سوال‌هاي زنانه، جواب‌هاي متخصص زنان

خون‌ريزي‌هاي ماهيانه در دختران با شروع سن بلوغ آغاز شده تا سن يائسگي دوره مرتب و منظمي دارد و به‌طور طبيعي هر 21 تا 35 روز يک بار اتفاق مي‌افتد که خود سير پيچيده‌اي دارد. اما گاهي علاوه بر اين خون‌ريزي‌هاي ماهيانه، خون‌ريزي‌هاي ديگري در زماني به جز زمان قاعدگي رخ مي‌دهد که غيرطبيعي است و خانم‌ها را نگران و مضطرب و
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوال‌هاي زنانه، جواب‌هاي متخصص زنان

سوال‌هاي زنانه، جواب‌هاي متخصص زنان
سوال‌هاي زنانه، جواب‌هاي متخصص زنان


 





 

گفتگو با دکتر شهرزاد زاده‌مدرس، متخصص زنان و زايمان*
 

خون‌ريزي‌هاي ماهيانه در دختران با شروع سن بلوغ آغاز شده تا سن يائسگي دوره مرتب و منظمي دارد و به‌طور طبيعي هر 21 تا 35 روز يک بار اتفاق مي‌افتد که خود سير پيچيده‌اي دارد. اما گاهي علاوه بر اين خون‌ريزي‌هاي ماهيانه، خون‌ريزي‌هاي ديگري در زماني به جز زمان قاعدگي رخ مي‌دهد که غيرطبيعي است و خانم‌ها را نگران و مضطرب و سوالات زيادي را در ذهن آنها ايجاد مي‌کند. به سراغ خانم دکتر شهرزاد زاده‌مدرس، متخصص زنان و زايمان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي رفتيم تا سوالاتمان را پاسخ گويد.

خانم دکتر، اصولاً خونريزي‌هاي غيرطبيعي بيشتر در چه سنيني اتفاق مي‌افتد و چه عللي دارد؟
 

ببينيد، اين خونريزي‌ها در هر سني مي‌تواند اتفاق بيفتد ولي بسته به سن بيمار دلايل مختلفي مي‌تواند داشته باشد. در دختران بسيار جوان که هنوز به سن بلوغ نرسيده‌اند، اين قبيل خونريزي‌ها به‌طور معمول به دليل آسيب‌هاي وارده بر ناحيه تناسلي، وجود جسم خارجي در اين ناحيه، مصرف قرص‌هاي ضدبارداري مادر و... خواهد بود. گاهي نيز بايد به تجاوز جنسي فکر کرد. اگرچه که تومورها و سرطان‌ها هم مي‌توانند سبب خونريزي دراين ناحيه شوند. به هر حال اگر مشکوک شديد که دختر خردسالي دچار خونريزي در ناحيه تناسلي شده، بايد فوري با پزشک او در ميان بگذاريد. در نوجوانان نيز اختلالات انعقادي و قاعدگي‌هاي بدون تخمک‌گذاري معمولا بيشترين عامل خونريزي‌هاي غيرطبيعي است.

خونريزي‌هايي که در سنين باروري اتفاق مي‌‌افتد، درچه مواردي بايد غير طبيعي تلقي شود؟
 

اگر به طور مکرر و يا بيشتر موارد، پريود ماهيانه زودتر اتفاق بيفتد مثلاً اگر کمتر از 20 تا 21 روز يکبار يا ديرتر به فاصله هر 35 تا 45 روز اتفاق بيفتد؛ اگر خونريزي ماهيانه بيشتر از حد معمول باشد؛ اگر خانم در طول دو دوره عادت ماهيانه لکه‌بيني داشته باشد و اگر پس از آميزش جنسي و يا نزديکي لکه‌بيني داشته باشد و اگر هر يک از علايمي که گفتم در خانمي در سن باروري اتفاق بيفتد بايد به پزشک مراجعه شود.

و دسته سوم خانم‌هايي هستند که در سنين پس از يائسگي قرار دارند؟
 

در اين گروه، خونريزي از رحم علامت بسيار مهمي است. در ضمن بايد بدانيد به خانمي يائسه مي‌گوييم که 12 ماه از آخرين پريودش گذشته باشد. در کشور ما به طور معمول زنان در سن 50 تا 51 سالگي يائسه مي‌شوند ولي اين اتفاق مي‌تواند زودتر هم بيفتد. مثلا در 40 سالگي. به‌طور کلي خونريزي غيرطبيعي رحم مي‌تواند يکي از علايم سرطان رحم باشد. بنابراين هر خانمي که دچار مشکل و يا تغييراتي بشود بايد با پزشک خود مشورت کند.

به‌طور معمول چه عواملي زمينه‌ساز بروز اين مشکل هستند؟
 

عوامل مختلفي مي‌توانند در اين زمينه نقش داشته باشند. به عنوان مثال بيماري‌هايي هستند که بدون اينکه مربوط به ناحيه تناسلي باشند سبب خونريزي غيرطبيعي از رحم مي‌شوند. علل بروز اين مشکل هم، گاهي مصرف بعضي از داروها و گياه درماني مي‌تواند عامل خونريزي رحمي باشد. گاهي اوقات عفونت‌ها، رشد بيش‌ از حد آندومتر (پوشش‌ داخلي‌ رحم‌) در اثر تحريك‌ استروژن، نشانگان‌ تخمدان‌ چندكيستي، استفاده‌ از استروژن‌ صناعي‌ بدون‌ پروژسترون‌ همراه‌ آن، صدمات وارده به لگن و سرطان مي‌تواند سبب خونريزي غير طبيعي رحم شود و ...

گفتيد يکي ازعلل شايع خونريزي‌هاي غيرطبيعي رحم سرطان رحم است. چه افرادي بيشتر در معرض خطر هستند؟
 

زنان بالاي 35 سال، زنان خيلي چاق، زناني که هر 35 روز يک‌بار يا بيشتر به جاي هر 28 روز يک‌بار پريود مي‌شود و خانمي که هرگز حاملگي نداشته است.

براي درمان از چه روش‌هايي استفاده مي‌کنيد؟
 

اين خونريزي‌ها با درمان دارويي برطرف مي‌شوند ولي گاهي بيمار هفته‌ها يا ماه‌ها دارو لازم دارد.اگر چنانچه باز هم خونريزي رحمي با دارو درمان نشود تست‌هاي بيشتري توسط پزشک درمانگر انجام خواهد شد. گاهي
تکه‌برداري از داخل رحم براي تشخيص استفاده مي‌شود. سونوگرافي لگن و رحم لازم است تا بتوان رحم، لوله‌ها و تخمدان‌ها را بررسي کرد. اگر خانمي در سن يائسگي گرفتار خونريزي رحمي بشود، ممکن است علاوه بر سونوگرافي احتياج به کورتاژ درماني داشته باشد که هم خونريزي را قطع کند و هم اينکه از نسج داخل رحم نمونه اي کامل براي بررسي سرطان رحم برداشته شود.

چگونه پيشگيري کنيم؟
 

بايد وزن خود را با ورزش و رژيم غذايي مناسب در حد ايده آل حفظ و در مورد هرگونه‌ هورمون‌ درماني‌ از توصيه‌هاي‌ پزشكي‌ پيروي‌ كنيد.
در خاتمه يادآور مي شوم اگر چه که پريود و خونريزي رحم يک پديده طبيعي در بانوان است ولي اگر به هر دليل و در هر خانمي اين خونريزي از فرم طبيعي خارج شود، بايد با مراجعه به پزشک علت آن بررسي و درمان شود.

پي نوشت ها :
 

*درباره خونريزي‌هاي غيرطبيعي

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما