دود سيگارشما به چشم من هم مي‌رود

«سيگاري‏ها 10 برابر بيشتر از ديگران دچار مشکلات قلبي عروقي مي‏شوند»، «سيگار کشيدن احتمال سکته قلبي را دو برابر مي‏کند»، «خطر ابتلا به مشکلات و بيماري‏هاي تنفسي در افراد سيگاري بيشتر است»، «سيگار احتمال ابتلا به سرطان‏هايي مانند دهان، ريه، مري، معده و کليه را افزايش مي‏دهد.» اينها نمونه‏هايي از خطراتي است که
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دود سيگارشما به چشم من هم مي‌رود

دود سيگارشما به چشم من هم مي‌رود
دود سيگارشما به چشم من هم مي‌رود


 

نويسنده:فرزانه فولادبند




 
«سيگاري‏ها 10 برابر بيشتر از ديگران دچار مشکلات قلبي عروقي مي‏شوند»، «سيگار کشيدن احتمال سکته قلبي را دو برابر مي‏کند»، «خطر ابتلا به مشکلات و بيماري‏هاي تنفسي در افراد سيگاري بيشتر است»، «سيگار احتمال ابتلا به سرطان‏هايي مانند دهان، ريه، مري، معده و کليه را افزايش مي‏دهد.» اينها نمونه‏هايي از خطراتي است که سلامت سيگاري‏ها را تهديد مي‏کند اما مضرات سيگار تنها براي خود فرد سيگاري نيست و دود سيگار در چشم ديگران هم مي‏رود.
اگر سيگاري هستيد، توصيه اول اين است که هر چه زودتر تصميم بگيريد و سيگار را کنار بگذاريد اما اگر هنوز تصميم قطعي براي ترک سيگار نگرفته‎ايد، براي سلامت خانواده‏تان هم که شده در خانه سيگار نکشيد. دود سيگار سلامت ساير افراد خانواده و هم‏خانه‏اي‏هايتان را هم به خطر مي‏اندازد. آشنايي با خطرات سيگار کشيدن در خانه اگر سيگاري‏ها را به فکر ترک نيندازد، به اين فکر وا مي‏دارد که براي پيشگيري از اين خطرات حداقل در خانه سيگار نکشند. دود سيگار مخلوطي است از دود ناشي از سوختن توتون، کاغذ سيگار و دودي است که از ريه فرد سيگاري خارج مي‏شود. در اين ترکيب 250 ماده شيميايي سمي و سرطان‏زا است که فرمالدييد، بنزن، کلريد وينيل ، آمونياک و سيانيد هيدروژن نمونه‏اي از آنهاست. افراد غيرسيگاري بدون اينکه بخواهند در معرض اين دود قرار مي‏گيرند. قرار گرفتن در معرض دود سيگار مي‏تواند موجب تحريک چشم، بيني و گلو، سرفه، تنگي نفس، بيماري‏هاي قلبي، مشکلات تنفسي و حتي سرطان ريه شود.

دود سيگارشما به چشم من هم مي‌رود

دود سيگار در چشم کودکان
 

اگر در خانه کودک داريد، تمام تلاش‏تان را بکنيد که در خانه سيگار نکشيد چون کودکان آسيب‏پذيرترند و دود سيگار مي‏تواند مشکلات جدي برايشان در پي داشته باشد. کودکاني که در معرض دود سيگار قرار دارند در مقايسه با ساير کودکان بيشتر به بيماري‏هاي ريوي دچار مي‏شوند. همچنين عفونت گوش نيز در اين کودکان بيشتر است. کودکان آسمي در صورت قرار گرفتن در معرض دود سيگار بيشتر دچار حملات آسمي مي‏شوند. مرگ ناگهاني در نوزاداني که در معرض دود سيگار قرار مي‏گيرند بيشتر است. کودکاني که در خانه سيگار کشيدن والدين‌شان را مي‏بينند، احتمال بيشتري دارد که در آينده خودشان هم سيگاري شوند.

همسايه‏ها را فراموش نکنيد
 

برخي افراد وقتي مي‏خواهند افراد خانواده‏شان در معرض دود سيگار قرار نگيرند، فضاهايي مانند بالکن، حياط خلوت، راه‏پله و راهرو، سرويس‏هاي بهداشتي و پشت‌بام را براي سيگار کشيدن انتخاب مي‏کنند غافل از اينکه اين فضاها راه‏هاي هوايي مشترکي با خانه همسايه‏ها دارد و در اين صورت دود سيگار آنها را آزار خواهد داد. بنابراين لازم است موقع روشن کردن سيگار علاوه بر افراد خانواده‏تان، همسايه را هم در نظر بگيريد و طوري سيگار بکشيد که دودش در چشم ديگران نرود.

توصيه‌هاي ضدحريق
 

سيگار يکي از علل آتش‏سوزي‏هاي خانگي است. کافي است خاکستر سيگار يا پيپ به طور تصادفي روي مبلمان، فرش، تخت‏خواب و ساير لوازم و وسايل آتش‏گير خانه بيفتد تا ظرف چند ثانيه آتش‏سوزي و حريق بزرگي اتفاق بيفتد و خسارات جاني و مالي به جابگذارد. طبق آمار سازمان آتش نشاني آمريکا سالانه 1000 فرد سيگاري و غيرسيگاري در حريق‏هاي ناشي از سيگار جان‌شان را از دست مي‏دهند. اين درحالي است که حريق‏هايي که در اثر سيگار رخ مي‏دهد قابل پيشگيري‏اند. به يادداشته باشيد که خانه جاي مناسبي براي سيگار کشيدن نيست اما اگر سيگاري هستيد يا با يک فرد سيگاري زندگي مي‏کنيد، براي پيشگيري از حريق اين نکات را به ياد داشته باشيد:
• هميشه مراقب ته سيگار باشيد. ته سيگار اگر خوب خاموش نشده باشد مي‏تواند ايجاد حريق کند. خاموش کردن و دور انداختن ته سيگار وقت زيادي نمي‏گيرد. ته سيگار بايد قبل از دورانداختن خيس شود. هيچ‌وقت ته سيگار داغ را که به‌طور کامل خاموش نشده است، در سطل زباله نيندازيد.
• براي جمع کردن خاکسترها از زيرسيگاري محکم و بزرگ که تعادلش را از دست ندهد يا يک قوطي پر از شن استفاه کنيد.
• زيرسيگاري بايد روي سطحي باشد که زودآتش نگيرد. زيرسيگاري را روي صندلي‏ها و مبلمان که زود آتش مي‏گيرند، قرار ندهيد.
• هر وقت خسته و خواب آلود بوديد، سيگار را کنار بگذاريد. به هيچ وجه در رخت‌خواب سيگار نکشيد.
• در قسمت‏هاي مختلف خانه شناساگر دود نصب کنيد. انواعي را انتخاب کنيد که هم در صورت وجود دود همراه شعله و هم هنگام حريق‏هاي بدون شعله هشدار داده و به صدا در بيايد.
• ‏نقشه‏اي از راه‏هاي فرار در خانه تهيه کنيد. در صورت امکان براي هر اتاق دو راه فرار در نظر بگيريد. دو بار در سال همراه ساير افراد خانه اين راه‏ها را تمرين کنيد.

نظر کارشناس
 

دکتر رسول عليانژاد، فوق‌تخصص ريه درباره مضرات سیگار برای اطرافیان فرد سیگاری می گوید:
بسياري از افراد سيگاري نيستند ولي زير يک سقف با افراد سيگاري زندگي مي‌کنند. اصطلاحا به اين افراد سيگاري‌هاي دست دوم يا سيگاري‌هايي غيرفعال مي‌گويند. مضراتي که سيگار مي‌تواند براي سلامت اين دسته از افراد داشته باشد مثل عوارضي است که در سلامت افراد سيگاري شاهد آن هستيم و حتي از برخي جهات اين عوارض شديدتر و بدتر است! کودکاني که پدر يا مادر سيگاري دارند بيش از ساير کودکان به بيماري‌هاي ريوي و آسم مبتلا مي‌شوند. عوارض ديگري نظير برونشيت مزمن يا عوارض عصبي سيگار و سرطان‌هاي گوارشي و ريه نيز در آنان بيشتر ديده مي‌شود. در مورد زنان باردار ديده شده که سيگار کشيدن مرد در خانه سبب کاهش وزن نوزاد و احتمالا بروز بيماري‌هاي ريوي در بزرگسالي در کودک آنها مي‌شود.
گاهي برخي افراد براي آن که در حضور افراد ساکن در خانه سيگار نکشند، در حمام، دست‌شويي يا بالکن سيگار مي‌کشند. در رابطه با افرادي که بيرون از خانه سيگار مي‌کشند مثلا به حياط مي‌روند يا در بالکن سيگار مي‌کشند بايد گفت مشکلي را براي افراد خانواده ايجاد نمي‌کنند اما اگر در حمام يا دست‌شويي با آنکه هواکش زده شود مقداري از بو و دود سيگار باقي بماند اثرات ماندگار خواهد بود و مي‌تواند بر سلامت افرادي که در آن محل رفت و آمد دارند اثر بگذارد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.