توصيه‌هاي نوروزي براي بهداشت دهان و دندان

در تعطيلات نوروز، بيشتر مردم در سفر يا شهر خودشان به مهماني و ديد و بازديد مي‌پردازند و به اين ترتيب، کودکان و نوجوانان فرصت و امکان بيشتري براي بازي و تفريح و ورزش پيدا مي‌کنند. ضمن اينکه والدين با برنامه‌ريزي، نظارت و مراقبت‌ سعي مي‌کنند تا حادثه‌اي پيش نيايد اما امکان صدمه به سر و صورت و دندان‌ها وجود دارد. در صورت بروز حادثه و
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه‌هاي نوروزي براي بهداشت دهان و دندان

توصيه‌هاي نوروزي براي بهداشت دهان و دندان
توصيه‌هاي نوروزي براي بهداشت دهان و دندان


 





 
در تعطيلات نوروز، بيشتر مردم در سفر يا شهر خودشان به مهماني و ديد و بازديد مي‌پردازند و به اين ترتيب، کودکان و نوجوانان فرصت و امکان بيشتري براي بازي و تفريح و ورزش پيدا مي‌کنند. ضمن اينکه والدين با برنامه‌ريزي، نظارت و مراقبت‌ سعي مي‌کنند تا حادثه‌اي پيش نيايد اما امکان صدمه به سر و صورت و دندان‌ها وجود دارد. در صورت بروز حادثه و خارج شدن دندان از حفره، توجه به نکات زير بسيار مهم است.
1) نبودن خون‌ريزي در ناحيه سر و صورت و باز بودن کامل راه تنفسي اولين شرط توجه به ساير صدمات است. به عبارت بهتر، پيش از هر چيز بايد مطمئن شد که شخص مصدوم داراي هوشياري کامل است، خون‌ريزي حاد ندارد و امکان تنفس طبيعي برايش وجود دارد.
2) در صورتي که دندان يا دندان‌هايي از حفره خود در استخوان آرواره خارج شده باشد اما از آن بيرون نيامده باشد، اطرافيان و همراهان با حفظ خونسردي و رعايت شرط اول بايد بلافاصله دندان را در محل حفره قرار داده و در اولين فرصت به دندانپزشک مراجعه کنند.

توصيه‌هاي نوروزي براي بهداشت دهان و دندان

3) در صورتي که دندان از حفره خارج شده و در محيط اطراف افتاده باشد، بايد پس از شستشوي دندان با آب يا سرم فيزيولوژي به ترتيبي که به ريشه و الياف چسبيده به ريشه صدمه وارد نشود، دندان را در حفره قرار داده و براي ادامه درمان به دندانپزشک مراجعه شود.
4) در صورتي که دندان از حفره خارج شود، امکان جاگذاري دندان در محل وجود ندارد. بايد در صورتي که بيمار بزرگسال است و خطر فرو بردن دندان وجود ندارد، دندان را در گوشه دهان بيمار گذاشت و به سرعت براي جا گذاردن دندان به دندانپزشک مراجعه کرد در غير اين صورت، پس از شستشوي دندان با آب يا سرم، دندان را در ظرف محتوي شير، سرم فيزيولوژي يا آب قرار داد و در کوتاه‌ترين زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کرد. همچنين مي‌توان دندان را در دستمال تميز و خيس گذاشت و براي کاشت دوباره به مطب دندانپزشکي رفت. اين کارها موجب مي‌شود که فرد اين امکان را داشته باشد که از دندان خود بهره ببرد و دچار بي‌دنداني نشود. البته لازم به ذکر است که دندان‌هايي که به علت ضربه خارج مي‌شوند، احتياج به درمان‌هاي بعدي هم دارند که به وسيله دندانپزشک متخصص معالجه ريشه، دندانپزشک متخصص اطفال و يا دندانپزشک عمومي قابل انجام است.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.