بعد از نوشابه خوردن، بلافاصله مسواک نزنيد!

اگر در طول روز اعصابتان از دست رييس‌تان به‌هم‌ريخت و دندان‌هايتان را ناخودآگاه به هم فشار داديد، بدانيد که خطري دندان‌هايتان را تهديد مي‌کند و آن سايش دندان‌ها است.
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بعد از نوشابه خوردن، بلافاصله مسواک نزنيد!

بعد از نوشابه خوردن، بلافاصله مسواک نزنيد!
بعد از نوشابه خوردن، بلافاصله مسواک نزنيد!


 

نويسنده:دکتر شکوفه شجاعي




 

توصيه‌هايي براي کاهش سايش‌هاي دنداني
 

اگر در طول روز اعصابتان از دست رييس‌تان به‌هم‌ريخت و دندان‌هايتان را ناخودآگاه به هم فشار داديد، بدانيد که خطري دندان‌هايتان را تهديد مي‌کند و آن سايش دندان‌ها است.
از طرف ديگر حتما ديده‌ايد که با خوردن ليموترش دندان‌هايتان کند مي‌شوند. اين هم نوعي ديگر از سايش دنداني است. اگر شما هم يکي از اين سايش‌هاي دنداني را داريد، مطلب ما را بخوانيد تا بدانيد چه اقدامات اورژانسي مي‌توانيد براي دندان‌هايتان انجام دهيد.
سايش شيميايي دندان‌ها فرآيندي اسـت كـه طي آن مينـا و يا عاج دندان توسط تماس مستقيم و مداوم اسيد دچار انحلال و تخريب مي‌گردد.
سايش شيميايي دندان‌ها با آسيب ناشي از اسيد توليد شده به وسيله باكتري‌هاي پوسيدگـي‌زا متفاوت است. برخلاف پوسيدگي دندان‌ها، سايش شيميايي مي‌تواند تمـام سـطوح دنــدان را تحت تاثير خود قرار دهد. تماس مستقيم و مداوم اسيد به از دست رفتن تدريجي ميناي دندان خواهد انجاميد.
سرانجام عاج دندان بدون پوشش محافظ باقي?مانده و به دندان درد، حساسيت دندان‌ها به غذاهاي سرد يا گرم و يا تخريب دندان منجر خواهد شد. به خاطر داشته باشيد كه روند سايش شيميايي دندان‌ها برگشت‌ناپذير است.

دندان قروچه در خواب
 

دندان‌ قروچه‌ عبارت‌ است‌ از عادت‌ ساييدن‌ دندان‌ها. عنوان‌ قروچه‌ معمولاً در خواب‌ رخ‌ مي‌دهد، ولي‌ ساييدن‌ يا كوبيدن‌ دندان‌ها در طول‌ روز نيز شايع‌ است‌. دندان‌ قروچه‌ مداوم‌ ممكن‌ است‌ باعث‌ خوردگي‌ لثه‌ها و استخوان‌هاي‌ حمايت‌كننده‌ از آنها در دهان‌ شود.

اصول‌ كلي‌ درمان‌
 

• شناسايي‌ مشكل‌ به‌ وسيله‌ بيمار و تلاش‌ آگاهانه‌ براي‌ ترك‌ عادت‌
• مراقبت‌ دندانپزشك‌
• دندان پزشك‌ شما ممكن‌ است‌ براي‌ پيشگيري‌ از دندان‌ قروچه‌ در هنگام‌ خواب‌، يك‌ پروتز محافظ‌ شب‌ بسازد و آن‌ را در دهان‌ شما كار بگذارد. يك‌ پروتز محافظ‌ شب‌ شامل‌ اسپلينت‌هاي‌ متحركي‌ است‌ كه‌ روي‌ دندان‌ها قرار مي‌گيرند تا فشار ناصحيح‌ گاز زدن‌ را بردارند.
• مشاوره‌ براي‌ آموختن‌ روش‌هايي‌ جهت‌ كنار آمدن‌ مؤثرتر با استرس‌ ممكن‌ است‌ مورد نياز باشد.

داروها
 

معمولاً براي‌ اين‌ اختلال‌ دارو لازم‌ نيست‌. ممكن‌ است‌ در موارد خاصي‌، درمان‌ با يك‌ آرام‌‌بخش‌ يا خواب‌آور به‌ مدت‌ كوتاه‌ كمك‌‌كننده‌ باشد.

چگونه سايش دندان‌ها را به حداقل برسانيم؟
 

1 بيش از يك ليوان نوشيدني اسيدي در طي روز مصرف نكنيد.
2 پس از مصرف نوشيدني‌هاي اسيدي و يا استفراغ بلافاصله اقدام به مسواك زدن دندان‌ها نكنيد. چراكه پس از تماس اسيد با دندان‌ها، مينا نرم مي‌شود و بايد صبر كرد تا مينا مجددا توسط بزاق محكم شود. بنابراين مسواك زدن بلافاصله پس از مصرف نوشيدني‌هاي اسيدي و يا استفراغ، روند فرسايش ميناي دندان را سرعت مي‌بخشد. 3 هنگام مسواك زدن، از مسواك نرم و خميردندان حاوي فلورايد استفاده كنيد.
4 پس از هر بار مصرف غذاهاي اسيدي دهان خود را با آب بشوييد.
5 آب ميوه‌ها و نوشابه‌هاي گازدار را با ني مصرف كنيد.
6 آدامس بدون قند بجويد تا ترشح بزاق در دهان تحريك شود.
7 چنانچه از خشكي دهان رنج مي‌بريد حتما به پزشك مراجعه كرده و آن را برطرف كنيد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.