رابطه هله‌هوله و چاقي

مساله‌اي که وجود دارد اين است که سيستم گوارشي بدن هنگام جذب مواد مغذي وقتي حجم زيادي از مواد غذايي (يعني منابع مواد مغذي ياد شده) مصرف شود، تنها به اندازه نيازش از آنها برمي‌دارد و باقي مواد دفع مي‌شوند. بنابراين زياده‌روي در خوردن آنها صرفا چاق‌کننده است. اما مشکل اساسي هله‌هوله‌ها اين است که فاقد مواد
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابطه هله‌هوله و چاقي

رابطه هله‌هوله و چاقي
رابطه هله‌هوله و چاقي


 

نويسنده:دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذيه




 
يکي از عادات‌ غذايي غلط، به ويژه در کودکان، مصرف هله‌هوله و تنقلات، درست قبل از وعده‌هاي اصلي غذايي است.
مساله‌اي که وجود دارد اين است که سيستم گوارشي بدن هنگام جذب مواد مغذي وقتي حجم زيادي از مواد غذايي (يعني منابع مواد مغذي ياد شده) مصرف شود، تنها به اندازه نيازش از آنها برمي‌دارد و باقي مواد دفع مي‌شوند. بنابراين زياده‌روي در خوردن آنها صرفا چاق‌کننده است. اما مشکل اساسي هله‌هوله‌ها اين است که فاقد مواد مغذي، به خصوص انواع ويتامين‌ها و املاح، است و تنها منبع غني انرژي محسوب مي‌شود. وقتي فردي، مقدار زيادي هله‌هوله قبل از غذا مصرف مي‌کند، به شدت اشتهاي‌اش کاهش مي‌يابد و وعده اصلي غذا که حاوي خوراكي‌هاي مفيد است، با کمترين استقبال رو‌به‌رو مي‌شود؛ يعني فرد انرژي بالايي دريافت کرده اما مواد مغذي مورد نيازش را نمي‌گيرد زيرا فرصت خوردن بسياري از مواد غذايي نظير ماست و سالاد و حتي گوشت‌ها را از دست مي‌دهد.
در ضمن، چون حجم معده اندازه مشخصي دارد، خوردن هله‌هوله زياد درصد جذب کلي مواد مغذي را تا حدي کاهش مي‌دهد. اينطور نيست که بگوييم فلان ويتامين در اثر مصرف هله‌هوله‌ها ديگر جذب نمي‌شود؛ نه! جذب مواد مغذي را خواهيم داشت اما نسبت اين جذب تا حدي زيادي کاهش خواهد يافت. به اين دليل است که توصيه مي‌شود حداقل يک ساعت قبل از خوردن وعده غذايي اصلي از مصرف هر گونه هله‌هوله‌اي خودداري کنيد.
توصيه من اين است که مصرف هله‌هوله به ويژه براي کودکان که حجم معده کوچک‌تري دارند، قبل از وعده‌هاي اصلي به حداقل ممكن برسد زيرا اين نوع مواد غذايي خارج از اين مساله که روغن مصرفي در آنها از چه نوعي است و اغلب پرنمک هستند، حاوي انرژي بالايي بوده و فاقد هر نوع ماده مغذي مورد نياز بدن هستند و مصرف زياد و مداوم‌شان مي‌تواند سبب بروز اختلالاتي در رشد و حتي تغيير ذايقه اين گروه آسيب‌پذير شود. در ضمن، چون اشتهاي کودک را کاهش مي‌دهد، مانع از صرف مواد غذايي ضروري‌تر مانند لبنيات، ميوه‌ها و سبزي‌ها خواهد شد. بنابراين باز هم به اين توصيه کليدي مي‌رسيم که داشتن تغذيه مناسب در گروي خوردن متعادل تمامي گروه‌هاي غذايي البته از نوع تازه، کم‌چرب و کم‌نمک است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.