5 خيانت سيگار به دستگاه گوارش

استعمال دخانيات آثار مضر بي‌شماري بر دستگاه گوارش دارد. پيدايش زخم در معده و اثني عشر افراد سيگاري به مراتب بيشتر از افراد غير سيگاري است؛ به خصوص در افرادي که به ميکروب هليکوباکتر آلوده باشند. عود زخم و عوارض آن هم در اين افراد بيشتر است. سيگار موجب تغييراتي در پوشش داخلي معده و اثني‌عشر مي‌شود که از
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 خيانت سيگار به دستگاه گوارش

5 خيانت سيگار به دستگاه گوارش
5 خيانت سيگار به دستگاه گوارش


 





 
استعمال دخانيات آثار مضر بي‌شماري بر دستگاه گوارش دارد. پيدايش زخم در معده و اثني عشر افراد سيگاري به مراتب بيشتر از افراد غير سيگاري است؛ به خصوص در افرادي که به ميکروب هليکوباکتر آلوده باشند. عود زخم و عوارض آن هم در اين افراد بيشتر است. سيگار موجب تغييراتي در پوشش داخلي معده و اثني‌عشر مي‌شود که از طرفي ترشح اسيد را مي‌افزايد و از طرف ديگر، مقاومت اين پوشش داخلي در برابر اسيد کاهش مي‌يابد و در نتيجه زخم ايجاد مي‌شود. در اين افراد ترميم زخم و بهبود آن با تاخير صورت مي‌گيرد. بياييد رد پاي تخريبي كه حاصل سيگار كشيدن است را از مري تا كولون دنبال كنيم؛ شايد انگيزه‌تان براي ترك تقويت شود:
1- سيگار و سرطان مري:
آيا دوست داريد درهنگام گرسنگي و تشنگي قادر به فرو بردن لقمه غذايي و حتي جرعه آب نباشيد؟ اگر برايتان اهميتي ندارد، به کشيدن سيگار ادامه دهيد! مطالعات، ارتباط محکمي بين استعمال دخانيات و سرطان مري نشان داده‌اند. افرادي هم که پيپ مي‌کشند، از اين خطر در امان نيستند.

5 خيانت سيگار به دستگاه گوارش

2- سيگار و ريفلاکس:
سيگار کشيدن از عوامل مهمي است که در شکست درماني ريفلاکس معده به مري دخالت دارد. سيگار با کاهش ميزان بزاق و کاهش قليا در ترکيب بزاق موجب تاثير شديدتر اسيد معده روي پوشش داخلي مري شده و زمينه را براي زخم مري و در نهايت سرطان آماده مي‌کند.
3- سيگار و سرطان معده:
مطالعات زيادي در سراسر جهان ارتباط سيگار و سرطان معده را مشخص کرده‌اند. حدود 20 درصد موارد سرطان معده با سيگار ارتباط داشته است. با قطع مصرف سيگار 10 سال طول مي‌کشد تا خطر سرطان معده در افراد سيگاري به اندازه افراد غير سيگاري کاهش يابد.
4- سيگار و سرطان لوزالمعده (پانکراس):
اين نوع سرطان کشنده هم در افراد سيگاري بيشتر ديده مي‌شود. سرطان پانکراس يکي از کشنده‌ترين انواع سرطان است که عوامل متعدد شناخته شده و ناشناخته در پيدايش آن نقش دارند و يکي از عوامل مهم شناخته شده آن سيگار است. با قطع مصرف سيگار، خطر به نصف تقليل مي‌يابد ولي رفع کامل خطر ناشي از سيگار و همسان شدن با افراد غير سيکاري 10 تا 15 سال طول مي‌کشد.

5 خيانت سيگار به دستگاه گوارش

5- سيگار و سرطان روده بزرگ (کولون):
سيگار در پيدايش سرطان روده بزرگ هم نقش دارد و اين خطر براي سرطان قسمت انتهايي روده بزرگ يعني ناحيه رکتوم بيشتر است. همچنين در پيدايش پوليپ روده خصوصا پوليپ‌هايي که بزرگ‌تر و پرخطرتر در ايجاد سرطان هستند نقش مهمي دارد. شايان ذکر است که مرگ و عوارض ناشي از سرطان روده بزرگ هم در افراد سيگاري بيشتر از افراد غيرسيگاري است.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.