باورهاي غلط درباره برنزه کردن پوست

بعضي‌ها براي برنزه شدن زير آفتاب دراز کشيده‌اند و جالب‌تر اين که برخي افراد براي برنزه کردن پوست‌شان زير نور آفتاب فرمول ويژه‌اي دارند؛ مثلا بعضي‌ها از قهوه محلولي درست کرده‌اند که روي پوست‌‌شان ماليده‌اند و اعتقاد دارند که قهوه رنگ پوست را به برنزه زيبايي تغيير مي‌دهد. در اين ميان بعضي‌ها هم روغن هويج، روغن زيتون و يا حتي
پنجشنبه، 12 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باورهاي غلط درباره برنزه کردن پوست

باورهاي غلط درباره برنزه کردن پوست
باورهاي غلط درباره برنزه کردن پوست


 





 
گفتگو با دکتر سيدحسين طباطبايي، دبير انجمن متخصصان پوست
بعضي‌ها براي برنزه شدن زير آفتاب دراز کشيده‌اند و جالب‌تر اين که برخي افراد براي برنزه کردن پوست‌شان زير نور آفتاب فرمول ويژه‌اي دارند؛ مثلا بعضي‌ها از قهوه محلولي درست کرده‌اند که روي پوست‌‌شان ماليده‌اند و اعتقاد دارند که قهوه رنگ پوست را به برنزه زيبايي تغيير مي‌دهد. در اين ميان بعضي‌ها هم روغن هويج، روغن زيتون و يا حتي آب‌ليمو را براي برنزه کردن پوست زير نورآفتاب به شما پيشنهاد مي‌کنند. ولي آيا اين روش‌ها براي برنزه کردن پوست سالم و بهداشتي‌اند و خطري براي پوست شما ندارند؟
با دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه تهران درباره باورهاي غلط در برنزه کردن پوست به گفتگو نشسته‌ايم تا ببينيم که آيا مي‌توان از آب‌ليمو، آب‌هويج، روغن زيتون و قهوه براي خوش‌رنگ‌تر شدن زير نور‌آفتاب استفاده کرد؟

آقاي دکتر، شما هم شنيده‌ايد که بعضي‌ها کنار استخر، قهوه و يا روغن زيتون به بدن‌شان مي‌مالند تا برنزه شوند؟
 

بله، متاسفانه اين يک باور غلط درباره برنزه کردن پوست است که بعضي‌ها پس از شنيدن خبر مضر بودن برنزه کردن پوست با آفتاب و دستگاه‌هاي سولاريوم به آن روي آورده‌اند. به اين ترتيب که با استفاده از برخي از مواد غذايي و يا روغن‌هاي گياهي اقدام به برنزه کردن پوست‌شان مي‌کنند. ولي بايد بدانيد اين مواد نه تنها موجب برنزه شدن پوست نمي‌شوند بلکه مواد رنگي موجود در اين گياهان مي‌تواند از طريق واکنش‌هاي شيميايي که زير نورآفتاب رخ مي‌دهد، موجب واکنش‌هاي شديد پوستي شوند. علايم اين واکنش‌هاي پوستي هم قرمزي، پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست و در مواردي بروز تاول‌هاي پوستي است.
در صورتي که اين ضايعات درمان طبي نشوند جاي آنها به صورت جوشگاه‌هايي که به شکل لکه‌هاي تيره‌ پوستي است روي پوست باقي خواهد ماند.

رنگشان چطور؟ اين مواد پوست را به رنگ برنزه دلخواه درمي‌آورند؟
 

خير، رنگي که اين مواد غذايي و روغن‌هاي گياهي به پوست مي‌دهند آن رنگ برنزه مورد نظر افراد براي زيبايي بيشتر پوست نيست. اين مواد رنگ متفاوتي به بدن مي‌دهند و در عين حال رنگي که به وسيله اين مواد در پوست ايجاد مي‌شود هم دوام کمي دارد و پس از چند روز از روي پوست محو مي‌شود بنابراين شما نبايد انتظار داشته باشيد تا مدت‌ها پس از استفاده از اين مواد پوستي برنزه و تيره داشته باشيد.

باورهاي غلط درباره برنزه کردن پوست

پس براي برنزه کردن پوست چه کار کنيم؟
 

از نظر علمي بايد به شما بگويم که به غير از استفاده از کرم‌هاي اتوبرنزه که به وسيله کارخانه‌هاي سازنده مواد آرايشي و بهداشتي معتبر ساخته مي‌شوند و دوام قابل قبولي دارند هيچ روش بي‌خطر ديگري براي برنزه کردن پوست وجود ندارد.

از اين باورهاي غلط در فرهنگ ما بسيارند، براي مثال بعضي از خانم‌ها قرص‌هاي ضد بارداري را خرد کرده و پودر مي‌کنند و سپس در آب حل کرده و براي رويش مجدد موي سر و درمان ريزش طبيعي موهايشان به پوست سرشان مي‌مالند، اين روش چطور؟ موثر است؟
 

اين روش ابدا تاثيري در رويش مجدد موي سر و جلوگيري از ريزش غيرطبيعي موها ندارد. چون اين قرص‌ها براي مصرف خوراکي و جذب گوارشي ساخته شده‌اند و به هيچ عنوان پودر کردن آنها و حل‌کردن‌شان در مايعات و ماليدن آنها به پوست سر اثري در درمان ريزش غيرطبيعي موي سر ندارد حتي ممکن است ماليدن اين مواد به پوست سر موجب قرمزي و خارش پوست سر شود.

زرده تخم‌مرغ و ساير مواد غذايي هورموني ديگر چطور، ماليدن آنها به پوست سر مي‌تواند جلوي ريزش موها را بگيرد؟
 

زرده تخم‌مرغ و ساير مواد غذايي هورموني ديگر هم همين‌طورند. مواد غذايي فقط بايد خورده شوند و در دستگاه گوارش جذب شوند تا ريزمغذي‌هاي موجود در آنها بتوانند اثر خود را باقي بگذارند. زرده‌ تخم‌مرغ به غير از کثيف کردن پوست اثر ديگري ندارد. مواد غذايي ديگري که حاوي هورمون‌هاي مردانه يا تستوسترون هستند نه تنها اثر پيشگيري از ريزش مو را ندارند بلکه به دليل جذب مختصر اين هورمون‌ها در پوست موجب بدتر شدن ريزش موهاي ارثي مي‌شوند.

بعضي از جوان‌ها، به دنبال تبليغات برخي از رسانه‌هاي فارسي زبان خارج از کشور با ليف و کيسه به جان صورتشان مي‌افتند تا اثر جوش‌هاي جواني را از صورتشان پاک کنند. شما اين روش را توصيه مي‌کنيد؟
 

متاسفانه ما در مطب بيماران جواني را مشاهده مي‌کنيم که تحت تاثير تبليغات اين رسانه‌ها با ليف و کيسه به جان پوست صورتشان افتاده‌اند تا اثر اين جوش‌ها را از صورتشان پاک کنند ولي جوش جواني يک پديده فيزيولوژيک وابسته به سن است. اگر پوست کسي دچار اين جوش‌ها باشد بايد کمترين فشار و ضربه را بر پوستش وارد کند. کشيدن ليف و يا کيسه روي اين جوش‌ها موجب زخمي شدن پوست شده و در نهايت جوش‌ها با تاخير بيشتر ترميم پيدا مي‌کنند در عين حال جوشگاه‌هاي تيره و فرورفته روي پوست باقي خواهد ماند.

ماساژها چطور؟
 

در برخي از سالن‌هاي زيبايي براي زيبايي پوست با دست و يا دستگاه‌هاي ماساژ صورت، پوست صورت را ماساژ مي‌دهند و اعتقاد دارند اين روش چين و چروک‌هاي صورت را برطرف و پوست را جوان مي‌کند.
متاسفانه در برخي از سالن‌هاي زيبايي براي کسب درآمد بيشتر چنين روش‌هاي غلطي تبليغ مي‌شود که هيچ‌گونه ارزش علمي ندارد.
ماساژ با هر وسيله‌اي غير از احساس آرامش و رفع خستگي صورت براي چند دقيقه هيچگونه اثر ديگري ندارد. اين ماساژهاي غيرفعال که خود فرد نقشي در حرکات عضلات نداشته باشد تاثيري در بهبود عمل آن عضله ندارد.

مصرف آب زياد چطور، مي‌گويند هر چقدر آب بنوشيد پوستتان طراوت بيشتري پيدا مي‌کند و چين و چروک‌هاي آن برطرف مي‌شود؟
 

کليه‌هاي انسان وظيفه دفع آب زيادي بدن را برعهده دارند شما هر چقدر آب بيشتري بنوشيد اين آب اضافي از کليه‌ها دفع مي‌شود زيرا بايد غلظت مواد در خون ثابت باقي بماند. بنابراين خوردن آب زياد و زيادتر از ميزان نياز بدن اثري در سلامت پوست ندارد چون از بدن دفع مي‌شود.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.