لطفا مرا بشوييد؛ اما نه هر روز

همه ما وقتي که مي‌خواهيم مثالي از زيبايي و لطافت بزنيم، پوست بچه‌ها را مثال مي‌زنيم و به راستي هم نرمي، لطافت و طراوت پوست كودكان، مثال زدني است ولي آيا فکر نمي‌کنيد که اين همه لطافت و زيبايي به مراقبت نياز دارد؟ آيا مي‌دانيد که توجه، مراقبت و رسيدگي به پوست به‌خصوص از بدو تولد سنگ بناي حفظ سلامت و لطافت آن
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لطفا مرا بشوييد؛ اما نه هر روز

لطفا مرا بشوييد؛ اما نه هر روز
لطفا مرا بشوييد؛ اما نه هر روز


 

نويسنده:دکتر هانيه زائررضايي




 
اصول مراقبت از پوست کودک
همه ما وقتي که مي‌خواهيم مثالي از زيبايي و لطافت بزنيم، پوست بچه‌ها را مثال مي‌زنيم و به راستي هم نرمي، لطافت و طراوت پوست كودكان، مثال زدني است ولي آيا فکر نمي‌کنيد که اين همه لطافت و زيبايي به مراقبت نياز دارد؟ آيا مي‌دانيد که توجه، مراقبت و رسيدگي به پوست به‌خصوص از بدو تولد سنگ بناي حفظ سلامت و لطافت آن در سال‌هاي آتي عمر خواهد بود؟
پوست نوزادان، پنج برابر نازک‌تر از بزرگسالان است. برخلاف تصور عموم، حمام كردن هر روزه نوزادان تأثيرات نامطلوبي دارد و به پوست آنها آسيب مي‌رساند. نوزادان تا زماني كه نمي‌توانند سينه‌خيز بروند، نبايد بيشتر از سه نوبت در هفته حمام گرفته شوند چرا‌كه آن‌قدر كثيف نمي‌شوند. پزشکان معتقدند نوزاداني كه والدينشان آنها را به طور مكرر حمام مي‌کنند، دچار مشكلات پوستي شديدي مانند اگزما مي‌شوند. بهترين زمان استحمام صبح يا در انتهاي روز، پيش از تغذيه است كه پس از آن نوزاد شير بخورد و به خواب برود. لباس نوزاد را با صابون‌هاي مخصوص بچه بشوييد و از شستن با پودرهاي لباس‌شويي و نرم‌کننده‌هاي لباس خودداري كنيد زيرا اين مواد براي پوست نوزاد ايجاد حساسيت مي‌كند. لباس‌هاي شسته شده نوزاد را براي خشک شدن در معرض آفتاب قرار دهيد.
گاهي به پوشک بچه نگاه کن
حتما گاهي با التهاب پوست محل پوشك بچه که مي‏تواند به سوختگي، خارش و درنتيجه برهم خوردن آرامش و خواب نوزاد منجر شود، روبه‌رو شده‌ايد. براي رفع اين التهاب، پاي بچه را با آب گرم و صابون مخصوص بدن نوزاد بشوييد و با دستمال نرم خشك كنيد (حوله را روي پوست نکشيد زيرا مي‌تواند موجب تشديد ضايعات پوستي شود) سپس با پمادهايي كه مخصوص سوختگي پاي كودك است (اکسيد دوزنگ جزو اصلي بسياري از پمادها براي اين منظور است) چرب كنيد. مرتب پوشك نوزاد را عوض كنيد و تا زماني که سوختگي بهبود يابد از پوشک‌هاي بزرگ‌تر از اندازه استفاده کنيد.
اگر ضايعه پوستي با پمادهاي معمولي برطرف نشد، به پزشك متخصص مراجعه كنيد و از مصرف كورتون‏ها بپرهيزيد چون به عوارضي مانند نازكي و شكنندگي پوست و درنتيجه افزايش احتمال بروز عفونت در موضع منجر خواهد شد. در مورد التهاب ناحيه پوشک بچه پيشگيري از اهميت فوق‏العاده‏اي برخوردار است: تاآنجا كه امكان دارد نوزاد را هرچه سريع‌تر تعويض كنيد و اجازه ندهيد به مدت طولاني مدفوع و ادرار در پوشك باقي بماند.شب‌ها اغلب نوزاد به فاصله كوتاهي پس از به خواب رفتن ادرار مي‏كند بنابراين تعويض كهنه ياپوشك دراين هنگام، از ادرار سوختگي شبانه جلوگيري مي‏كند. پس ‏از هربار دفع ادرار يا مدفوع، موضع را با آب ساده يا صابون بچه شسته و خوب آبكشي كنيد. سپس موضع را خشك کرده و بگذاريد تا پيش از بستن دوباره هوا بخورد. هرگز از قسمت‌هاي خيس كهنه براي پاك كردن نوزاد استفاده نكنيد زيرا با اين كار آلودگي را روي پوست نوزاد پخش خواهيد كرد. كيفيت، لطافت و قدرت جذب پوشك يا كهنه در پيشگيري از اين مشكل بسيار مهم است. پوشك‌هاي يك بار مصرف رطوبت را بهتر جذب مي‌كنند.شورت‌هاي لاستيكي تنگ به كودك نپوشانيد.پوشک را محکم نبنديد و از نوع لبه کشي استفاده نکنيد زيرا علاوه بر اينکه موجب خراشيدگي کمر يا ران‌ها مي‌شود، مانع از جريان هوا به داخل پوشک شده و موجب ايجاد محيطي مرطوب و مستعد سوختگي مي‌شود.

لطفا مرا بشوييد؛ اما نه هر روز

مراقبت از پوست کودکان بزرگ‌تر
يكي از كارهاي مهم مراقبت از پوست كودك شستشوي منظم است. سعي كنيد كودك را روزانه حوالي زمان معيني حمام كنيد. حمام كردن روزانه به خصوص در هواي گرم به او احساس آرامش و طراوت مي‌دهد. شوينده‌هاي كودك بايد بسيار ملايم باشند چرا كه چربي پوست كودكان كمتر از بزرگسالان است. صابون و شامپوي بچه به‌دليل PH خنثي موجب تحريك و سوزش چشم نمي‌شوند و در بين شوينده‌ها، ملايم‌ترين تركيب را دارند. پوست لطيف كودك پس از حمام دچار خشكي مي‌شود. براي پيشگيري از آن مي‌توانيد چند قطره روغن بچه را در وان كودك بريزيد و كودك را با اين آب آبكشي کنيد يا پس از حمام كردن و پيش از خشك كردن بدن كودك مقداري روغن بچه را به پوست خيس او بماليد.
منبع: http://salamat.com
منبع:



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.