشگيري کند که البته نياز به بررسي‌ها و مطالعات بيشتري دارد.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط