12 نکته درباره مسافرت هوايي با کودکان

با شروع فصل تابستان، اغلب خانواده‌‌ها به برنامه‌ريزي براي مسافرت‌‌هاي تابستاني مي‌پردازند. تفاوتي نمي‌کند که سفر شما با ماشين از ميان کوه‌ها و جنگل و صحرا باشد يا با هواپيما به يک نقطه‌ خوش آب و هوا، به‌هرحال با همراه داشتن مسافر کوچولو ممکن است سفر شما به‌هيچ وجه شبيه مسافرت‌هاي معمول نباشد. امروزه بسياري از
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
12 نکته درباره مسافرت هوايي با کودکان

12 نکته درباره مسافرت هوايي با کودکان
12 نکته درباره مسافرت هوايي با کودکان


 






 
با شروع فصل تابستان، اغلب خانواده‌‌ها به برنامه‌ريزي براي مسافرت‌‌هاي تابستاني مي‌پردازند. تفاوتي نمي‌کند که سفر شما با ماشين از ميان کوه‌ها و جنگل و صحرا باشد يا با هواپيما به يک نقطه‌ خوش آب و هوا، به‌هرحال با همراه داشتن مسافر کوچولو ممکن است سفر شما به‌هيچ وجه شبيه مسافرت‌هاي معمول نباشد. امروزه بسياري از والدين به علت گرماي هوا، کوتاه بودن مرخصي، سهميه‌بندي بنزين و علل ديگر، مسافرت با هواپيما را به ماشين ترجيح مي‌دهند اما مسافرت با هواپيما، به‌خصوص اگر بچه کوچکي داشته باشيد نيز دردسرهاي مخصوص به خود را دارد. اگر قصد سفر هوايي با کوچولوي خود را داريد، به اين نکات توجه کنيد تا سفر براي کودک‌تان مفرح‌تر و سرگرم‌کننده‌تر و براي بچه‌هاي خيلي کوچک‌ترتان راحت‌تر شود.
1 اگر کودک شما شيرخوار زير يک‌سال است، براي گذراندن زماني که منتظر سوارشدن به هواپيما هستيد، توپ يا اسباب‌بازي ديگري را که مورد علاقه‌ او باشد به همراه خود ببريد و در سالن انتظار فرودگاه با او بازي کنيد. هواپيماي اسباب‌بازي يا ماشين اسباب‌بازي و مانند آن را نيز مي‌توانيد همراه ببريد تا در هنگام انتظار پرواز، کودک با آن بازي کند.
2 بهتر است در رديف صندلي‌‌هاي مجاور در خروج اضطراري ننشينيد. صندلي‌‌هاي مجاور ديواره حايل درون هواپيما براي شما بهتر است.
3 غذايي که در هواپيما سرو مي‌شود، ممکن است براي کودک زير يک‌سال مناسب نباشد، و شما هم احتمالا خواهان کودکي گرسنه در طول پرواز طولاني نيستيد. بنابراين شير يا غذاي کمکي مانند سوپ، ماست و... را در شيشه يا ظروف تميزي بريزيد و در آن را ببنديد که حمل آن راحت باشد و آن را در سفر به همراه داشته باشيد.
4 حتما با خود مي‌گوييد: «چه‌قدر مسافرت با شيرخوار زير يک‌سال سخت است. خوب است مسافرت‌هايمان را تا زماني که کودک کمي ‌بزرگ‌تر شود، به تعويق بيندازيم.» بايد به عرض‌تان برسانم که مسافرت با يک نوزاد (شيرخوار) اغلب راحت‌تر از مسافرت با کودکاني است که راه مي‌روند. چون کودک محدوديت را نمي‌فهمد و دلش مي‌خواهد دايما حرکت کرده و به اين طرف و آن طرف برود. اينجا هنر شما است که بتوانيد او را تا پايان سفر سرگرم کنيد.
5 اگر کنار پنجره هواپيما نشسته‌ايد، آسمان و ابرها، دريا، کوه‌ها، صحراها و چيزهاي ديگري را که به طور معمول نمي‌توانند از اين زاويه ببينند، به او نشان دهيد.
6 مي‌توانيد کتاب نيز همراه خود ببريد و در سالن انتظار يا در هواپيما کودک را با آن سرگرم کنيد، کتابي درباره هواپيما و پرواز مي‌تواند در اين موقع خيلي مفيد و جذاب و به درد بخور باشد. به کودک اجازه دهيد چمدان سفر مخصوص خود داشته باشد. کوله پشتي حاوي اسباب‌بازي‌ها، بطري آب و مقداري تنقلات به کودک‌تان کمک خواهد کرد که احساس بزرگي کند و در هواپيما رفتار بهتري داشته باشد.
7 هيچ چيز بهتر از کارت بازي خانوادگي به گذر زمان کمک نمي‌کند. انواع کارت‌هاي بازي که مناسب سن همه باشد مي‌تواند مفيد باشد، يا کارت‌هايي مخصوص بچه‌هاي کوچک‌تر، فِلـَش کارت‌ها نيز مناسب هستند چون سرگرمي‌را با آموزش همراه مي‌کنند.
8 پيش از سفر يک زيردستي مخصوص براي نقاشي از لوازم‌التحرير فروشي بخريد، به اين ترتيب بچه‌ها مي‌توانند بخشي از طول سفر را با نقاشي کردن بگذرانند. اين کار زماني براي سکون و آرامش نيز در اختيار شما مي‌گذارد. غذاهايي را که کودک مي‌تواند آنها را در دست بگيرد و بخورد (بيسکويت، کيک و... )همراه داشته باشيد چون کودک گرسنه تحريک‌پذير مي‌شود.
9 در مسافرت با هواپيما، نوزادان و کودکان کم سن، هنگام بلند شدن و نشستن هواپيما در گوش خود احساس ناراحتي و درد مي‌کنند. اين درد ناشي از تغييرات فشار غير طبيعي در فضاي پشت پرده گوش (گوش مياني) است. حتي در کابين هواپيمايي که فشار هواي آن تنظيم شده است هم يک کاهش در هواي کابين در صعودهاي هواپيما وجود دارد. با فرود هواپيما فشار هوا افزايش مي‌يابد بنابراين احتمالا کودکان ناراحتي بيشتري را در گوش مياني خود تجربه مي‌کنند. وقتي که هواپيما فرود مي‌آيد فشار هوا که در کابين افزايش يافته، بايد با فشار هوا در گوش مياني برابر شود. اگر اين برابري ايجاد نشود فشار هواي اضافي داخل کابين روي پرده گوش فشار آورده و سبب درد مي‌شود، شيپور استاش عضوي است که برابر کردن اين دو فشار برعهده آن است. اما در کودکان به دليل کوچک بودن شيپور استاش عملکرد آن درست انجام نمي‌شود و درد به‌وجود مي‌آيد. براي پيشگيري از ايجاد اين درد شيوه‌هاي متعدد براي کمک به تهويه گوش مياني وجود دارد که موجب مي‌شود فشار هوا در گوش‌ها برابر شود. هواي هواپيما خشک است و باعث خشکي مخاط بيني مي‌شود و باز شدن شيپور استاش را مشکل‌تر مي‌سازد. يک ليوان نوشابه بدون کافيين(آب بهترين است) به ازاي هر ساعت پرواز به غلبه بر اين خشکي کمک مي‌کند. استفاده از اسپري‌‌هاي ضدالتهاب بيني پيش از پرواز و قبل از فرود به باز شدن مجاري بيني کودک کمک مي‌کند.
10 از استفاده از داروهايي که حاوي آنتي هيستامين هستند، پرهيز کنيد، آنتي‌هيستامين‌‌ها با غليظ کردن ترشحات و خواب آلودگي کودک مشکل را تشديد مي‌کنند. فقط استثنائاً مواقعي که کودک داراي حساسيت (آلرژي) است، از آنتي‌هيستامين‌ها استفاده مي‌شود.
11 بالاخره کودک شما بايد در موقع اوج گرفتن و همچنين فرود بيدار باشد. کودکان بزرگتر مي‌توانند با جويدن آدامس و يا مکيدن آب نبات بر مشکل خود غلبه کنند. براي نوزادان يک بطري آب همين کار را انجام مي‌دهد ولي بايد کودک نشسته باشد و دراز کشيده نباشد. در ضمن بهتر است بدانيد که پستانک در اين موقع کافي نيست چون کودک هم بايد چيزي بمکد و هم ببلعد.
12 اگر فرزندتان به تازگي دچار عفونت گوش شده است، ممکن است حين پرواز احساس ناراحتي زيادي کند. بنابراين بهتر است پيش از پرواز با پزشک‌تان مشورت کنيد. پزشک ممکن است قطره‌‌هاي مسکن گوش براي او تجويز کند. کودکاني که داراي لوله تهويه گوش هستند نبايد نگران برابري فشار هوا باشند چون لوله‌‌هاي تهويه خودبه‌خود اين‌کار را انجام مي‌دهند.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.