دندان نهفته؛ علل و راه‌حل

گاهي وقتي دندانپزشک عکس بزرگ دندان شما را نگاه مي‌‌کند به شما مي‌‌گويد که دندان عقل نهفته داريد و يا يک دندان نيش در سقف دهان شما نهفته است. در اين شرايط مي‌‌دانيد که بايد با اين دندان نهفته چه کنيد، آيا...
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دندان نهفته؛ علل و راه‌حل

دندان نهفته؛ علل و راه‌حل
دندان نهفته؛ علل و راه‌حل


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 

 

مشکلات آشکار دندان‌هاي نهفته
 

گاهي وقتي دندانپزشک عکس بزرگ دندان شما را نگاه مي‌‌کند به شما مي‌‌گويد که دندان عقل نهفته داريد و يا يک دندان نيش در سقف دهان شما نهفته است. در اين شرايط مي‌‌دانيد که بايد با اين دندان نهفته چه کنيد، آيا هر دندان نهفته‌اي را بايد از دهان خارج کرد و دور انداخت؟ تا به حال فکر کرده‌ايد که مي‌‌توان دندان‌هاي نهفته را به کمک ارتودنسي به قوس دنداني آورد؟
دندان نهفته دنداني است كه به علت ممانعت دندان‌هاي مجاور، تنگي فك و كمبود فضاي لازم، ‌تراكم و سفتي بيش از حد استخوان در زمان معين و خاص خود رويش نيافته و ممكن است روي آن پوشيده از استخوان يا مخاط يا هر دو باشد. اكثر دندان‌هاي نهفته به‌ترتيب اهميت دندان‌هاي عقل، دندان‌هاي نيش و دندان‌هاي آسياب كوچك‌اند. اغلب دندان‌هاي عقل از آنجايي كه آخرين دندان‌هاي بزرگسالي هستند كه رويش مي‌يابند با كمبود فضا در قوس فكي مواجهه مي‌شوند و نهفته مي‌مانند.
ضرورت اقدام سريع براي خارج كردن دندان‌هاي نهفته در سنين بالا به اين دليل است كه با افزايش سن احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ريوي، فشار خون، بيماري قند، بيماري‌هاي سيستم ايمني، فك جوش شدن، عدم انعطاف كافي استخوان فك و روند كند‌ترميم استخوان و مخاط؛ خارج كردن اين دندان‌ها پيچيده و حتي غير ممكن خواهد شد.

چرا بايد به داد دندان‌ نهفته رسيد؟
 

ميانگين سني رويش دندان‌هاي عقل سن 20 سالگي مي‌باشد و بايد تا سن 25 سالگي رويش آنها پايان يافته باشد. جراحي دندان‌هاي عقل در اين زمان به علت جواني بيمار همراه با ‌ترميم سريع خواهد بود. اگر دندان عقل در فک نهفته باقي بماند و خارج نشود، ممکن است مشکلات زيادي براي شما به وجود بيآورد که ما به مهم‌ترين آنها اشاره کرده‌ايم. فراموش نکنيد که دندان عقل پس از 20 سالگي خيلي کمتر امکان رويش خواهد داشت پس اگر تا اين سن رويش پيدا نکرده بود بايد به فکر جراحي آن باشيد.

دندان نهفته؛ علل و راه‌حل

دندان نيش خوابيده در فک
 

شايد براي شما هم پيش آمده باشد که براي راديوگرافي معمولي به دندانپزشکي رفته باشيد ولي با کمال تعجب متوجه شده باشيد که يکي از دندان‌هاي نيش‌تان در فک‌تان نهفته است. اين دندان‌ها معمولا در سقف دهان نهفته مي‌‌مانند و اين باعث مي‌‌شود که شما در يک طرف يک دندان نيش نداشته باشيد. طبق توصيه انجمن ارتودنتيست‌هاي آمريکا، بهتر است کودکان از سن حدود 6 سال تحت مشاوره و نظر ارتودنتيست باشند تا در مورد مشکلات فکي و دنداني آنها را راهنمايي کنند. در اين سنين معمولاً درمان ارتودنسي انجام نمي‌شود، اما بررسي وضع دندان‌هاي شيري و رشد فک‌ها مي‌تواند از برخي ناهنجاري‌ها پيشگيري کند يا مشکلات را کاهش دهد. اگر در زمان مناسب دندان نيش شيري فک بالا نيفتد يا دندان شيري مجاور آن به دليل پوسيدگي زودتر از زمان طبيعي بيفتد، سير رويش دندان‌هاي نيش دايمي ممکن است تغيير کند و به طرف سقف دهان حرکت کند و در کام نهفته شود. اين موارد، درمان‌هاي مشکل‌تر و طولاني‌تري نياز خواهد داشت. حال اگر کودک در زمان مناسب تحت مشاوره قرار بگيرد و‌ترميم شيري‌ها يا خارج کردن به موقع آنها تجويز شود، بسياري از اين گونه مشکلات روي نخواهد داد. رشد و تکامل دندان دايمي در کودکي در داخل استخوان فک روي مي‌دهد. بنابراين عوامل تغذيه‌ايي در دوران کودکي همان‌طور که بر رشد عمومي بدن اثر دارد، بر رشد و تکامل دنداني نيز اثر مي‌گذارد.

بيرون کشيدن دندان خوابيده در فک
 

اگر شما چنين دندان خوابيده در فکي داشته باشيد نبايد چندان نگران شويد چون دندانپزشکان مي‌‌توانند به شما کمک کنند تا اين دندان را به قوس دنداني‌تان باز گردانيد. براي اين کار شما به همکاري متخصص جراحي فک و دهان و صورت و متخصص ارتودنسي نياز داريد. در مرحله نخست يک راديوگرافي بزرگ از هر دو فک شما تهيه مي‌‌شود تا موقعيت دقيق دندان نهفته نيش در آن تعيين شود. اين دندان‌ها معمولا در کام و يا در زير لپ شما نهفته هستند در اين مرحله جراح فک و صورت سر اين دندان را در دهان شما باز مي‌‌کند و در مرحله بعد به اين دندان سيم‌ها و براکت‌هاي ارتودنسي بسته مي‌‌شوند تا با استفاده از نيروهاي ارتودنسي دندان بيرون کشيده شده و در قوس دندان‌هاي شما قرار بگيرد.اين درمان چند ماه طول خواهد کشيد ولي در نهايت شما مهم‌ترين دندان فکتان را که قوي‌ترين دندان در ميان دندان‌هاست و وجود آن براي گاز زدن غذا‌ها و نيز زيبايي صورت و لبخند ضروري است، در فک‌تان خواهيد داشت.

دندان نهفته چه خطري دارد؟
 

با خارج كردن دندان‌هاي نهفته از مشکلات زير جلوگيري کنيد:
 

• بروز بيماري‌هاي لثه و تحليل استخوان در دندان‌هاي مجاور
• پوسيدگي دندان‌هاي مجاور و يا عدم امكان پر كردن آنها
• تحليل ريشه دندان مجاور به علت فشار تاج دندان نهفته
• مزاحمت دندان نهفته براي روكش‌ها يا بريج يا حتي دست دندان
• پيدايش كيست‌ها يا تومورها كه درمان آنها گاهي با برداشتن قسمتي از استخوان فك همراه خواهد بود
• دردهاي عصبي صورت
• شكستگي فك پايين در ناحيه دندان نهفته در اثر ضربه به فك پايين به دليل كمبود استقامت استخوان
• چرخش دندان‌هاي مجاور و يا نامرتب شدن دندان‌هاي قدامي
• بيماري‌هاي مفصل گيجگاهي–‌فكي و صداهاي ناشي از آن.

 

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط