موفقيت از ذهن شروع مي‌شود

طرز تفکر شما مي‌تواند کليد موفقيت خودتان و فرزندان‌تان در زندگي باشد. هستند والديني که به فرزندان‌شان توجه کافي دارند اما ناخواسته و ندانسته آنها را در شکست‌ها و ناکامي‌هايي که در طول زندگي برايشان پيش مي‌آيد، رها مي‌کنند. توصيه‌هاي دکتر کارل دي وک مي‌تواند کمک‌تان کند تا بهتر در مقابل مشکلات مقاومت کنيد.
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موفقيت از ذهن شروع مي‌شود

موفقيت از ذهن شروع مي‌شود
موفقيت از ذهن شروع مي‌شود


 

ترجمه: فرشته آل‌علي




 

مروري بر ويژگي‌هاي يک ذهن موفق
 

طرز تفکر شما مي‌تواند کليد موفقيت خودتان و فرزندان‌تان در زندگي باشد. هستند والديني که به فرزندان‌شان توجه کافي دارند اما ناخواسته و ندانسته آنها را در شکست‌ها و ناکامي‌هايي که در طول زندگي برايشان پيش مي‌آيد، رها مي‌کنند. توصيه‌هاي دکتر کارل دي وک مي‌تواند کمک‌تان کند تا بهتر در مقابل مشکلات مقاومت کنيد.
دي‌وک حدود 40 سال روي اين موضوع که «مردم چگونه از عهده مشکلات برمي‌آيند؟» تحقيق و بررسي کرده و تحقيقات‌اش او را به شناخت 72 طرز تفکر متفاوت که به طور واضحي روي چگونگي برخورد ما در برابر مشکلات تاثيرگذار است رسانده. طرز فکرهايي که در ادامه درباره آنها بيشتر مي‌خوانيد.

تفکر متحجرانه و استعداد ژنتيکي
 

تفکر متحجرانه و استعداد ژنتيکي بر اين عقيده استوار است که استعداد، ژنتيکي است. شما يک بازيگر يا يک معلم و يا... به دنيا مي‌آييد. فردي که فکر متحجر دارد بر اين باور است که محق موفقيت است، بدون تلاش کافي. وقتي اوضاع سخت و دشوار مي‌شود، سريعا تقصير را به گردن ديگران مي‌اندازد و يا عقب‌نشيني مي‌کند يا دروغ مي‌گويد و يا حتي در آينده از ريسک کردن و يا از به چالش انداختن خود پرهيز مي‌کند.

ذهن پويا و استعداد قابل رشد
 

برعکس ذهن متحجر، يک ذهن پويا فرض را بر اين قرار داده است که استعداد تنها موهبتي خدادادي نيست بلکه با تلاش و يادگيري هر چيزي امکان‌پذير است، به خاطر اينکه وجود انسان قابل رشد و ترميم است. ذهن پويا شکست را فرصت مي‌داند نه تحقير شدن. در هنگام دشواري و چالش سريعا خود را ارزيابي مي‌کند، خودش را با شرايط جديد وفق مي‌دهد و دوباره تلاش مي‌کند. در واقع او از اين پروسه لذت مي‌برد.

ذهن شما پويا است يا متحجر؟
 

ما همه با ذهني پويا به دنيا آمده‌ايم وگرنه قادر به جان سالم به در بردن در اين دنيا نبوديم ولي والدين مربي‌ها و معلمان گاهي ما را به سمت تحجر هل مي‌دهند با رفتارهاي پاداشي واضح و تشويق‌هاي غلط... ولي دکتر دي وک مي‌گويد: «کارهاي کوچکي هست که با انجام دادن آنها از امروز مي‌توانيد خود و فرزندان‌تان را بيمه کنيد تا هيچ‌وقت شکست نتواند شما را از خط خارج کند.» اين راهکارها را در دو بخش «براي فرزندان» و «براي آدم‌بزرگ‌ها» بخوانيد.منبع: ريدرزدايجست

براي موفقيت خودتان
 

در کار: به جاي اينکه اجازه دهيد مقدار حقوق‌ و پاداش‌هايتان و مقام‌تان در کار، ميزان رضايت‌مندي‌تان را از کارتان تعيين کند، ازخودتان بپرسيد که هنوز از کارتان چيزهايي ياد مي‌گيريد؟ اگر جواب‌تان مثبت است يعني شما کاري داريد که به شما اين فرصت را مي‌دهد که يک ذهن پويا داشته باشيد. به چالش‌هاي کارتان به چشم فرصت نگاه کنيد تا مسايل استرس‌زا. اگر يادگيري از شغل‌تان پايان يافته است، پس يک راه جديد براي رشد پيدا کنيد يا دنبال يک شغل جديد باشيد.در روابط: سرزنش هيچ وقت حلال مشکلات نبوده است. پافشاري روي اينکه حق باشماست فقط مخصوص ذهن‌هاي متحجر است. دفعه ديگر وقتي وسوسه شديد که طرف‌تان را سرزنش کنيد و تقصير را گردن او بيندازيد به ياد آوريد که نکته اصلي ازدواج حمايت از يکديگر درمقابل مشکلات و براي پيشرفت است.در افسردگي: افراد افسرده تمايل دارند اين باور را بپذيرند که راه چاره‌اي دارند. به جاي اينکه خود را شکست‌خورده نهايي بدانيد، به خودتان مثل يک از خط خارج شده‌ موقت فکر کنيد. اغلب فکر مي‌کنيم که شخصيت استوار و تغييرناپذير است ولي يافته‌ها نشان مي‌دهند که حتي قسمت اصلي شخصيت ما مي‌تواند تغيير کند، اگر ذهني پويا داشته باشيم.

براي موفقيت فرزند‌تان
 

در مدرسه: هيچ وقت از يک بچه با گفتن «تو خيلي باهوشي» يا «تو خيلي زود مطالب را مي‌گيري» تعريف و تمجيد نکنيد. به جاي آن، تلاش و يا شيوه او را با گفتن اين جمله که «پيشنهاد هوشمندانه‌اي دادي» يا «وجودت مايه افتخار من است»، تحسين کنيد.
در ورزش‌: به جاي گفتن «تو ذاتا ورزشکاري» بگوييد «تمرينات واقعا تو را بهتر کرده است» به جاي پرس‌وجوي اينکه آيا «برنده شدي» بپرسيد «آيا همه تلاش‌ات را کردي؟» دکتر توضيح مي‌دهد که: «استعداد ژنتيکي رشد پيدا مي‌کند مگر اينکه طرز تفکر شما به سمت موفقيت برود و رشد يابد.»
سر ميز شام: به جاي اين سوال هميشگي «امروزت را چگونه گذراندي» (که همه به طريقي از آن وحشت دارند) بپرسيد «امروز چه چيزي ياد گرفتي؟» يا «چه اشتباهي مرتکب شدي و از آن چه چيزهايي آموختي؟» و مسايل و مشکلاتي را که با آنها درگير هستيد و با آنها دست و پنجه نرم مي‌کنيد را با شور و اشتياق توضيح دهيد: «تلقين اشتياق براي يادگيري»
در برنامه‌ريزي: تنها از هدف‌هايي که بچه‌هايتان دارند نپرسيد بلکه درباره‌ برنامه‌هايي که براي رسيدن به اهداف‌شان دارند پرس‌وجو کنيد.
در شکست و ناکامي: به خودتان اين اجازه را ندهيد که به فرزندان‌تان لقب‌هايي مثل بازنده، شکست خورده و احمق يا دست و پا چلفتي نسبت دهيد. هيچ وقت اجازه ندهيد که شکست از يک عمل به يک شناسه تبديل شود. همچنين به فرزندان‌تان برچسب نزنيد. نگوييد اين يکي يک هنرپيشه است و اين يکي يک ديوانه‌ کامپيوتر. هر کسي مي‌تواند هر شغلي داشته باشد به شرط رعايت اخلاق و هنجار اجتماعي!
در شک و ترديد: اگر متوجه شديد که فرزندتان به اينکه مي‌تواند بهتر باشد شک دارد، از او بخواهيد به کساني فکر کند که توانايي‌هاي کمي داشته‌اند ولي حالا به طرز شگفت‌آوري از همه پيشي گرفته‌اند يا زمان‌هايي را به او يادآوري کنيد که کساني را ديده‌ايد که چيزهايي را ياد گرفته‌اند که باورکردني نبوده است.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط