ميکروب‌زدايي از خانه در 10 حرکت

همه دوست دارند خانه‏شان تميز و پاکيزه باشد. زندگي در خانه‏اي بدون آلودگي به حفظ سلامت افراد خانه کمک مي‏کند. براي آنکه خانه‌اي پاکيزه داشته باشيد کافي است چند راه‌حل ساده را عملي کنيد. پاکيزگي نيز مانند هر کار ديگري قوانين خاص خود را دارد که در صورت رعايت آنها به راحتي از پس کارها برآمده و براي هميشه خانه‌اي پاک و پاکيزه خواهيد داشت. براي آشنايي با اين قوانين مفيد و کاربردي با ما همراه شويد.
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ميکروب‌زدايي از خانه در 10 حرکت

ميکروب‌زدايي از خانه در 10 حرکت
ميکروب‌زدايي از خانه در 10 حرکت


 

ترجمه: محمدرضا عليزاده




 

براي از بين بردن آلودگي‏‏هاي خانگي از کجا شروع کنيم؟
 

همه دوست دارند خانه‏شان تميز و پاکيزه باشد. زندگي در خانه‏اي بدون آلودگي به حفظ سلامت افراد خانه کمک مي‏کند. براي آنکه خانه‌اي پاکيزه داشته باشيد کافي است چند راه‌حل ساده را عملي کنيد. پاکيزگي نيز مانند هر کار ديگري قوانين خاص خود را دارد که در صورت رعايت آنها به راحتي از پس کارها برآمده و براي هميشه خانه‌اي پاک و پاکيزه خواهيد داشت. براي آشنايي با اين قوانين مفيد و کاربردي با ما همراه شويد.

لکه‌ها را در اولين فرصت پاک کنيد
 

براي پاک کردن لکه‏ها امروز بهتر از فردا است. لکه‌ها وقتي تازه هستند خيلي راحت‌تر پاک مي‏شوند. پس در صورتي که روي روميزي يا فرش يا ديوار لکي افتاده سعي کنيد به محض ديدن آن را پاک کنيد. در صورتي که تا فردا صبر کنيد نه تنها بايد ماده شوينده بيشتري مصرف کنيد، بلکه به دليل خشک شدن لکه کار شما هم سخت‌تر خواهد شد و احتمال پاک شدن آن هم کمتر مي‌شود. در اين ميان تنها يک استثنا وجود دارد و آن هم لک گل و لاي است. براي پاک کردن اين لک بهتر است ابتدا اجازه بدهيد لک خشک شود و بعد آن را به کمک جاروبرقي پاک کنيد.

سطوح را از بالا به پايين پاک کنيد
 

هميشه سطوح را از بالا به پايين تميز کنيد. براي شستن ديوارها و قفسه‌ها و پنجره‌ها و آينه‌ها بهترين کار آغاز کار از بالاست. در اين حالت کثيفي از سمت بالا به سمت پايين مي‌آيد و شما به نوبت آن را پاک خواهيد کرد اما اگر ابتدا پايين را تميز کرده و سپس به سمت بالا برويد، احتمال دارد کثيفي از بالا به سمت قسمت‌هاي پاک شده سرازير شده و سطوح دوباره آلوده شوند. در ضمن فراموش نکنيد قبل از آغاز کار حتما گرد و خاک يا تارهاي بسته شده کنار قفسه‌ها يا ديوارها را پاک کنيد و کاملا گرد و خاک را بگيريد.

ابتدا از دستمال خشک و سپس از دستمال مرطوب استفاده کنيد
 

قبل از پاک کردن، بهترين کار اين است که ابتدا با کمک يک دستمال خشک، گرد و غبار را گرفته بعد با کمک يک دستمال مرطوب لک‌ها و آلودگي‏هايي که با دستمال خشک پاک نمي‌شود را تميز کنيد.

شوينده مناسب به کار ببريد
 

سعي کنيد در درجه اول از مواد شوينده ملايم و دستمال‌هاي نرم براي شستشو کمک بگيريد و تنها در صورت لزوم به سراغ دستمال‌هاي زبرتر و شوينده‌ها و سفيدکننده‌هاي قوي‌تر برويد چون احتمال آنکه اين نوع وسايل شستشو به وسايل شما و از آن مهم‏تر به پوست و ريه‏هاي شما لطمه و آسيب برسانند بسيار زياد است.

وقت کافي صرف کنيد
 

برخي از مواد شوينده احتياج به زمان دارند تا بتوانند کثيفي را کاملا پاک کنند. پس به آنها زمان لازم را بدهيد و در اين مدت براي خود کار ديگري پيدا کنيد. در اين صورت به جاي استفاده از اسفنج‏هاي زبر و سيم ظرف‌شويي و صرف انرژي بيشتر تنها کافي است پس از رعايت زمان لازم يک اسفنج يا دستمال نرم روي سطح بکشيد. فراموش نکنيد که عکس اين موضوع هم صادق است و برخي مواد شوينده را بايد بلافاصله پس از استفاده قبل از خشک شدن آنها روي سطح پاک کنيد تا سبب چرک شدن سطح نشود.

اول همه وسايل مورد نياز را فراهم کنيد
 

قبل از آغاز کار بهتر است تمام وسايل مورد نياز خود را آورده و در دسترس بگذاريد تا مجبور نباشيد مدام براي آوردن وسيله مورد نياز کار خود را تعطيل کنيد. چهارپايه، جاروبرقي، دستمال خشک و تميز، سطل آب و دستمال مرطوب و ماده شوينده از جمله وسايل ضروري براي شستشو است.

اگر شک داريد، اول امتحان کنيد
 

قبل از آنکه نوعي از ماده شوينده را روي کل سطح استفاده کنيد، ابتدا آن را روي قسمت کوچکي که در ديد نيست امتحان کنيد. اين موضوع در رابطه با پاک کردن وسايل و اشياي جديدي که شما از ثبات رنگ آنها مطمئن نيستيد هم صادق است.
از پاک کردن وسايل خراب‌شدني صرف‌نظر کنيداستفاده از آب و مواد شوينده مي‌تواند سبب خرابي برخي وسايل شود، پس قبل از آغاز شستشو به نوع وسيله دقت کنيد. براي پاک کردن صفحه مانيتور، عکس‌ها يا صنايع دستي گاهي استفاده از يک دستمال که با آب نيمه‌مرطوب شده است، کافي است. استفاده از مواد شوينده با دستمال مرطوب مي‌تواند به آنها آسيب برساند.

قبل از کار با شوينده‌ها، دستورالعمل روي بسته‏بندي را بخوانيد
 

شايد شما از نحوه کار با يک نوع شوينده يا نحوه شستشوي اشيا و وسايل داخل خانه اطلاع کامل داشته باشيد اما با اين حال به شما توصيه مي‌کنيم قبل از کار با يک نوع ماده شوينده حتما دستورالعمل درج شده روي آن را بخوانيد و سپس از آن استفاده کنيد. در ضمن حتما به برچسب زده شده روي اشيا و لباس‌ها هم قبل از شستشو دقت کنيد تا مطمئن شويد قابل شستشو هستند و نحوه پاک کردن آنها چگونه است.

مراقب سلامت خود باشيد
 

مواد شوينده حاوي مواد شيميايي هستند که مي‌توانند به چشم‌ها، پوست و حتي ديد شما آسيب برسانند. هنگام کار با شوينده‌ها فراموش نکنيد حتما از دست‌کش و در صورت لزوم از ماسک و عينک محافظ کمک بگيريد. پنجره‏ها را باز بگذاريد تا هوا در محل جريان پيدا کند و تهويه مناسب وجود داشته باشد. مواد شوينده گوناگون را با هم مخلوط نکنيد زيرا برخي ترکيبات گازي سمي ايجاد خواهند کرد که به ريه شما آسيب مي‌رساند و موجب بروز مسموميت‏هاي شديد خواهند شد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط