مهارت‌هاي شادمانه زيستن

همه ما براي خوب زندگي کردن و مفيد بودن نياز به داشتن روحيه‌اي شاد داريم. شادماني به خودي خود در ما به وجود نمي‌آيد. براي دست يافتن به آن مانند بسياري از چيز‌هاي ديگر نيازمند داشتن مهارت‌هايي هستيم که به واسطه آن بتوانيم خود را شاد کنيم و روحيه استفاده از فوايد بي‌شمار يک زندگي شاد را به دست بياوريم. كليد موفقيت اين است كه الگوهايي از فعاليت را كه به ما احساس اعتماد به نفس، قدرت، انعطاف‌پذيري و شادماني مي‌دهد انتخاب کنيم و براي دست يافتن به آن برنامه‌ريزي، تلاش و زندگي کنيم.
يکشنبه، 1 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت‌هاي شادمانه زيستن

مهارت‌هاي شادمانه زيستن
مهارت‌هاي شادمانه زيستن


 





 
شادي از 8 در وارد مي‌شود
همه ما براي خوب زندگي کردن و مفيد بودن نياز به داشتن روحيه‌اي شاد داريم. شادماني به خودي خود در ما به وجود نمي‌آيد. براي دست يافتن به آن مانند بسياري از چيز‌هاي ديگر نيازمند داشتن مهارت‌هايي هستيم که به واسطه آن بتوانيم خود را شاد کنيم و روحيه استفاده از فوايد بي‌شمار يک زندگي شاد را به دست بياوريم. كليد موفقيت اين است كه الگوهايي از فعاليت را كه به ما احساس اعتماد به نفس، قدرت، انعطاف‌پذيري و شادماني مي‌دهد انتخاب کنيم و براي دست يافتن به آن برنامه‌ريزي، تلاش و زندگي کنيم.

خاطرات خوش خود را مرور کنيد
 

هر يك از شما تجربه‌هاي ناخوشايندي در گذشته داشته‌ايد. اگر حواس خود را به يكي از اين وقايع بد زندگي متمركز كنيد و آن را در ذهن خود مجسم سازيد و درباره آن بينديشيد كم‌كم آن واقعه در ذهن شما زنده مي‌شود و آن را احساس مي‌كنيد. به همين ترتيب مي‌توانيد در خود احساس شادي و شعف ايجاد كنيد. لحظاتي را به خاطر بياوريد كه در نهايت شور و لذت بوده‌ايد. لحظاتي شادي بخش را در نظر مجسم سازيد و تصوير روشني با جزييات كامل در صفحه ذهن خود تشكيل دهيد و آن احساسات را در خود زنده سازيد. حتما در زندگي همه ما لحظه‌هاي لذت بخشي وجود دارند که بتوانيم با يادآوري آن اين مهارت مهم را تمرين کنيم.

به چهره خود رنگ شادي بزنيد
 

در چهره هر يك از ما بيش از هشتاد ماهيچه وجود دارد كه انقباض و انبساط آنها باعث تغيير قيافه ما مي‌شود. اگر اين عضلات را به حالتي از افسردگي و يأس عادت دهيد بي‌شك حالت روحي ما را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. پس سعي كنيد نشانه‌هاي خشم، عصبانيت، ناكامي، انزوا، خستگي و بدبختي را كنار بگذاريد و جاي آنها را به آرامش، هيجان، شادابي، كنجكاوي، اعتماد، ملايمت و خوشبختي بدهيد. مي‌توانيد خود را قوي احساس كنيد. مي‌توانيد لبخند بزنيد و همه چيز را با يك خنده تغيير دهيد.

در زمان حال زندگي كنيد
 

آرامش ذهني و كارآيي فردي ما به ميزان توانايي‌مان براي زيستن در لحظه حال بستگي دارد، گذشته از ديروز و اتفاقاتي كه افتاده و آنچه فردا ممكن است پيش بيايد، حال جايي است كه ما در آن هستيم. از اين ديدگاه كليد شادي و خوشحالي ما در متمركز كردن ذهن در لحظه حال است. يكي از نكات خوب و مهم در مورد بچه‌ها اين است كه آنها خود را به طور كامل در لحظه حال غرق مي‌كنند. به طور کامل درگير فعاليت‌هاي كنوني خود مي‌شوند كه اين فعاليت‌ها حتي ممكن است تماشاي يك پروانه، نقاشي كردن و هر چيز ديگر باشد كه كودك انرژي خود را صرف آن مي‌كند. كودكاني را ببينيد كه بعد از بارندگي در پياده‌رو خياباني راه مي‌روند. اگر در وسط پياده‌رو گودال كوچكي باشد كه آب در آن جمع شده باشد به وسط آب مي‌پرند و آب را به اطراف مي‌پاشند، مي‌خندند و بازي مي‌كنند. ما وقتي بزرگ مي‌شويم هم‌زمان هنر فكر كردن و نگران بودن را ياد مي‌گيريم، به مشكلات گذشته و آينده اجازه مي‌دهيم كه در زمان حال ما جمع شوند، همچنين ياد مي‌گيريم كه لذت‌ها و شادي‌هاي خود را به عقب بيندازيم و به اين اميد باشيم كه شايد آينده بهتر از حال باشد. بسياري از ما الگوهاي تضعيف كننده و منفي را گرفته و آنها را در نظر خود بزرگ‌، روشن و پر طنين جلوه مي‌دهيم و با كيفيتي كه اثر شديدي بر ما دارند در نظر خود مجسم مي‌كنيم و آنگاه از اينكه روحيه خوبي نداريم تعجب مي‌كنيم. اگر اين وضع را ادامه دهيم مانند قايقي خواهيم شد که به سمت آبشار در حال حركت است. اين سفر از زماني آغاز مي‌شود كه نتوانيد بر روحيه و رفتار خود مسلط با شيد.

لبخند بزنيد
 

خوش‌رو بودن نه تنها از شدت تنش‌ها و استرس‌هاي فردي مي‌كاهد بلكه باعث مي‌شود اطرافيان شخصي و كساني كه به نحوي با او ارتباط دارند، با حضور او احساس راحتي، شادماني و تجديد روحيه كنند و با برخورد مناسب خود موجبات افزايش اعتماد به نفس و شادماني وي را فراهم آورند. در روابط نزديك و صميمانه سرمايه‌گذاري و وقت و محبت خود را به اشخاصي كه دوست داريد، هديه كنيد.

قاطع باشيد
 

قاطعيت به معناي ابراز خشم و پرخاشگري نيست بلكه به آن معناست كه خواسته‌ها و احساسات خود را صريح و بي‌پرده و بدون اضطراب يا خشونت و تندي بيان كنيد و در مقابل خواسته‌ها و توقعات نامعقول ديگران مقاومت نماييد.
چنين برخوردي هم باعث افزايش عزت نفس و حس احترام به خود مي‌شود و هم مانع از آن مي‌شود كه با فرو خوردن و عدم بيان احساس خود نسبت به اطرافيان و خواسته‌هاي نامعقول آنها، قلب خود را پر از بغض و كينه نسبت به آنها نماييد. در انجام کارها به طريقي عمل کنيد که مي‌تواند مايه خرسندي شما شود. در به انجام رساندن كارهايي كه دوست داريد تلاش كنيد، به دنبال چالش‌هايي بگرديد كه به ارضاي نياز شما براي انجام كارهاي داراي معني و هدف (از نظر خودتان) كمك مي‌كنند. از افراط و تفريط بپرهيزيد. روحيه همه گاهي قوي و گاه ضعيف مي‌شود ولي سعي كنيد به نوعي حالت تعادل يا حد وسط برسيد. بپذيريد كه هيچ چيز كامل نيست ولي در هر رشته از فعاليت‌هاي منجر به كاميابي درجات بالايي از رضايت وجود دارد. از اينكه براي رسيدن به اين درجات به نسبت بالا تلاش مي‌كنيد خشنود باشيد.

کيفيت زندگي خود را ارزيابي کنيد
 

با هر موقعيتي در زندگي روبرو مي‌شويد ابتدا بررسي كنيد ببينيد آيا آن موقعيت واقعا ارزش تلاش و جنگيدن را دارد يا نه؟ سعي كنيد ذهن خود را هميشه بر جنبه‌هاي لذت بخش زندگي و كارهايي كه ممكن است سبب بهتر شدن موقعيت شما شوند متمركز سازيد هيچ چيز به اندازه شكست و ناكامي‌به كارايي شما صدمه نمي‌زند و هيچ چيز به اندازه موفق شدن به آن كمك نمي‌كند. حتي پس از تحمل بزرگترين شكست‌ها سعي كنيد با به ياد آوردن و بر شمردن موقعيت‌هاي قبلي خود كه هيچ كس نمي‌تواند آنها را انكار كند با افكار مربوط به شكست و بي‌ارزشي مبارزه كنيد.

اوقاتي را به خود اختصاص دهيد
 

به ياد داشته باشيد كه جسم و روان شما حقوقي دارند كه هيچ كس بيش از شما شايسته برآوردن آن حقوق نيست. لازم است انسان در زمان‌هاي خاصي فقط براي خود زندگي كند و آنچه را دوست دارد انجام دهد و به آنچه علاقمند است بپردازد و در غير اين صورت نقش حاصل از كارها و مسووليت‌هاي اجباري و گاه نامطلوب، او را از پاي در خواهد آورد. مطمئنا كساني مي‌توانند به ديگران احترام بگذارند و به جامعه خود خدمتي كنند كه در درجه اول به خود به عنوان يك انساني كه جانشين خداوند در طبيعت است احترام بگذارند و جاي خود را با پرداختن بيش از حد به تكاليف و غفلت از حقوق خود فرسوده نسازند. بنابراين به اندازه كافي به خودتان برسيد. كمك به رفع نيازهاي ديگران بدون شناسايي و ارضاي نيازهاي خودتان ناممكن است. ببينيد چه كارهايي شما را خوشحال مي‌كند؟ پس وقتي براي انجام دادن آنها در نظر بگيريد. رفتن به كنسرت، رفتن به سينما، رابطه عاشقانه با همسر، صحبت‌هاي شيرين با همسر و فرزندان، گفتن لطيفه براي دوستان، ايجاد يك اثر تازه و هر كاري كه باعث پاك شدن خاطرات ناخوشايند از صفحه ذهن و يادآوري خاطرات شيرين شود.

خوش‌بين باشيد
 

اگر هميشه در پي آن باشيد كه ببينيد شما يا زندگي‌تان چه كمبودهايي داريد، آن عيب‌ها را خواهيد يافت و احساستان نسبت به خود از آنچه هست، بدتر خواهد شد. پس به خودتان نيرو و انرژي بدهيد رسيدگي به وضع سلامت جسماني براي مراقبت از سلامت رواني اهميت اساسي دارد. شادماني حقيقي، برآيند سلامت جسمي و روحي شماست. آن را پيدا کنيد و به ديگران ببخشيد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط