کدام معتادان در ترک اعتياد موفق‌ترند؟

يکي از موارد را بارها شنيده‌ايد و ديگري نگاه خاصي است که از منظر اخلاقي مي‌تواند در ترک موفق کمک‌کننده باشد. انگيزه و اراده واقعي براي ترک وابستگي که از تغيير در باورهاي شخص و اشتياق براي رويارويي با مشکلات زندگي و قبول مسووليت‌هاي خود نشأت گرفته باشد، مي‌تواند نقش بسيار ارزنده‌اي در تداوم ترک داشته باشد. جنس ماده
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدام معتادان در ترک اعتياد موفق‌ترند؟

کدام معتادان در ترک اعتياد موفق‌ترند؟
کدام معتادان در ترک اعتياد موفق‌ترند؟


 

نويسنده:دکتر سيدمحمدعلي حريرچيان، درمانگر اعتياد




 
يکي از موارد را بارها شنيده‌ايد و ديگري نگاه خاصي است که از منظر اخلاقي مي‌تواند در ترک موفق کمک‌کننده باشد. انگيزه و اراده واقعي براي ترک وابستگي که از تغيير در باورهاي شخص و اشتياق براي رويارويي با مشکلات زندگي و قبول مسووليت‌هاي خود نشأت گرفته باشد، مي‌تواند نقش بسيار ارزنده‌اي در تداوم ترک داشته باشد. جنس ماده مصرفي، مدت مصرف و طريقه مصرف (کشيدن، خوردن، تزريق و...) از عواملي هستند که عمق و شدت وابستگي بيمار را مشخص مي‌کنند. مثلا ترک ترياک از هروئين آسان‌تر است و مصرف هم‌زمان چند ماده مي‌تواند نشانه‌اي از دشواري ترک باشد. براي افراد شاغلي که در وضعيت شغلي خود ثبات دارند، ترک وابستگي به مراتب از افرادي که بيکار هستند، آسان‌تر است. به همين لحاظ از اولين توصيه‌هاي ما به بيماراني که بيکار هستند، آن است که حتما براي اشتغال و سرکار رفتن خود اقدام کنند. همچنين افراد متأهلي که همسرشان از موضوع مصرف آنها اطلاع دارد، به دليل نقش حمايتي که همسرشان مي‌تواند ايفا کند، از اقدام به ترک خود نتيجه بهتري مي‌گيرند. حمايت و همدلي همسر و دخالت مثبت او در روند درمان بيمار نقش به سزايي در موفقيت ترک دارد. نيز افراد تحصيل‌کرده در ترک وابستگي خود موفق‌تر هستند.

کدام معتادان در ترک اعتياد موفق‌ترند؟

نگريستن به معضل اعتياد از منظر اخلاقي مي‌تواند کمک‌کننده باشد. مصرف مواد عيار وجدان آدمي را پايين مي‌آورد. خودخواهي‌ها را توجيه مي‌کند و براي احساس مسووليت ما تخفيف قائل مي‌شود و کمک مي‌کند تا آنچه را در شرايط فقدان مصرف آزاردهنده است، با آرامش‌خاطر بپذيريم. خيلي اوقات در افرادي که ترک‌هاي متعدد اما ناموفق داشته‌اند، اسلوب زندگي و فضاي حاکم بر افکار و خواسته‌هاي آنهاست که زمينه عود مصرف را فراهم مي‌کند. در هفته آينده باز هم در اين باره صحبت خواهيم کرد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.