سيگار نکشيد تا فرزندتان خون‌دماغ نشود!

وقتي بچه‌ها خون‌دماغ مي‌شوند، بايد آن را جدي گرفت؛ چون حجم خون‌شان کمتر است و احتمال بروز بدخيمي‌، بيشتر. پس از کنترل خون‌دماغ نيز بايد در اولين فرصت به متخصص مراجعه کرد تا علت بررسي شود. خون‌دماغ بچه‌ها علل شايعي مانند دستکاري بيني با انگشت و ناخن دارد. البته
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سيگار نکشيد تا فرزندتان خون‌دماغ نشود!

سيگار نکشيد تا فرزندتان خون‌دماغ نشود!
سيگار نکشيد تا فرزندتان خون‌دماغ نشود!


 





 
دکتر کامران کامروا، متخصص گوش و حلق و بيني
وقتي بچه‌ها خون‌دماغ مي‌شوند، بايد آن را جدي گرفت؛ چون حجم خون‌شان کمتر است و احتمال بروز بدخيمي‌، بيشتر.
پس از کنترل خون‌دماغ نيز بايد در اولين فرصت به متخصص مراجعه کرد تا علت بررسي شود. خون‌دماغ بچه‌ها علل شايعي مانند دستکاري بيني با انگشت و ناخن دارد. البته عوامل مربوط به تيغه و مخاط و عروق بيني نيز مهم‌اند. آنهايي که انحراف بيني دارند، چون مخاط بيني‌شان دايم در معرض هواست و لايه مخاطي سپتوم‌شان نازک و تحريک‌پذير مي‌شود، بيشتر خون‌دماغ مي شوند. بنابراين توصيه من به والدين آنها اين است که :
بدون اضطرب، از کودک بخواهيد فين کند تا لخته‌ها خارج شوند و سپس منطقه‌اي از بيني را که در محازات تبديل قسمت استخواني به غضروفي است، به مدت 15 دقيقه فشار بدهد و سر کودک را بالا نگيريد؛ چون اين کار هيچ ربطي به بند آمدن خون ندارد. بي‌جهت دلهره نداشته باشيد؛ چون به دليل مکانيسم‌هاي انقباضي عروق و سيستم دفاعي بدن، بيش از 100 تا 150 سي‌سي خون خارج نمي‌شود. در اولين فرصت، موضوع را بررسي کنيد و نسبت به آلرژي‌ها، سينوزيت يا خون‌ريزي‌هاي مکرر بيني بي‌تفاوت نباشيد. علت اصلي خون‌دماغ، رينيت (التهاب بيني) است که خود، ده‌ها علت پديدآورنده دارد و از همه مهم‌تر، سيگار کشيدن در منزل. والديني که در منزل سيگار مي‌کشند به شدت بچه‌هاي خود را در معرض رينيت و خون‌‌دماغ قرار مي‌دهند.

سيگار نکشيد تا فرزندتان خون‌دماغ نشود!

نکته بعدي آن است که پاک کردن بيني، ممنوع است! هيچ دستکاري نبايد صورت گيرد. ناخن‌ بچه‌ها را کوتاه کنيد و آنها را با هر روشي که مي‌دانيد، متوجه کنيد بيني‌شان را دستکاري نکنند. ضمن اينکه ما در مناطق شهري زندگي مي‌کنيم و آلودگي هوا و موادي مانند وايتکس‌و ساير عوامل شوينده خانگي زياد هستند و اينها حساسيت‌آورند. خلاصه، اين مساله را از ياد نبريد که التهاب مخاط بيني (رينيت) به پرخوني و به‌هم‌خوردن ثبات ناحيه عروقي منجر مي‌شود و کودک را مستعد خون‌ريزي مي‌کند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.