نقش سيليس در چين و چروک پوست

نور آفتاب مستقيم به طور مستمر و بسيار زياد، روي چين و چروک زودرس پوست تاثير مي‌گذارد در حالي که کمبود يک ماده معدني به نام سيليس در مقايسه با آن اثر ناچيزي روي چين و چروک پوست دارد. سيليس يکي از موادي است که بدن ما به ميزان اندکي به آن نيازمند است. کمبود اين ماده آن قدر حايز اهميت نيست که به بروز عوارضي
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش سيليس در چين و چروک پوست

نقش سيليس در چين و چروک پوست
نقش سيليس در چين و چروک پوست


 

نويسنده:دکتر حسين طباطبايي




 

نور آفتاب مستقيم به طور مستمر و بسيار زياد، روي چين و چروک زودرس پوست تاثير مي‌گذارد در حالي که کمبود يک ماده معدني به نام سيليس در مقايسه با آن اثر ناچيزي روي چين و چروک پوست دارد. سيليس يکي از موادي است که بدن ما به ميزان اندکي به آن نيازمند است. کمبود اين ماده آن قدر حايز اهميت نيست که به بروز عوارضي نظير چروکيدگي و پيري پوست منجر شود. در مواد غذايي مختلف، به اندازه کافي و حتي بيشتر از آنچه بدن ما به آن نياز دارد، از اين ماده وجود دارد. کساني که از همه گروه‌هاي مواد غذايي در حد متعارف مصرف مي‌کنند و رژيم غذايي خاصي ندارند و به بيماري‌ خاصي مبتلا نيستند، هيچ‌گاه دچار کمبود اين ماده معدني نمي‌شوند. کمبود آن فقط در افرادي ديده مي‌شود که به دليل بيماري، مشکل غذايي پيدا مي‌کنند يا به دليل رژيم‌هاي غذايي سفت و سخت به کمبودهاي غذايي دچارند.
سيليس يکي از عناصري است که در کلاژن‌سازي پوست دخالت دارد اما نقش آن بسيار اندک است. يعني آن‌قدر که نور آفتاب در صدمات سلول‌هاي پوستي و ايجاد چروک روي پوست موثر است، کمبود اين ماده معدني تاثيري در چروکيدگي پوست، مخصوصا پوست صورت، ندارد. به هر حال، اين ماده در ساخت کِرِم‌ها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد تا چين و چروک‌‌هاي پوست کمتر شود. کمبود سيليس در اين کِرِم‌ها مي‌تواند از جمله علل چروکيدگي پوست باشد اما تاثير چنداني ندارد و نبايد آن‌قدرها اين موضوع را برجسته کرد. متاسفانه اخيرا برخي رسانه‌ها در مورد نقش «روي» و «سيليس» در خصوص پيري پوست، تاکيد بيش از حد کرده‌اند. واقعيت اين است که کِرِم‌هاي حاوي سيليس در هنگام استفاده از شوينده‌ها از چين و چروک پوست دست‌ها جلوگيري مي‌کنند و در واقع اين کِرِم‌ها با دوز بالاتر سيليس به عنوان کِرِم حاجب در دست استفاده مي‌شوند. کساني که به دستکش حساسيت دارند و با مواد شوينده زياد کار مي‌کنند، مي‌توانند از کِرِم‌هاي حاوي سيليس 15درصد استفاده کنند. اين کِرِم‌ها در بازار به نام سيليس 10 و 15 معروف هستند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست‌ و مو

منبع:www.salamat.com<



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.