روان شناسي و تقسيم بندي انواع عشق

با اين که کمتر از ده سال از زندگي مشترک من و شوهرم مي گذرد، اما زندگي و رابطه ما بيشتر شبيه زوجي است که سال هاي بسياري از ازدواج شان مي گذرد.با وجود اين که ما از بسياري جهات تفاهم داريم و از همراهي با يکديگر لذت مي بريم، اما اهل زمزمه ها يا رفتارهاي عاشقانه نيستيم!
سه‌شنبه، 10 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روان شناسي و تقسيم بندي انواع عشق

روان شناسي و تقسيم بندي انواع عشق
روان شناسي و تقسيم بندي انواع عشق


 





 
با اين که کمتر از ده سال از زندگي مشترک من و شوهرم مي گذرد، اما زندگي و رابطه ما بيشتر شبيه زوجي است که سال هاي بسياري از ازدواج شان مي گذرد.با وجود اين که ما از بسياري جهات تفاهم داريم و از همراهي با يکديگر لذت مي بريم، اما اهل زمزمه ها يا رفتارهاي عاشقانه نيستيم!
ممکن است اين رابطه در نظر عده اي سنگين و فاقد ظرافت باشد، اما به اعتقاد بسياري از کارشناسان علوم اجتماعي ما از آن دسته افرادي هستيم که از عشق به دوستي رسيده ايم. عشق براي زوج هاي ديگر مي تواند بسيار متفاوت باشد. عده اي حتي با گذشت چند دهه از زندگي مشترک شان هنوز هم نسبت به يکديگر احساساتي سرشار از اشتياق دارند و عده اي پس از گذشت 20 سال هنوز تمام جزئيات آشنايي و ازدواج شان را با وسواس کامل به ياد مي آورند. در واقع بنا به گفته متخصصين، در کل شش حالت مختلف براي «عاشق بودن» وجود دارد و شيوع عشق ورزي هر شخص مي تواند در دوران يک رابطه تغيير کند.دکتر سوزان هندريک روان شناس، همراه با همسر و دستيار تحقيقاتي خود دکتر کلايد هندريک به مدت 25 سال است که بر روابط اجتماعي افراد تحقيق مي کنند. به گفته ايشان با دانستن شيوه عشق ورزي مي توان رابطه را ارزيابي نمود و انتظارات واقع بينانه تري نسبت به عشق و رشد آن به دست آورد.
با دانستن اين که به چه شيوه اي عشق مي ورزيد، مي توانيد رابطه سالم تر و شادمانه تري با همسر خود به وجود آوريد پس ببينيد که چگونه عاشقي هستيد!

عاشق ايثارگر
 

عده اي مستعد ورود در رابطه اي هستند که در آن بيش از آنچه به دست مي آورند، از خود مايه مي گذارند. گاهي احساس مي کنند که اين رابطه به کلي يک طرفه شده است. يک نفر با از خود گذشتگي، مدام در تلاش جلب رضايت و برآورده ساختن نيازهاي ديگري است و هيچ زماني براي مراقبت از «خود»کار نگذاشته است. اگر چنين عاشقي هستيد، بايد بدانيد که خارج از چهارچوب زندگي زناشويي نيز چيزهايي براي لذت بردن هست و سواي همسرتان، دوستان و اقوامي وجود دارند بايد زماني را به انجام فعاليت هاي مورد علاقه خودتان و معاشرت با افرادي که دوست داريد اختصاص دهيد و بد نيست که گاهي اين معاشرت ها و فعاليت ها، بدون حضور همسرتان باشد به اين ترتيب با ارزش نهادن به خود، رابطه عاشقانه شما نيز تقويت مي شود.

عاشق وسواسي
 

عاشقي است که مي خواهد تمام اوقات خود را با معشوقش بگذراند و حتي پس از گذشت سال ها، مدام نگران رابطه و زندگي زناشويي خود است. داشتن چنين همسري مي تواند طاقت فرسا بوده يا به خاطر اوج و فرودهاي شخصيتي، موجب ناراحتي روحي طرف مقابل شود. آيا اين حالات به نظرتان آشنا مي آيد؟ براي حفظ همسر و زندگي مشترک بايد دست از نگراني برداشته و زماني براي تنفس به معشوق خود بدهيد. به ياد داشته باشيد که حتي شيرين ترين ها هم مي توانند به مرز «بيش از حد» برسند و ديگر شيرين به نظر نيايند.اگر احساس ناامني در شما بسيار شديد است، بدون معطلي با يک متخصص مشورت کنيد و رابطه خود را بهبود بخشيد.

عاشق «بازي»
 

اين دسته، عاشق دوران ناز و عشوه و به دست آوردن دل معشوق هستند. براي آنها تعقيب و گريز ابتداي يک رابطه بسيار جذاب تر است. آنها از يک رابطه طولاني مدت به سرعت خسته مي شوند و دوباره به فکر «شيطنت» مي افتند. اگر چنين دل بازيگري داريد، وسوسه را از زندگي خود دور کنيد و به جاي اين که در جايي خارج از رابطه فعلي خود به دنبال هيجان باشيد، بکوشيد که آن را در همين رابطه ايجاد کنيد. ببينيد که براي ورود به يک رابطه جديد چه قابليت هاي تازه اي از خود به نمايش مي گذاريد - مثلاً ناگهان هوس چرخ و فلک سواري مي کنيد - سپس آنها را در زندگي مشترک خود پياده کنيد.

عاشق احساساتي
 

اين افراد عاشق «عاشق بودن» هستند. آنها به سادگي به روي زيبا و جذابيت هاي ظاهري دل مي بندند و سپس با از بين رفتن يا تغيير کردن اين ظواهر، مايوس مي شوند. به خاطر داشته باشيد که عشق واقعي نبايد با کم شدن موي سر معشوق رو به نقصان بگذارد و احساسات عاشقانه نبايد با پختگي رابطه، کمرنگ شود. اگر چنين عاشقي هستيد، براي زنده نگهداشتن عشق خود بهتراست قرار ملاقات هاي عاشقانه و دو نفري بگذاريد، براي تعطيلات آخر هفته برنامه اي ترتيب دهيد و تعطيلات را با يکديگر سپري کنيد و نگذاريد که عشق رومانتيک شما دچار روزمرگي شود.

عشق رفاقت آميز
 

اگر در رابطه اي شديداً رفاقت آميز هستند که از آن لذت مي بريد، ممکن است کم کم سر و کله عشق در آن پيدا شود. چنين روابطي ممکن است بسيار کند پيشروي کنند، اما بسيار مستحکم هستند. نکته در اينجاست که نبايد فراموش کنيد رفاقت در زندگي مشترک همه چيز نيست و بايد جرقه هايي از احساسات و تمايلات، آن را زيباتر و هيجان انگيزتر کند.
منبع:نشريه کوچه ما، شماره 12.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.