يک مادر و يک دنيا سوال

يکي از مشکلاتي که والدين در هنگام تجربه مسرت‌بخش بچه‌دار شدن دارند، به خصوص اگر اين کودک اولين فرزند آنها باشد، سوالات بي‌پاسخي است که درباره مراقبت و نگهداري از او دارند.
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک مادر و يک دنيا سوال

يک مادر و يک دنيا سوال
يک مادر و يک دنيا سوال


 





 
يکي از مشکلاتي که والدين در هنگام تجربه مسرت‌بخش بچه‌دار شدن دارند، به خصوص اگر اين کودک اولين فرزند آنها باشد، سوالات بي‌پاسخي است که درباره مراقبت و نگهداري از او دارند.
در کشورهاي صنعتي چنين نيست که بلافاصله پس از تولد نوزاد، مادري را که هنوز حال مساعدي ندارد، مرخص کنند و او را با هزاران نگراني و بي‌تجربگي و سوالات بي‌پاسخ رها کنند. مادر پس از تولد نوزادش، علاوه بر نامساعد بودن اوضاع خودش بايد نگراني‌هايي را نيز به دوش بکشد. او هيچ علامتي را از اين تازه وارد نمي‌شناسد، از ادرار و مدفوعش گرفته تا تغذيه نوزاد و شيوه صحيح در آغوش کشيدن و تعويض پوشک و هزاران ريزه‌کاري ديگر نياز به آموزش دارد. متاسفانه ما نه تنها هيچ آموزشي را به او نمي‌دهيم بلکه مسابقه مي‌گذاريم چه زماني او و تازه‌ واردش را مرخص کنيم و نتيجه اين ترخيص زودهنگام، نوزادي است که با زردي بالا به ما ارجاع مي‌دهند و يا حتي بعضي از آنها دچار فلج مغزي مي‌شوند.
بله، ما پزشکان مقصريم که مادر و نوزادش را زود و بدون اطمينان از آماده بودن و تسلط بر آن اوضاع جديد مرخص مي‌کنيم و البته شرکت‌هاي بيمه هم که به ما فشار مي‌آورند، بي‌تقصير نيستند. به هر حال قصد من از نوشتن اين يادداشت، پيدا کردن مقصر نيست و روي صحبت من با شما تازه مادران عزيز است. حال که شرايط چنين است، شما بايد اطلاعات و آگاهي خود را بالا ببريد و با مطالعه کتاب‌هاي معتبر مربوط به دوران شيرخوارگي پاسخ سوالات خود را پيش از مادر شدن بيابيد و يا درباره سوالات احتمالي خود با پزشک‌تان صحبت کنيد. درباره زردي نوزادان بايد بگويم اين پديده مي‌تواند کاملا طبيعي و فيزيولوژيک و يا برعکس کاملا غيرطبيعي و پاتولوژيک باشد. زردي وابسته به علتش، مي‌تواند از ساعات بعد از تولد تا روزهاي بعد يعني چهارم و پنجم به اوج خود برسد و پايين بيايد ولي اگر اين زردي کم‌رنگ در پوست يا سفيدي چشم طول بکشد و بعد از يک هفته از بين نرود يا در ساعات اول تولد باشد، براي تاييد سلامت نوزاد حتما با پزشک مشورت کنيد. ناسازگاري خوني، کمبود آنزيم‌هاي داخلي بدن و يکسري تغييرات خوني در نوزاد طبيعي است. اگر در اين شرايط حال نوزاد خوب باشد و تغذيه خوب داشته و هيچ ناراحتي خاص و تب نداشته باشد، پزشک به شما خواهد گفت که جاي نگراني نيست. اما گاهي زردي شديد و پيش‌رونده است و يا با علايمي مانند تب، بي‌حالي و بي‌اشتهايي همراه است.
در اين موقع حتما با پزشک مشورت کنيد چون از آسيب‌هاي احتمالي ناشي از زردي مانند کم‌هوشي و عقب‌ماندگي ذهني به موقع پيشگيري مي‌شود و اگر قرار باشد اين علايم را ناديده بگيريد و سهل‌انگاري کنيد، عوارض مغزي رخ خواهد داد. بعضي توصيه‌ها در هنگام زردي نوزادان غيرعلمي و مطرود است. براي مثال، به نوزادان داراي زردي آب‌قند مي‌دهند که اين سبب تشديد زردي مي‌شود. توصيه مي‌کنم براي دريافت هر گونه اطلاعات يا درمان با پزشک متخصص مشورت کنيد.
منبع:http://www.salamat.com



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.