6 توصيه براي افزايش قدرت باروري

تصميم گرفته‌ايد بچه‌دار شويد؟ اکثر زوج‌ها پس از چنين تصميمي ظرف 6 ماه به خواسته خود مي‌رسند اما براي برخي ديگر رسيدن به اين خواسته سخت و طولاني است. توصيه اول متخصصان نازايي به اين دسته از زوج‌ها، توصيه‌هاي رفتاري زير است. اگر تلاش کرديد و با وجود داشتن روابط زناشويي مرتب پس از يک سال نتيجه‌اي حاصل نشد، مراجعه به متخصص نازايي را به تاخير نيندازند.
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 توصيه براي افزايش قدرت باروري

6 توصيه براي افزايش قدرت باروري
6 توصيه براي افزايش قدرت باروري


 





 
تصميم گرفته‌ايد بچه‌دار شويد؟ اکثر زوج‌ها پس از چنين تصميمي ظرف 6 ماه به خواسته خود مي‌رسند اما براي برخي ديگر رسيدن به اين خواسته سخت و طولاني است. توصيه اول متخصصان نازايي به اين دسته از زوج‌ها، توصيه‌هاي رفتاري زير است. اگر تلاش کرديد و با وجود داشتن روابط زناشويي مرتب پس از يک سال نتيجه‌اي حاصل نشد، مراجعه به متخصص نازايي را به تاخير نيندازند.

ساعت زيستي را جدي بگيريد
 

هماهنگ کردن کار و خانواده کمي سخت است. نکته‌اي که بايد در اين بين به آن توجه داشت اين است که ساعت زيستي زنان سريع‌تر از ساعت زيستي مردان حرکت مي‌کند. قدرت باروري زنان در 25 سالگي به اوج خود مي‌رسد، در حالي که براي مردان اين زمان 35 سالگي است. در سن 30 سالگي احتمال بچه‌دار شدن زنان به سرعت کاهش مي‌يابد و در حالي که در 25 سالگي احتمال بارور شدن در هر ماه 25 درصد است، اين ميزان در 35 سالگي به 12 درصد و در 42 سالگي به 6 درصد مي‌رسد. متاسفانه در جامعه امروز سن ميانگين اولين بارداري در زنان 30 سالگي شده است.

از الکل و سيگار پرهيز کنيد
 

سيگار تخمک‌گذاري را مختل مي‌کند و احتمال سقط جنين را افزايش مي‌دهد. اين موضوع هم در زنان و هم در مردان به اثبات رسيده است. بررسي‌ها نشان داده در زنان سيگاري، لقاح مصنوعي خارج از رحم نيز با موفقيت کمتري همراه است. در رابطه با مصرف الکل نيز بررسي‌ها حاکي از اين موضوع است که مصرف بالاي الکل قدرت باروري در زنان و مردان را کاهش داده اما هم در رابطه با سيگار و هم الکل، قطع مصرف مي‌تواند سبب تقويت مجدد باروري در هر دو جنس شود.

مراقب وزن‌تان باشيد
 

اضافه وزن نه تنها روي قدرت باروري زوج‌ها بلکه در سلامت نوزادي که در آينده متولد مي‌شود، تاثيرگذار است. در واقع رابطه نزديکي بين وزن مادر قبل از بارداري و کيفيت اسپرم در فرزند پسر وقتي بالغ مي‌شود، وجود دارد. محققان گمان مي‌کنند به احتمال زياد يک زن چاق چون بافت چربي بيشتري دارد، استروژن بيشتري توليد مي‌کند. اين موضوع نه تنها بر تخمک‌گذاري خود او تاثير گذشته و آن را دچار اشکال مي‌کند بلکه مي‌تواند بر رشد بيضه جنين پسر او هم تاثير بگذارد و سبب کاهش توليد اسپرم توسط بيضه‌ها در سن بلوغ شود. مردان چاق هم معمولا دچار به هم ريختگي در توليد هورمون بوده که اين موضوع بر باروري آنها تاثير مي‌گذارد. در مورد مردها کمبود تستوسترون و افزايش استراديول و انسولين مي‌تواند اثرات ناخوشايندي بر ميل جنسي و کيفيت اسپرم بگذارد. بيضه مردان چاق حرارتي بالاتر از حد نرمال داشته و اين امر مي‌تواند روند توليد اسپرماتوزوييد را دچار مشکل کند. برعکس اين موضوع لاغري بيش از حد هم خوب نيست. زنان بسيار لاغر نمي‌توانند به اندازه کافي استروژن توليد کنند و روند تخمک‌گذاري در آنها مختل مي‌شود و احتمال بروز انواع مشکلات را حين بارداري پيش مي‌آورند. آمار نشان داده مردان خيلي لاغر نيز کمتر از ساير مردان فرزنددار مي‌شوند.

در حد تعادل ورزش کنيد
 

ورزش در حد متعادل خوب است اما بيش از حد آن براي باروري مضر است. بررسي‌ها نشان داده ورزش بيش از 5 ساعت در هفته سبب ترشح آندروفين در بدن زنان شده و تخمک‌گذاري را دچار مشکل مي‌کند.

از آفت‌کش‌ها دور بمانيد
 

سموم و آفت‌کش‌ها امروزه به شکل وسيعي در کشاورزي و صنايع پلاستيکي (بيسفنولA) مورد استفاده قرار گرفته و به شدت براي باروري و سيستم هورموني انسان مضر است. بررسي‌ها نشان داده است در زناني که در مواجهه طولاني و زياد با اين نوع مواد هستند احتمال سقط جنين بسيار بالاست.

تغذيه خودتان را اصلاح کنيد
 

متخصصان تغذيه مي‌گويند داشتن يک رژيم غذايي صحيح مي‌تواند تا حد زيادي از ناباروري افراد پيشگيري کند. همان‌طور که مي‌دانيد ويتامين‌ها و مواد معدني آنتي‌اکسيداني (ويتامين A، B و E، زينک،‌ سلنيوم، مس و...) در توليد اسپرماتوزوييدها و تخمک نقش مهمي ايفا مي‌کنند. داشتن رژيم غذايي با کيفيت و متناسب با قد، جنس و سن مي‌تواند بر کيفيت اسپرم و تخمک و قدرت باروري در مردان و زنان تاثير بگذارد. در حال حاضر هنوز موثر بودن مصرف مکمل‌هاي غذايي در بهبود قدرت باروري به اثبات نرسيده است. به هر حال به زوج‌ها توصيه مي‌شود قبل از تصميم به باروري و طي آن و بعد از باردار شدن رژيمي صحيح را دنبال کنند.

آنچه قدرت باروري را کاهش مي‌دهد
 

مصرف دخانيات، چه سيگار و چه مواد مخدر باعث کاهش حرکت لوله‌ها در خانم‌ها و حتي ايجاد بارداري‌هاي خارج از رحم و نازايي مي‌شود و براي تخمک و اسپرم سمي بوده و در‌ آقايان نيز سبب کاهش حرکت اسپرم مي‌شود. در رابطه با تغذيه بايد گفت اگر به حالت سوءتغذيه نرسد، آن قدرها عامل مهمي نيست. بيش از آن عفونت‌هاي دستگاه تناسلي است که در هر دو جنس مهم است. برخي بيماري‌هاي مقاربتي در زنان و مردان مي‌تواند به ويژه در خانم‌ها سبب بسته شدن لوله‌ها و نازايي شود. امروزه متاسفانه سن ازدواج و بارداري در خانم‌ها بالا رفته و معمولا اکثر زنان بعد از 30 سال بچه‌دار مي‌شوند. در اين سنين مشکلاتي همچون فيبروم را داريم که به ويژه اگر به داخل رحم برجسته شده باشند، مي‌توانند عامل ناباروري باشند زيرا امکان عبور اسپرم را نمي‌دهند يا جنين نمي‌تواند به خوبي در رحم بنشيند و سبب نازايي مي‌شود. بالا رفتن سن در جامعه چه در خانم‌ها و چه در آقايان سبب کاهش باروري به دليل پايين آمدن کيفيت اسپرم و تخمک مي‌شود. دود و استرس و آلودگي هوا نيز گرچه به نظر بي‌تاثير مي‌رسد اما در واقع به ويژه در آقايان بر توليد اسپرم تاثير مي‌گذارد. بيماري‌هايي مثل آندومتريوز در خانم‌ها به دليل ايجاد مواد زياد التهاب‌زا و ايجاد چسبندگي مي‌تواند از بارداري جلوگيري کند. در ضمن آفت‌کش‌ها، کودها و سرب‌هاي موجود در فرآورده‌هاي کشاورزي همگي نيترات بالايي دارند که بر بارداري تاثير مي‌گذارد. هورمون‌هاي موجود در گوشت دام‌ها نيز مي‌تواند جلوي تخمک‌گذاري را در زنان بگيرد و سبب بروز بيماري تخمک‌هاي پلي‌کيستيک شود. آنتي‌بيوتيک‌هاي موجود در غذاي دام‌ها نيز خود مي‌تواند سبب مقاوم شدن بدن ما به آنتي‌بيوتيک‌ها شود و در بسياري از بيماري‌ها تجويز آنتي‌بيوتيک‌ معمولي جوابگو نيست. توصيه ما به تمامي زنان باردار قبل از 30 سال و براي مردها اقدام به بچه‌دار شدن قبل از 40 سال و مراجعه به متخصص در صورت موفق نبودن اقدام به بچه‌دار شدن پس از يک سال تلاش مداوم است!
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.